Persiapan: 3 HARI SEBELUM 17 Nov 2010

Posted by DZULASREE @ Asree Sug on Monday, November 8, 2010 0 ulasan

Zamboanga City, Sulu: Dua minggu yang lalu penulis mula menjejak kaki ke Zamboanga City ini dari Sandakan, Sabah, Malaysia. Beberapa pertemuan telah berlangsung antara Hj Kerry (Foreign Relations Sultanate of Sulu Darul Islam) dengan kumpulan bekas pimpinan MNLF antaranya ialah Komander Kong, Bogs dan Mufti Region 9 iaitu Al-Fadhil Ustaz Abdul Baqi. Sebelum kami bertolak ke Jolo, Sulu Hj Kerry sempat mengadakan mesyuarat dengan Pertubuhan Sabilal Muhtadin yang telah dipengerusikan oleh Tuan Guru Bata' serta beberapa orang ustaz termasuk Ustaz Umar.

Antara topik mesyuarat ialah bagaimana pelajar-pelajar madrasah kendalian Sabilal Muhtadin dapat melanjutkan pelajaran ke Malaysia atau Indonesia di bawah nama Sultanate of Sulu Darul Islam. Menurut Sabilal Muhtadin, mereka tidak lagi mahu menghantar pelajar ke Bagio (Luzon Filipina) kerana kesemua pelajarnya bila selesai melanjutkan pelajaran di sana akan berubah menjadi penentang fahaman Ahli Sunnah Waljamaah yang secara tradisi dipegang oleh Tausug samada di Zamboanga mahu pun di seluruh kepulauan Sulu.

Sabilal Muhtadin menganggap fahaman Islam yang masuk ke Sulu kemudian selain Fahaman Ahli Sunnah Waljamaah yang dipegang oleh Tausug yang menggunakan metod Imam As-Syafi'e (Fiqh), Imam Al-Asya'ari & Al-Maturidi (Metod Aqidah) adalah tidak sesuai diamalkan di kepulauan Sulu. Sebagai contoh, Tausug mengamalkan sambutan Maulidurrasul serta mengamalkan ziarah kubur para wali namun fahaman Islam yang baru datang ke kepulauan Sulu sekarang telah mengharamkan amalan tersebut. Hal ini menyebabkan pecah belah dalam masyarakat.

Perkara lain yang dibincangkan ialah bagaimana para Ustaz dalam Sabilal Muhtadin dapat menyertai panel penggubal undang-undang dan membentuk Rumah Bichara kerana telah pun jelas undang-undang Kesultanan Sulu ialah Syari'ah (Al-Quran & As-Sunnah). Dalam hal ini Sabilal Muhtadin sangat mengharapkan Fahaman dan keyakinan Ahli Sunnah Waljamaah Tradisional Tausug sebagaimana fahaman yang dibawa oleh para Sayyid dan Syarif ke Kepulauan Sulu abad ke-14 dapat ditegak dan diamalkan.

Setelah selesai mesyuarat dengan Sabilal Muhtadin kami langsung menaiki kapal menuju ke Jolo, Sulu. Bertolak jam 8:00 malam sampai ke Jolo sebelum Subuh keesokan paginya. Dua hari kemudian mesyuarat Peace Keepers telah diadakan peringkat kepimpinan (General dan para Komandan) tentang persiapan menyambut kedatangan 5000 ke 10,000 ahli UTC (anggaran awal 20, 000 kehadiran) untuk menyertai ulang tahun kemerdekaan Sulu yang ke 605 tahun (17 Nov 2010).

Dalam perbincangan Peace Keepers telah diusulkan pembinaan Brigade secara khusus di atas bukit Indanan yang berdekatan seluas beberapa hektar. Brigade atau Kem Latihan bersepadu Peace Keepers akan disiapkan secepat mungkin dan isnsyaAllah akan mula berfungsi setelah Ulang Tahun Kemerdekaan pada 17 Nov 2010 nanti. Laporan lain akan menyusul kemudian.

ASREESULU

Post a Comment