SEMINAR ISU PENCEROBOHAN KIRAM DI LAHAD DATU & SEJARAH PAJAKAN NORTH BORNEO 1878

Posted by DZULASREE @ Asree Sug on Wednesday, April 17, 2013 0 ulasan



Bagi mereka yang belum pernah menghadiri seminar Asree Sug berkenaan isu pencerobohan Kiram di Lahad Datu dan penjelasan Sejarah kedudukan keluarga Kiram dalam Kesultanan Sulu bolehlah ikutinya pada 27hb April ini sempena Pesta Buku Antarabangsa di PWTC.

Kali ini penjelasan lebih tertumpu kepada implikasi pencerobohan dalam jangkamasa panjang, keburukan dan kebaikannya, dan peranan penting Malaysia bersama Filipina dalam membentuk masa depan masyarakat Sulu. Samada Filipina bekerjasama membuka kemasukan NGO-NGO Malaysia ke kepulauan Sulu untuk bantuan kemanusiaan di masa-masa akan datang atau Filipina akan berterusan menghasut (lewat media massanya) memanaskan masyarakat Sulu untuk terus membenci Malaysia. 

Turut akan disentuh ialah beberapa kenyataan akhbar tempatan Malaysia yang berusaha menunjukkan bukti bahawa Kesultanan Brunei lebih berhak terhadap North Borneo berbanding Kesultanan Sulu. Hal ini akan diperjelaskan secara terperinci dan ilmiyah dimana kekuatan dakwaan Brunei serta fakta-fakta semasa yang menunjukkan alibi kekuasaannya terhadap North Borneo mengatasi Kesultanan Sulu.

Sessi soal jawab akan diadakan kemudiannya. Sahabat handai saudara dan saudari, Datuk/datin dijemput hadir ke seminar ini yang mungkin akan menjadi SEMINAR yang terakhir secara terbuka. 

Post a Comment