PENGIKTIRAFAN ALJAZEERA TERHADAP HATI BESI TAUSUG!!

Posted by DZULASREE @ Asree Sug on Tuesday, April 17, 2012 15 ulasan

PAHLAWAN TAUSUG sedang siapsiaga melawan Tentera Amerika Syarikat yang datang ke Jolo untuk menundukkan mereka. Foto tahun 1900-an, Jolo, Sulu Darul Islam. Ketika BANGSA-BANGSA lain di Nusantara telah SUJUD kepada SATRU' (seteru kafir) yang menjajah mereka untuk dapatkan KEMERDEKAAN DUNIA yakni kepada penjajah BELANDA, Inggeris dan SPANYOL/AMERIKA, namun TAUSUG masih berdiri di negaranya SENDIRI tidak terkalahkan. KINI, anak-anak buah SPANYOL King Philipp II masih bertungkus-lumus memFILIPINOkan mereka, harapan yang begitu tinggi sebagaimana harapan JESUIT Spanyol (Freemason-Iluminati bertopeng Kristian) ketika dulu.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------



ALJAZEERA.COM: THE BRAVE TAUSUG!!
05 Mar 2012 11:45

Deadly drones come to the Muslims of the Philippines:

Washington and Manila should work with the Muslims of the Philippines to ensure full rights of identity and development.



"Of all the Moro groups, the Tausug has been considered the most independent and difficult to conquer, with not a single generation of Tausug experiencing life without war over the past 450 years.

As any anthropologist will testify, the Tausug have survived half a millennium of persecution and attempts at conversion because of their highly developed code and clan structure. It is the classic tribe: egalitarian and feuding clans that unite in the face of the outside enemy and a code which emphasizes honor, revenge, loyalty and hospitality."

Read more: http://www.aljazeera.com/indepth/opinion/2012/03/20123574732969894.html



TRANSLASI KONTEKS:

"Daripada semua kumpulan Moro, Tausug telah dianggap yang paling bebas (merdeka) dan sukar untuk ditakluki, dengan tidak ada satu generasi Tausug pun yang mengalami kehidupan tanpa peperangan selama lebih 450 tahun yang lalu.

Sebagaimana yang telah dijelaskan oleh mana-mana ahli antropologi, bahawa Tausug telah terselamat selama setengah milenium (500 tahun) oleh penganiayaan dan percubaan menukar (keyakinan Tauhid mereka) kerana kod (budaya kebangsawanan) mereka yang tinggi dan struktur adat kekeluargaan. Ia adalah suku klasik: (Budaya) kesaksamaan dan permusuhan puak-puak namun bersatu dalam menghadapi musuh luar dan kod (adat) yang menekankan kehormatan, menuntut bela, kesetiaan dan penjagaan terhadap tetamu (hospitaliti)"


Translasi:
"Sejarah tidak pernah melupai orang Moro [Tausug], apa yang telah mereka lakukan untuk tahun 1500-an, 1600-an, 1700-an dan begitu jelas sehingga masuk 1800-an yang sepatutnya adalah mustahil. MEREKA TELAH MEMBUKTIKAN BAHAWA MEREKA TERLALU KUAT buat PENAKLUK SPANYOL"


Translasi: SEDARLAH KAMU TAUSUG! NENEK MOYANG KITA TIDAK PERNAH JADI FILIPINO!
Didedikasikan buat web rasmi http://www.suludarulislam.org


  1. Saya percaya dan yakin 100%,Tausug adalah
    Pahlawan...saya mengharapkan Kebangkitan Tausug dan Kesultanannya.
    'ingin melihat sendiri situasinya(kemenangan)sebelum terlewat'.

  1. Pahlawan????...kahkhakah.....buat aku geli je mendengarnya...kalau korang nak tau tausug adalah bangsa penakut dan hanya pandai berpura-pura berani.....dan hanya pandai bercakap saja....woi bro asree bodoh.....ko tak pandai ke nak bezakan antara moro dan tausug....kalau orang luar seperti aljazeera sebut MORO...itu bererti bukannya tausug...bodohh...MORO itu merangkumi semua suku @ bangsa yg ada dalam Mindanao...korang tau tak....kejatuhan kerajaaan sultan sulu bermula setelah tewasnya orang2 banggingi di tungkil....tau kenapa???...kerana orang2 tausug tak pandai berperang sepertimana org2 banggingi...semuanya penakut....sebab tulah sultan sampai lari drpd istana...kerana dah tak ada org2 banggingi yg sentiasa mempertahankan sultan bila diserang....nak harapkan org2 tausug....hmmmm...cakap jer lebih....tapi semuanya hampehhhh...bro asree...kalau ini pun ko tak tau.....baik belajar lagi ler pasal sejarah....jgn asyik nak menipu jerrrrr.....

  1. Membebel melatah mengalahkan perempuan sambil sembunyi identiti sangatlah tidak berintegriti. Jumpa dngan saya dan luahkannya, barulah jantan. :-)

  1. Membebel melatah mengalahkan perempuan sambil sembunyi identiti sangatlah tidak berintegriti. Jumpa dngan saya dan luahkannya, barulah jantan. :-)

  1. Membebel melatah mengalahkan perempuan sambil sembunyi identiti sangatlah tidak berintegriti. Jumpa dngan saya dan luahkannya, barulah jantan. :-)

  1. Betul tu bro...apa yang durang sakit hati betul sama bangsa Suluk ni.?

  1. Jangan menghina...sekurang-kurang Bro Asree telah membuat sesuatu yang cukup bermakna untuk bangsa Tausug iaitu 'SEJARAH'untuk kita baca.Kita...apa yang kita buat untuk bangsa kita?
    Terimakasih Bro Asree...Semoga Allah memberi Hidayah dan Kekuatan kepada anda untuk terus mengkaji dan berkarya.Saya selalu membaca blog anda.

  1. kita kena bangkit.. legacy tausug

  1. Saya semakin berminat utk terus mengikuti perkembangan bangsa tausug..teruskan berkarya bro asree..walaupun saya melayu tp saya minat membaca utk mengetahui pasal bangsa tausug ini sbb nya adlah bngsa ini mendaulatkan ajaran islam dlm pentadbiran.inshaAllah..tolong saya utk mengenali tausug dgn lbih details lg.

    Kelantanese boy

  1. aku x masuk belah mana2.. janji bangsa itu letak islam didepan, yg itu alu sokong 100% even bukan bangsa aku skalipon..

  1. Assalam DzulAsree~

    saya berminat nak baca buku karya saudara, macammana nak dapatkan. Saya dah cari di tempat saya, tp saya tak jumpa.. mohon petunjuk kot2 saya boleh beli direct dari saudara. Salurkan informasi untuk mendapatkannya ke email saya : ceritera.umi@gmail.com

  1. biasalah asree orang tu sebenar bukan orang lain,orang bangingi sebap tu dia nak naik kan bangsa dia.kita bukan nak bangga kan sulu tau nak menaik naikkan nama sulu.tapi kenyetaan bukan sulu yg berkata tapi dalam sejarah.sebap tu dia nak bercakap pun sembunyi sembunyi.

  1. saya harapkan akan lebih ramai mcm bro asree yang lahir di kalangan bangsa tausug.semoga niat dan perjuangn bro asree berterusdan sehingga ke akhirnya dari zaman ke zaman.

  1. This comment has been removed by the author.
  1. This comment has been removed by the author.

Post a Comment