Paderi TAUSUG Berdebat Dengan Pope John Paul II

Posted by DZULASREE @ Asree Sug on Monday, June 22, 2009 8 ulasan


Diceritakan oleh Ustaz Tajuddin Othman Abdullah (Reverend Thomas Laiden). Beliau adalah bekas Paderi Besar Gereja-Gereja Seluruh Sabah.

Antara sedutan ceritanya:

"SEMASA KRISTIAN saya dikenali sebagai Paderi Thomas Laiden. Saya berasal dari Sabah dan berketurunan Solok (maksudnya Suluk @ Tausug). Agama asal saya ialah Roman Katholik. Saya mendapat pendidikan di Seminary Kepaderian Vatican Itali, iaitu institusi kepaderian terulung di Itali dan di dunia dengan dibiayai oleh Persatuan Kristian Sabah. Saya tamat pengajian pada tahun 1985 seterusnya bertugas sebagai paderi di Vatican. Seterusnya saya memohon untuk kembali ke negeri asal saya, iaitu Sabah.

Pada tahun 1988 saya ditukarkan ke Sabah dan berkhidmat sebagai paderi. Saya bertugas di Gereja St. Mary dan Persatuan Gereja Roman Katholik Sabah seluruh Sabah yang berpusat di Kota Kinabalu".

Perdebatan Bermula:
"Apabila saya diberi tanggungjawab mengampun dosa orang-orang Kristian seluruh Sabah, jadi masa itu saya rasakan seolah-olah agama ini sengaja direka-reka oleh manusia. Seterusnya pada tahun 1989 saya kembali ke Vatican untuk membuat Kursus Kepaderian di sana selama tiga tahun. Di sana saya telah berjumpa dengan ketua paderi tertinggi seluruh dunia iaitu Pope John Paul. Saya telah berdialog dengannya dan bertanya akan perkara yang memusykilkan saya sepanjang saya menjadi paderi.

Saya berkata kepadanya, "Paul, saya sekarang rasa ragu dengan agama yang kita anuti ini". Dia terkejut dan bertanya, "Apa yang kamu ragukan?" Saya berkata, "Cuba John Paul fikirkan sendiri, kita ini seorang manusia biasa. Di negeri saya Sabah, di negeri saya sendiri setiap malam Ahad saya mengampunkan dosa orang Kristian yang beratus-ratus orang yang datang mengaku buat dosa. Mereka harap saya yang mengampunkan dosa mereka sedangkan para Nabi pun tidak pernah melakukannya."

Beliau berkata, "Wahai Paderi Thomas, kamu ini dilantik menjadi seorang paderi, maka kamu ini seorang yang suci dan tidak mempunyai sebarang dosa," Saya katakan yang saya merasakan diri saya mempunyai dosa.

Beliau seterusnya menyambung, "Memang kita manusia ini mempunyai dosa. Nabi Adam sendiri mempunyai dosa. Apabila seseorang yang telah dilantik menjadi paderi bermakna kamu ini telah dilantik oleh Jesus Christ. Jesus Christ tidak ada dosa maka kita sebagai paderi ini tidak mempunyai dosa."

Di situlah saya mula tidak percaya pada agama Kristian yang mengatakan ulamak-ulamak Kristian tidak mempunyai dosa. Saya katakan pada Paul yang ulamak Kristian itu pembohong. Dia terkejut lalu berkata, "Thomas, kamu telah dihantar hingga ke peringkat tertinggi untuk menjadi paderi, kenapa kamu berkata demikian? Cuba kamu jelaskan kenapa kamu kata agama Kristian pembohong".

Saya menyoalnya, "Jesus Christ itu Tuhan atau Nabi?" Beliau menjawab, "Dia Tuhan." "Saya bertanya kembali, "Pernahkah orang nampak Tuhan? Bagaimana wujudnya Tuhan? Siapa Tuhan kita sebenarnya, Jesus Christ (Nabi Isa) atau Allah bapa? (Allah)." Beliau mengatakan Jesus itu Tuhan.

Saya menyoal kembali, "Apa matlamat utama Jesus Christ diutus ke dunia?" Beliau menjawab, "Untuk menebus dosa bangsa manusia, semua bangsa dan agama." Jadi saya katakan padanya kenapa perlu ada paderi tukang ampun dosa jika Jesus Christ sudah menebus dosa semua manusia".

Di situ dia mula pening dan terpinga sambil berkata, "Paderi Thomas awak ini telah dimasuki iblis sehingga berani mempertikaikan Kristian." Saya katakan padanya,"Kita seorang paderi yang suci, bagaimana iblis boleh masuk?" Saya juga katakan padanya saya mempunyai ibu bapa dan adik-beradik, apabila ibu bapa saya membuat dosa mereka mengaku di hadapan anak, kerana kedudukan saya ketika itu sebagai seorang paderi. Jadi saya terfikir bagaimana saya seorang anak boleh mengampunkan dosa ibu bapa.

Sepatutnya seorang anak yang meminta ampun dari ibunya. Selepas perdebatan itu Pope John Paul meninggalkan saya, sebagai seorang paderi beliau tidak boleh marah kerana marah merupakan satu dosa".

Mendiang Pope John Paul II meneropong dari luar Gereja Vatican kalau-kalau ada lagi Tausug yang menjadi Paderi. Beliau sudah tidak yakin dengan Tausug walau paderi sekali pun. Bahaya!!

RAHSIA Paderi Vatican Bersumpah Guna Al-Quran
"Sebenarnya semua ulamak Kristian tahu mengenai kedudukan agama Islam. Pernah terjadi dalam tahun '78, semasa itu saya terjumpa kitab yang menyatakan kebenaran dan Nabi Muhammad. Tetapi semasa itu saya tidak begitu memperdulikannya. Di dalam kitab tersebut ada menyebut mengenai Ahmad iaitu Nabi Muhammad s.a.w. Ketika itu saya masih belajar di Vantiken, oleh kerana saya kurang sihat saya tidak dapat mengikut kelas pengajian. Saya diberi tugas oleh seorang paderi untuk menjaga sakristi perpustakaan yang terdapat di gereja) untuk menjaga kitab-kitab di situ.

Paderi tersebut mengatakan kepada saya, Thomas, kamu perlu menjaga kesemua kita-kitab di sakristi ini tetapi kamu tidak boleh membuka almari." Beliau menunjukkan kepada saya almari yang dimaksudkan. Saya hairan kerana beliau melarang saya membuka almari tersebut sedangkan kuncinya diserahkan kepada saya. Sifat manusia, apabila dilarang maka itulah yang ingin dibuatnya. Ketika itu semangat saya terlalu berkobar-kobar untuk mengetahui isi kandungan kitab yang diturunkan kepada Nabi Isa a.s. Saya mengambil kitab itu dan menyembunyikannya.

Kitab tersebut ditulis di dalam bahasa Hebron. Ia masih saya simpan hingga ke hari ini dan saya dalam proses untuk menterjemahkannya ke dalam bahasa Melayu. Ia menjadi rujukan kepada saya, dan sebagai bukti untuk berdebat dengan orang-orang Kristian. Saya telah utarakan kepada Majlis Agama Islam Melaka, jika boleh saya ingin menterjemahkannya dan sebarkan kepada orang ramai. Pihak Majlis tidak berani melakukannya, menurut mereka ia akan mengancam nyawa saya kerana dengan pendedahan kitab tersebut rahsia Kristian akan tersebar.

Isi kitab tersebut sama dengan al-Quran. Rupa-rupanya barulah saya mengetahui semasa upacara mengangkat sumpah dalam proses beruzlah pada hari yang ke 39, setiap paderi akan meletakkan tangan mereka ke atas kitab yang dibalut dengan kain putih yang diletakkan di atas bantal. Tidak siapa dibenarkan membukanya dan lihat isi kandungannya. Berbalik kepada kisah saya mencuri kitab tersebut, selepas kehilangannya paderi yang menyerahkan kunci kepada saya dahulu memanggil saya dan bertanya apakah saya ada mengambilnya.

Saya menafikan dengan mengatakan tidak pernah mengambil kitab tersebut. Hati saya nekad untuk tidak mengaku dan menyerahkannya kerana saya ingin mengkaji kitab tersebut. Disebabkan seseorang bakal paderi tidak boleh berbohong, beliau mempercayai pengakuan saya. Akhirnya pada keesokannya iaitu pada hari mengangkat sumpah, disebabkan Injil tersebut telah hilang, mereka meletakkan kitab suci al-Quran (yang dibalut dan sentiasa tersimpan di almari) sebagai ganti kitab yang hilang.

Al-Quran digunakan di dalam upacara mengangkat sumpah? Semua paderi tidak tahu hal ini kecuali saya. Pada masa itu saya terfikir, apa gunanya jika kita bersumpah di atas kitab al-Quran tetapi masih tidak beriman dengannya? Bermakna semua paderi telah bersumpah di atas al-Quran tetapi kufur selepas itu. Menyingkap saat saya didatangkan hidayah ialah ketika saya sudah tamat belajar dan bertugas di Gereja St Mary, Sabah".


Ulasan Asree:
Saya percaya kitab yang diambil dari dalam laci oleh Thomas itu ialah salinan Injil Barnaba kerana Injil Barnaba persis sama kandungannya selari dengan Al-Quran dan Sunnah. Atau pun ianya kitab Injil yang asal dari penganut Yahudi terawal menjadi pengikut Nabi Isa a.s. Saya pernah terbaca satu kitab Injil Barnaba dalam Bahasa Melayu. Dalam muka surat awalnya tertulis bahawa kitab Injil Barnaba tersebut telah ditahqiq (disemak) oleh Tuan Guru Dato' Nik Abdul Aziz bin Nik Mat sebelum dicetak.

Pengajaran di atas ialah TAUSUG memang benar-benar "PENGKHIANAT" sekiranya mereka benar-benar telah "dikhianati" dengan tertipu atau terpedaya. Maka benarlah tekaan para ahli sejarah terhadap TAUSUG:

Primo Esleyer penulis Lessons from Kidnapping dalam www.iloiloviews.com, Visayan Daily Star pada June 20, 2008:

“Tausug adalah pelayar terbaik, kapal perang Spanyol tidak boleh mengalahkan kapal mereka. Mereka adalah pahlawan-pahlawan tetapi adalah yang paling khianat berbanding kaum Muslimin yang lain… ramai para Jeneral (tentera Filipina) yang terperangkap dan terbunuh.
  1. Boleh saya tahu? Masih bolehkah orang ramai terutamanya muslim untuk mendapatkan Injil Barnabas?? Sudah lama saya mencarinya.. Bantuan tuan amat2 saya hargai...

  1. . Dalam muka surat awalnya tertulis bahawa kitab Injil Barnaba tersebut telah ditahqiq (disemak) oleh Tuan Guru Dato' Nik Abdul Aziz bin Nik Mat sebelum dicetak.

    apakah maksud ini wahai asree???

  1. Islamic Neutron: Kitab barnabas boleh dibeli di Kedai Saba Islamic Media di Kuala Lumpur. Kedainya ada kat Maju Junction dan setiawangsa. Buku kat sini hanya dalam bahasa Inggeris, Melayu tak ada.

    Living seed: kitab Barnabas yang ditranslasi ke bahasa Melayu pernah diterbit dan dicetak di Malaysia. Dalam pembukaan buku tersebut ada dinyatakan bahwa buku Bibel Barnabas tersebut sebelum diterbitkan telah disemak oleh Tuan Guru Nik Aziz terlebih dahulu untuk disahkan kalau-kalau ada ayat atau kenyataan yang bertentangan dengan Islam. Maka ia disahkan sebagai bertepatan dengan Islam, tidak seperti bible lain.

    Siapa Barnabas? Barnabas adalah salah seorang Hawari Nabi Isa a.s. yang menurut kajian Syeikh Yasin (seorang rakyat Amerika beragama Kristian pada awalnya yang menjadi ulama' Islam) bernabas adalah seorang buta matanya dan kisah kisah Isa a.s. diambil dari ceritanya sendiri dikumpul menjadi Injil Barnabas.

    Bible Barnabas hari ini diharamkan oleh Dunia Kristian... termasuk Filipina. Wallahu a'lam...

  1. Membaca cerita ini untuk menimbulkan byk pertanyaan kepada aku. Adakah tiada pengawal diluar bangunan? Apabila berlaku kehilangan kitab tersebut, adakah tiada siasatan dibuat untuk mengesan adakah kehilangan berpunca dari orang luar atau org dalam? Kenapa kitab tersebut yg dikunci tetapi kuncinya diberi kpd Paderi Thomas yamg masih muda dan kesetiaannya masih belum terbukti? Jika kitab itu harus dirahsiakan, seharusnya kunci almari tersebut disimpan oleh Pope sendiri atau paderi tertinggi. Kenapa paderi tersebut melarang paderi thomas membuka almari? Seolah-olah paderi tersebut ingin mengatakan "Sila buka almari". Selepas kitab yg terlalu penting (Didakwa sbg kitab injil barnabas) hilang, kenapa pihak gereja tidak mencari sungguh2? kenapa tidak geledah sahaja semua bilik2 termasuk bilik paderi Thomas yg diketahui menjaga almari tersebut sebelum ini. Sebagai paderi, mereka seharusnya patuh kepada paderi yg lebih berpangkat. Jika kitab tersebut hilang, aku yakin semua paderi sanggup supaya barangan mereka digeledah.

    Selepas mendapat kitab tersebut adakah dia simpan didalam bilik atau memberi kepada orang luar? Adakah setiap paderi diberi bilik berseorangan atau berkongsi bilik? Sebagai paderi adakah mereka dibolehkan keluar dari gereja dgn bebas? Berapa lama tempoh paderi thomas mencuri kitab tersebut hingga dia kembali ke malaysia? Adakah benar paderi tidak boleh menipu? Bagaimana dengan kes pencabulan sex oleh paderi2? Bukankkah pihak gereja menipu dan lakukan apa saje untuk menyelamatkan paderi yg bersalah. Bagaimana jika aku katakan pihak gereja dan paderi bukan sahaja boleh menipu malah boleh membunuh atau mengarahkan pembunuhan jika perlu. Jika pihak gereja mahu mereka boleh arahkan pembunuhan kepada sesiapa sahaja oleh pasukan khas rahsia. Target boleh dibunuh secara senyap samada sakit jantung, bunuh diri atau accident. Pihak gereja sanggup, pernah dan mampu lakukan. Banyak lagi pertanyaan

    Terdapat 3 kemungkinan

    1. Dakwaan paderi thomas benar dan kitab yg ditemui memang kitab asli. Pihak gereja terlalu cuai dan bodoh sehingga membiarkan perkara ini berlaku.

    2. Pihak gereja sememangnya merancang supaya paderi thomas mencuri dan menyebarkan kitab tersebut. Kitab tersebut mungkin kitab lama tapi bukanlah injil barnabas asli. Ia mengandungi banyak kebenaran untuk meraih kepercayaan tapi akan selitkan juga banyak atau sedikit pembohongan untuk memperdaya umat islam..

    3. Paderi thomas adalah salah seorang agen gereja untuk berpura-pura memeluk islam dan menyebarkan kitab tersebut yang sememangnya palsu. Sebenarnya sejak dahulu lagi malah sejak zaman sahabat lagi terdapat musuh dari golongan ahli kitab memeluk islam untuk merosakkan islam, sebarkan hadis palsu, memfitnah perawi hadis yang baik, menyokong perawi yg buruk. Dahulu pernah 2 musuh berpura2 menjadi ulama yg alim sehingga mampu memberi fatwa untuk menggali dan mencuri jenazah rasullullah. Penafian pihak gereja ttg kewujudan paderi thomas untuk menampahkan perisa terhadap perancangan ini...

    Dari 3 kemungkinan atau teori diatas pilihlah salah satu. Teori ke 3 tidak mempunyai sebarang bukti, tapi aku nyatakan juga. Jika paderi thomas benar2 muslim sejati harap dia tidak marah sebab aku hanya mahu kita berhati-hati.. Mungkin sebagai paderi dia lebih mengetahui ttg ramai paderi2 atau musuh yg pernah memeluk islam utk merosakkan islam dari dalam.

    Surah Ibrahim ayat 46
    46. Dan sesungguhnya mereka telah menjalankan rancangan jahat mereka (untuk menentang Islam), sedang di sisi Allah ada balasan bagi rancangan jahat mereka, walau rancangan jahat mereka itu, dapat melenyapkan gunung-ganang sekalipun. (Ibrahim 14:46)

  1. ares...tausug du sab aq.....tolong jgn laaa keluarkan fakta yang palsu semata2 mau kasi naik bangsa kita....dok cuba ko fikir mana ada org tausug disabah ini org nasrani......saya sanjung semangat mu tapi biarlaa benar sebab saya sendiri pon dak pernah dengar pasal kitab nh...klu ada nnt saya cari sekarang sy di KL jauk nh....lepas too joo....vatican to bukan tempat yang muda kau mencuri cctv dikeliling tempat saudara saya pernah masuk vatican...mustahil tempat ug sulit dak da cctv lepas too mcm mana too padri dapat keluarkan buku too...crita mu semua macam ko buat2 bah cukup syg tau tausug hebat....tapi sehebat2 tausug....hebat lagi islam...plz nabi dak suka kita ricst dengan bangsa sendiri dengan islam dak apa..plz berubah laa..

  1. benar...nabi tidak memdedakan umatnya,..Islam agama Sarwajagat.

  1. Thomas laiden penipu besar. Bertaubatlah sebelum akhir zaman iaitu kematian setiap yg bergelar manusia..

Post a Comment