DI AMBANG KEMUNCULAN NEGARA SULU

Posted by DZULASREE @ Asree Sug on Sunday, September 13, 2009 0 ulasan

KEJATUHAN EKONOMI AS DAN KAITANNYA DENGAN EMAS

Kejatuhan ekonomi global hari ini mengingatkan kita kepada kejatuhan ekonomi dunia sebelum meletusnya Perang Dunia ke-II. Kemungkinan berlaku perang besar-besaran dalam masa terdekat ini bukanlah omong kosong sekiranya kita meneropong lebih jauh. Berikut adalah kenyataan dalam laman web http://izmi.wordpress.com menyatakan,

"Ekonomi Amerika Syarikat (AS) yang menjadi tunggak kepada ekonomi kapitalis kini berada pada tahap terburuk dan lembap. Kelembapan itu turut menjangkiti negara-negara lain di dunia. Tiga per empat daripada dolarnya berada diluar negara dengan nilai yang terus menyusut."

Dolar akan dijangka terus menyusut dan seterusnya AS akan menjadi negara muflis. Malangnya kemuflisan akan turut memalit negara lain termasuk negara-negara Arab dan Nusantara. Hari ini USD digunakan sebagai matawang antarabangsa, segala jual beli antara negara dengan negara lain menggunakan matawang AS ini. Bilakah matawang ini menjadi matawang antarabangsa? Dalam http://izmi.wordpress.com dinyatakan lagi,

"Kegemilangannya (AS) dilihat terus merudum. Tidak seperti detik bersejarah Perjanjian Bretton Woods pada tahun 1944 yang telah menipu dan memperdaya 44 buah negara supaya bersetuju menyandarkan mata wang kertas negara mereka kepada dolar AS. Tipu daya itu berlangsung menerusi jaminan adikuasa itu bahawa dolarnya adalah bersandarkan kepada emas iaitu sebanyak US$35 bagi setiap auns."

Hebatnya AS memperdaya 44 buah negara agar menyandarkan matawang mereka kepada USD yang kononnya matawang AS bersandarkan kepada emas. Benarkah AS memiliki emas yang begitu banyak? Perlu diingat penyandaran wang USD kepada emas dengan nilai US$35 per auns yang kemudian diyakini oleh 44 negara berlaku pada tahun 1944 iaitu setahun sebelum Perang Dunia ke-II tamat. Sebenarnya AS mendapat emas dari Kesultanan Sulu sebanyak 617,000 tan metrik pada 1935. AS dengan kerjasama Vatican berjaya menipu Sultan Jamalul Kiram II ibni Sultan Jamalul Alam dengan memindahkan emas Sulu ke Vatikan dengan alasan agar tidak dirampas oleh Tentera Jepun.


AS MEMANIPULASI EMAS KERAJAAN SULU

Pada tahun 1936 setelah Sultan Sulu itu berulang alik ke Singapura untuk menyelesaikan status "Gold Bar"nya AS kemudian menipu Sultan Sulu dengan memberi jaminan Gold Bar Sulu akan diniagakan samada untuk investasi atau disimpan dengan selamat dalam bank mereka (Banker Yahudi ni bijak). Malangnya pada tahun 1936 Sultan Sulu ini telah berjaya diracun dan kemudian mangkat pada tahun yang sama. Akhirnya berlakulah perang dunia ke-II pada tahun 1939 setelah Gold Bar Sulu tersimpan dengan selamat dalam "poket" mereka.

Kemudian untuk menamatkan perang dunia, 44 negara tersebut samada diperdaya atau dipaksa menerima USD menjadi sandaran wang kertas mereka pada tahun 1944, kemudian perang pun tamat pada 1945. Seolah-olah peperangan tersebut hanyalah sebagai mengaburi mata dunia agar tidak dapat dikesan memindahkan emas Sulu ke "poket" mereka. Emas Sulu ini sebenarnya bukannya jatuh ketangan kerajaan AS tetapi sebenarnya jatuh ketangan BANKER Yahudi-Zionist. Banker inilah yang memberi pinjaman kepada AS selama ia berkuasa. Hal ini telah pun disebut dalam Protokol Zionist yang kedua,

"Bantuan-bantuan yang diberikan oleh bangsa yahudi melalui agen-agen Yahudi akan memperkuatkan kaum yahudi. Yahudi akan memerintah bangsa lain seperti bangsa itu memerintah negaranya sendiri, tanpa disedari bahawa mereka telah berada di bawah genggaman Yahudi. Ketua pentadbir yang dilantik untuk mengatur pentadbiran negara, mestilah terdiri daripada orang-orang yang berjiwa budak (hamba), yang mudah diarah untuk kepentingan Yahudi. Melalui akhbar, Yahudi menggerakkan fikiran orang ramai serta mengambil kesempatan untuk mendapatkan EMAS, meskipun dari lautan darah dan airmata. Pengorbanan adalah perlu, kerana setiap nyawa dikalangan yahudi berharga seribu orang bukan Yahudi."


EKONOMI AS DITENTUKAN YAHUDI-ZIONIST

AS hari ini semakin tertekan dan terhimpit dengan masalah utangnya yang bertimbun. Benarkah AS berhutang kepada Banker Yahudi? Dalam http://isteri-mamak-tua.blogspot.com/ menyatakan,

"Masalah hutang luar negera Amerika dengan bank-bank milik Yahudi Zionist sudah menjangkau USD 9.4 Trillion dalam bentuk tunai dan hutang didalam negara berbentuk ( Soc. Sec., Medicare, Medicaid, federal employee pensions, entitlement programs dll ). Hutangnya sekitar USD 50 dan 70 Trillion. Sekarang angka ini sudah bertambah ke USD 99 Trillion. Kerajaan Amerika tidak mampu membayarnya."

Ini terbukti ketika berlakunya perang Vietnam, As telah melakukan tindakan diluar dugaan akibat kemelesetan ekonomi akibat perang, dinyatakan lagi dalam http://izmi.wordpress.com bahawa,

"Penipuan terbesar adalah semasa pemerintahan Presiden Nixon yang mana pada tanggal 15 Ogos 1971 secara unileteral telah memungkiri perjanjian Bretton Woods dengan tidak lagi menyandarkan dolarnya kepada emas akibat kemelesetan ekonomi yang disebabkan oleh keperluan pembiayaan Perang Vietnam serta defisit imbangan pembayaran yang berterusan."

Kenyataan di atas bersambung, "Semenjak runtuhnya Perjanjian Bretton Woods, sistem kewangan dunia telah digantikan dengan sistem mata wang apungan di mana nilai mata wang sesebuah negara, dinilaikan pada mata wang negara lain. Kaedah ini mengakibatkan ketidaktentuan turun naik nilai mata wang sekaligus memberi peluang kepada spekulator mata wang mengaut keuntungan atas kerugian negara lain. Richard Duncan, dalam bukunya “The Dollar Crisis,” meramalkan kemungkinan satu krisis ekonomi yang mungkin lebih buruk daripada ‘Great Depression’ seandainya sistem kewangan sekarang diteruskan. "


PERANG BESAR-BESARAN

Ekonomi Malaysia dan rantau Asean sekarang semakin buruk tanpa kita sedari, berikut ialah kenyataan terkini dari Bank Negara Malaysia dalam http://www.bnm.gov.my/,

"Persekitaran ekonomi dan kewangan antarabangsa menjadi bertambah buruk pada suku tahun baru-baru ini. Ekonomi negara perindustrian utama sedang mengalami kemelesetan ekonomi yang semakin teruk, manakala pertumbuhan ekonomi negara serantau pula menjadi perlahan dengan ketara. Aktiviti perdagangan, pengeluaran dan pelaburan di rantau Asia telah terjejas dengan ketara akibat kemerosotan mendadak permintaan global. Kemelut pasaran kewangan antarabangsa juga semakin berlarutan. Walaupun banyak negara telah melaksanakan langkah-langkah rangsangan untuk menangani kelembapan ekonomi, hasil yang diharapkan masih belum dicapai. Risiko terhadap prospek ekonomi global yang lebih rendah juga semakin meningkat."

Bank Negara telah memberi keyakinan bahawa ekonomi dalam negara masih kukuh dan stabil, yang mengalami kemelesetan bukannya Malaysia tetapi negara lain. Persoalannya sampai bila Malaysia bertahan? Ekonomi global sendiri tidak menunjukkan perkambang positif melainkan berterusan dengan kejatuhannya setiap hari. Sekarang dunia sedang "berperang secara besar-besaran" dengan kemelesetan ekonomi agar dapat keluar darinya secepat mungkin.


TANDA-TANDA KEARAH KEMERDEKAAN SULU

Pada tahun 2007-28 beberapa pemberita asing menemubual ahli UTC yang menetap di Sabah. Mereka membuat kaji selidik kalau-kalau berita UTC sampai ke Sabah. Pemberita asing ini kemudiannya telah dapat maklumat bahawa UTC bukan sahaja di Sandakan, Lahad Datu dan Semporna malah turut ramai ahlinya di Kota Kinabalu dan Pulau Labuan. Seorang sahabat bercerita bahawa salah seorang dari pemberita asing ini memberi tahu, Sulu tidak lama lagi akan merdeka. AS mustahil membantu mereka sehingga mereka sendiri yang keluar menunjukkan kekuatan secara kesatuan dan keamanan. Menurutnya hanya kesatuan bangsa Sulu sahaja yang boleh memerdekakan Sulu sebagaimana Timut Leste atau sekurang-kurangnya Referendum Acheh. Setelah diselidik mereka adalah anggota Mason (Agen Zionist) yang bergerak dalam dunia kewartawanan.

Hal ini diperkuatkan lagi dengan kedatangan anggota pegawai kerajaan Filipina bertemu pemimpin UTC Sultan Bantilan Muizuddin II (ketika itu masih Datu Ladjamura) di Istana sementaranya di Billukan Drive Buansa, Jolo pada 2008, datang dengan menawarkan jutaan Dolar kepada Datu Ladjamura agar beliau melepaskan tanggungjawab kepada Filipina. Bermakna Datu Ladjamura hanya duduk memimpin UTC manakala yang menjalankan kerja ialah mereka. Pemimpin UTC tidak semudah itu menerima tawaran, Datu Ladjamura memberi jawapannya sehingga memalukan pegawai tersebut.

AS telah kekeringan wang, Sulu adalah satu aset yang mereka lihat boleh membantu menyelamatkan ekonomi AS. AS telah menguatkan kedudukan mereka di seluruh Filipina termasuk Sulu dan Mindanao sebagai langkah berjaga-jaga. Filipina sekarang sudah terlalu miskin, Manila terpaksa menjual jongkong emas Kesultanan Sulu yang mereka simpan untuk menampung kewangan negaranya yang sudah nyawa-nyawa ikan. Jongkong Emas Sulu sekarang sedang mengalir keluar dari Manila sedikit demi sedikit dengan menipu pembeli bahawa emas tersebut adalah tersimpan dalam tanah kononnya milik mereka sendiri.

Filipina hanya ada satu pilihan iaitu berunding dengan UTC untuk melepaskan Sulu dengan beberapa perjanjian kondusif. Maka dengan cara ini Filipina akan berjaya menyelamatkan ekonominya.


PENCARIAN TERHADAP WARIS KESULTANAN DAN PENIPUAN

AS semakin terdesak dengan menjalankan operasi mencari waris kesultanan Sulu untuk mendapatkan Gold Bar Sulu dari tangan para Banker Yahudi di Amerika atau Eropah. Beberapa keturunan Sultan Sulu telah berjaya mereka angkut ke Amerika yang kononnya boleh membantu mengeluarkan Gold Bar Sulu atau sekurang-kurangnya dapat keluarkan Bank Guarantee beberapa Billion Dollar dari Bank Dunia untuk Keluarga Kesultanan Sulu yang sah. Operasi ini samada dilakukan oleh individu atau pun kerajaan AS sendiri tidaklah dapat dipastikan secara tepat. Yang pasti mereka adalah dari wakil yang berpakaian tentera.

Persoalannya usaha ini adalah sia-sia belaka. Usaha Sultan Roodinood Kiram, Sultan Agimuddin Shakiraullah, Keluarga Piandao, Esmail Kiram II dan pelbagai lagi sultan cendawan atau sultan Sapi untuk diperalatkan oleh AS mendapatkan harta Sulu itu adalah penipuan dan pembohongan belaka. Kalau dapat pun cukup untuk Sultan seorang diri sahaja. Mereka ini digelar oleh UTC sebagai "Sultan Penuntut Harta" bukan sebagai "Penuntut Kemerdekaan Negara".

Para penuntut harta ini sebenarnya terlalu jahil dengan konsep Kesultanan Sulu. Mereka ingat dengan hanya menyembelih empat ekor lembu sudah boleh diisytiharkan sebagai Sultan Sulu, jauh panggang dari api. Sebab itu Ketua Pengarah Pusat Sejarah Brunei gelar mereka sebagai "Sultan Sapi". Cuba bayangkan sekiranya seorang individu yang mengaku sebagai waris Sultan Melaka yang mahu tuntut harta kesultanan Melaka disebuah bank, adakah beliau layak menuntut atas nama Kesultanan dan Sultan Melaka? Sudah tentu tidak layak sekiranya beliau bukan Sultan Melaka yang punya negeri dan rakyat dibawah pemerintahan beliau. Inilah yang berlaku ke atas penuntut Harta Kesultanan Sulu yang dayus dan tidak tahu malu itu. Dipergunakan orang menuntut harta Kesultanan Sulu, setelah gagal mereka malu sendiri kerana mereka diberitahu oleh pihak bank ketika berurusan di kaunter sebagai "Tidak Layak".

Perlulah difahami, Sultan dan Kesultanan mempunyai konotasi yang berbeza. Sultan ialah individu yang dilantik sultan sedangkan Kesultanan itu adalah kerajaan. Satu kerajaan bukan hanya sultan seorang tetapi dengan rakyatnya dan para menterinya yang mentadbir kerajaannya. Inilah yang sah menuntut, bukan atas nama sultan tetapi atas nama Kerajaan Kesultanan yang dipimpin individu Sultan. Maka yang boleh menuntut perbendaharaan Negara Sulu ialah kerajaan Sulu sendiri yang dipimpin Sultan mereka. Ini kerana Sultan Jamalul Kiram II dahulu telah menyerahkan Jongkong Emas ketika beliau masih diiktiraf sebagai Sultan Sulu yang berdaulat.


HARTA KESULTANAN SULU YANG SEBENARNYA
Pada masa ini, jongkong emas Sulu itu sebenarnya tiada harga bagi UTC atau Tausug & Kesultanan Sulu. Kerana bagi mereka "HARTA" yang sebenarnya ialah "RAKYAT SULU" itu sendiri. Tanpa bersatunya mereka menjadi rakyat dalam satu suara "Kemerdekaan Sulu" mereka tiada apa-apa.

Sebagai contoh, Rakyat Acheh berjaya dalam referendum mereka adalah jiwa dan raga mereka yang bersatu padu. Hinggakan walau pun tentera Indonesia memberi ugutan akan menembak mereka sekiranya keluar dalam perarakan referendum tersebut, tetapi mereka tetap keluar memenuhi Banda Acheh. Tentera Indonesia gagal melaksanakan ugutan mereka keranan yang keluar berarak dalam referendum berjumlah jutaan orang. Bermakna Tentera Indonesia memerlukan jutaan peluru untuk membunuh kesumuanya yang sudah pasti Indonesia tidak sanggup menanggung kos peluru sebanyak itu.

Oleh yang demikian, rakyat Sulu atau yang berketurunan Sulu harus kembali memenuhi Jolo pada tahun 2010 iaitu hari Pengisytiharan Sulu merdeka. Mereka yang tinggal di Sabah, Sarawak, Semenanjung Malaysia dan Kalimantan harus kembali sementara ke Sulu untuk memberi sokongan terhadap perisytiharan tersebut. Kerajaan Acheh menjadi contoh buat kita walau pun sebenarnya Acheh itu masih dalam wilayah Indonesia sekurang-kurangnya mereka dapat Autonomi Penuh yang berkuasa keatas wilayah mereka sendiri.

Salam Merdeka!!

ASREE

Post a Comment