Salasilah Perkaitan Kesultanan Sulu & Brunei

Posted by DZULASREE @ Asree Sug on Sunday, March 29, 2009 9 ulasan


Lihat dalam bulatan kuning terdapat nama Sultan Muhammad Aranan Puyo cucu kepada Sultan Bantilan Muizuddin I. Membuktikan peranan keluarga Aranan yang juga dikenali sebagai keluarga Maharaja Adinda adalah sebagai penjaga dan pengawal takhta Kesultanan Sulu. Keluarga Aranan sejak dulu tidak pernah berpecah kerana memahami tugas mereka sebagai TOMBAK dalam bendera merah Kesultanan Sulu. Kerana simbol TOMBAK dalam Kesultanan Sulu yang juga menjadi adat kepahlawanan Tausug ia bermaksud sebagai pengawal atau penjaga.

Hingga hari ini keluarga Aranan mewarisi tradisi lisan dari nenek moyang mereka bahawa sekiranya institusi Kesultanan Sulu terancam atau pun musnah ditangan keluarga pertama (Lambang Keris atau Keluarga Kiram) maka Aranan sebagai keluarga kedua (Lambang Tombak) mesti merebut kuasa menyelamatkan Kesultanan Sulu. Keluarga Kedua (Lambang Tombak) ini juga diakui oleh Pengarah Pusat Sejarah Brunei, Dato' Pehin Hj Awang Jamil Al-Sufri(mengesahkannya pada 1978 dan mengesahkannya lagi pada tahun 2000 ketika lawatan Keluarga Aranan ke Brunei).



Pehin mengingatkan keluarga Aranan ketika itu dengan nada keras bahawasanya Keluarga Aranan telah melakukan kesilapan besar kerana membunuh rakyat Sulu dan memusnahkan negara dengan membiarkan takhta diterajui oleh Keluarga Kiram yang sudah musnah. Menurut beliau lagi Sultan Sulu hari ini yang bermunculan seperti cendawan tumbuh selepas hujan sudah tiada apa-apa lagi. Mereka sudah jadi "Sultan Sapi" iaitu dengan hanya menyembelih beberapa ekor lembu dalam satu majlis ringkas maka sudah boleh dilantik sebagai Sultan Sulu.

Ketika lawatan ke Pusat Sejarah Brunei tahun 2000 itu Datu Ladjamura bin Datu wasik (sekarang Sultan Bantilan Muizuddin II) turut serta dalam rombongan keluarga Aranan tersebut malah turut menyoal Pehin Al-Sufri dengan soalan "Kalau kami keluarga Aranan menaiki takhta dengan menyelamatkan Kerajaan Kesultanan Sulu, adakah Tuan Yang Mulia Pehin (Jamil Al-Sufri) sanggup menjadi saksi kami di mahkamah antarabangsa?" Pehin menjawab dengan menepuk meja "InsyaAllah saya akan menjadi saksi kamu, cuma apa yang kamu perlu lakukan ialah menyatukan umat Tausug, Bajau dan Iyakan yang menjadi bangsa Sulu kembali bersatu seperti dahulu. Satu perkara kamu perlu tahu, kami tidak dapat membantu anda, berusahalah sendiri". (Hal ini diceritakan kepada saya oleh Datu Ladjamura di Sandakan pada tahun 2005 juga turut diceritakan oleh Datu Ali Aman di Kuala Lumpur pada tahun 2007).
  1. Saya nak tahu perkara ni dengan lebih jelas.

  1. Sebenarnya war is yang be nar ialah keturunan sultan tajulmuluk Dan sultan. Jamalul Alam ll. Ia ITU cucu-cucu Datu As@ datu halsi ibni al-marhum sultan jamalul Alam all Malay sudah sampai masanya /gilirannya until duduk di brunei / rujuk perbualan antara dstu musa a man dgn baginda sultan hj hassanal bolkiah panda 3/2/2012 di Sandakan

  1. Kala did sulu yang layak ialah Datu Punjungan bin Datu Sambutu/cucu datu panglima laja Dan ibunya ialah saying sitti najilah BT datu dakula / Nanak kemanakan Datu hj.abdulrahman bin datu dakula/ naib pengerusi MILF

  1. Kesah keturunan turun temurun yang sudah hilang. . .tak tau bila lagi brunei mencipta sejarah.cucu-cucu datu as dalam wasiat mesti duduk di brunei..bila lagi ? Dah tua ...

  1. Datu As/Datu Halsi duduk di takhta kesultanan brunei selepas sultan jamalul alam ll tetapi terkena penyakit gila-gila akhirnya tidak dapat di tabalkan dan di gantikan oleh adeknya ahmad tajudin dan seterusnya diganti oleh adeknya juga omar ali saifudin dan seterusnya diganti oleh anaknya hassanal bolkiah.memang sepatutnya sampai giliran cucu-cucu datu as.ym datu abdul maid hamzah.

  1. Datu hj. Abdul rahman atau datu burrack panggilannya

  1. Datu hj. Abdul rahman atau datu burrack panggilannya

  1. This comment has been removed by the author.
  1. Datu hj. Abdul rahman atau datu burrack panggilannya

Post a Comment