Keluarkan SABAH Dari Malaysia??

Posted by DZULASREE @ Asree Sug on Friday, July 24, 2009 0 ulasan

TALENTED: Tun Mustapha playing his violin to entertain an Indonesian cultural troupe at his residence on May 14, 1968.

"Pictures of the former office boy, who went on to lead Sabah into independence and become the state's first Yang Di Pertua Negeri (Head of State) and later Chief Minister, adorns the walls of the gallery in the atrium of the 30-storey suspended tower, Menara Tun Mustapha, one of only four such buildings in the world." Ruj: http://allmalaysia.info

Seorang pahlawan yang telah pergi meninggalkan kita Tun Datu Mustapha bin Datu Harun. Ketika tercetusnya Perang Dunia ke-II beliau mengetuai pasukan gerilanya sendiri yang terdiri dari orang-orang Tausug dan kaum-kaum lain di Borneo Utara ketika itu.

Dengan semangat juang beliau masuk hutan keluar hutan memimpin pasukannya menentang penguasaan tentera Jepun hingga akhirnya Jepun menyerah kalah ditangan Amerika Syarikat. Tamatnya perang Dunia ke-II menjadikan beliau mendapat tumpuan oleh Pemerintah British Borneo Utara ketika itu atas kecekalannya menentang tentera Jepun.

Menara Tun Mustapha di Likas, Kota Kinabalu.

Dari semua pertimbangan, mengapa Tun Datu Mustapha diangkat menjadi pemimpin ketika itu adalah kerana,

  • Pertama: Beliau pemimpin tentera gerila yang kuat berbanding yang lain.
  • Kedua: beliau berbangsa Tausug, kerana telah menjadi TRADISI di Borneo Utara sejak dulu bangsa Tausug diangkat sebagai pemimpin.
  • Ketiga: Tun Datu Mustapha berdarah Datu yang punya pertalian keluarga dengan Kesultanan Sulu. Hal nasab beliau telah diakui oleh Pusat Sejarah Brunei sebagai dari kalangan keluarga Aranan Puyo (walau pun keluarga Aranan mempersoalkannya hari ini, kerana menurut keluarga Aranan Tun Mustapha adalah anak kepada Datu Paduka Mat Salleh bukannya anak Datu Harun). Ruj: Tarsilah Brunei I & II, susunan & kajian Pehin Hj Awang Jamil As-Sufri - Ketua Pengarah Pusat Sejarah Kerajaan Brunei Darussalam.
Tiga perkara di atas menjadi hujjah kepada semua "PEMBANGKANG" yang mengatakan bahawa Tausug tiada hak di Sabah kerana mereka (TAUSUG) bukan peribumi Sabah. Kononnya mereka adalah "Orang Filipin" yang perlu dihalau semuanya ke Filipina. Tiga perkara di atas juga menjadi dalil kukuh yang tidak dapat disangkal berdasarkan fakta sejarah Tausug & Kesultanan Sulu sampai bila-bila.

Seorang anak Kadazan berkata "Kami adalah peribumi Sabah yang asli bukan anda (merujuk kepada penulis). Kalian Suluk bukan asal Sabah tapi orang Filipina!!."

Penulis menjawap "Kalau anda peribumi Sabah Asli mengapa ketika kemasukan Sabah ke Malaysia 1963 bukan kaum anda yang menjadi ketua? Mengapa kalian tidak mampu menghalang Tun Datu Mustapha menjadi ketua ketika itu kalau kalian benar? Ternyata kalian buta sejarah!! Anda tidak ubah seperti pemandu kereta yang hanya tahu memandang ke hadapan tanpa gunakan "side mirror" untuk pandang belakang. Cuba lihat belakang (sejarah) anda dari mana bangsa anda BERMULA!!

Tun Fuad Donald Stephen (Duduk di tengah) menjadi Ketua Menteri Pertama Sabah manakala Tun Mustapha menjadi Yang Dipertua Negeri sebelum menjadi Ketua Menteri. Ruj: http://flaneganb.net

Kita sedih kiranya generasi muda Sabahan memandang sebelah mata tentang sejarah awal Borneo Utara. Yang mereka tahu hanya sejarah tingkatan dua yang hanya fokus kemasukan Sabah ke Persekutuan Malaysia. Ramai yang mengaku sebagai Peribumi Sabah hari ini terasa terhimpit dan terdesak dengan persaingan dengan anak-anak Suluk. Tuduhan bahawa anak Suluk inilah yang merampas kerjaya dan peluang mereka di bumi Sabah. Benarkah?

Anak-anak Suluk yang merampas ataukah para PEMIMPIN Politik Sabah hari ini yang merampas hak kalian? Seorang sahabat penulis berbangsa Bajau Kota Belud beri tahu, kemungkinan besar UMNO dan barisan akan kalah dalam pilihanraya akan datang. Bernard Dompok, Jefrey Kitingan dan lain-lain pemimpin Momugun Nasrani akan mendominasi "cuaca" politik di Sabah.

Keluarkan Sabah Dari Malaysia?
Seorang sahabat penulis berbangsa Tausug telah berkahwin dengan wanita cina mualaf di Kota Kinabalu. Isteri beliau yang mempunyai restoran di KK pernah didatangi oleh satu pertubuhan yang meminta beliau menandatangani persetujuan "Sabah Keluar Dari Malaysia". Ternyata gerakan sekarang semakin rancak diharap pihak keselamatan kita dapat memantau perkara ini. Sekiranya benar, Sabah bakal jatuh ketangan Musuh Islam. Tambah merisaukan kita hari ini, kepimpinan Melayu semakin dipersoal oleh bangsa lain hinggakan slogan "Ketuanan Melayu" semakin sukar disebut oleh pemimpin Melayu sendiri. Lihat sahaja apa yang berlaku, pemimpin yang cium keris pun terpaksa minta maaf. Mengapa hal ini terjadi? Tanda-tanda KEHANCURAN bumi MALAYSIA?

Penulis katakan pada sahabat tersebut bahawa kita kena pertahankan Sabah di Bumi Malaysia hingga ke titisan darah yang terakhir. Ini adalah tugas setiap individu Muslim bukan sahaja Tausug di Sabah malah kesemua umat Islam Malaysia. Perlu diingat, kiranya Sabah berjaya keluar dari Malaysia, Sarawak akan terkeluar secara Automatik. Ketika itu katakanlah sahaja "Sungguh, Zionist Telah Berjaya!!".

Inilah generasi yang akan bakal lahir seterusnya menjadi pemimpin dimasa akan datang. Ruj: http://remajakini2008.wordpress.com

Dua Jumaat minggu lepas seorang khatib di Seri Kembangan berkhutbah atas mimbar, "Budaya Kufar semakin hancurkan umat Islam Malaysia. Tangan-tangan Nasrani-Yahudi telah semakin berjaya, statistik tahun lalu dari pihak Jabatan Agama menyatakan 207,000 anak telah dilahirkan tanpa Sah Taraf (Anak Luar Nikah)." Apa sudah jadi dengan negara kita sekiranya generasi pemimpin di masa akan datang adalah dari kalangan anak Luar Nikah? Malaysia akan terjual!!

Asree
Tun Datu Mustapha tidak menamakan Borneo Utara sebegaimana British tetapi menamakannya Sabah sempena nama pisang Tausug, Pisang Sabba.

Post a Comment