WAHAI MUSA, ENGKAU ADALAH AKU!

Posted by DZULASREE @ Asree Sug on Thursday, January 27, 2011 0 ulasan

Salam sejahtera wahai Musa,
Rahmat dan kasih sayang Allah Azza Wajallah,
Buat diri mu, ahli mu dan kaum mu,
Celakalah Fir'aun yang mengaku Tuhan,
Binasalah mereka yang engkar,
Yang berpaling dari Taurat Tuhan mu.

Wahai Musa Khalilullah,
Engkau sebenarnya adalah aku,
Dan aku adalah engkau,
Aku dan engkau adalah satu jalan,
Kita sama dan serupa menelusuri,
Mengapa?

Adakah kerana kita sama datang dari yang SATU?
Kerana dari pada-Nya kita datang?
Dan kepada-Nya tempat kita kembali?
Adakah kerana kita sama manusia dari benih Adam?
Lantaran aku adalah engkau dan engkau adalah aku?

Wahai Musa, demi Allah yang mencipta langit dan bumi,
Aku bukanlah Rasul dan Nabi seperti mu,
Iman dan taqwa serta sabar mu dari tuntunan wahyu,
Sedangkan aku hanyalah insan biasa yang berdosa,
Yang saban hari berperang dengan hawa nafsu,
Mujahadah hingga ke nafas terakhir hayat ku.

Tetapi wahai Musa,
Aku tetap mengatakan engkau adalah aku,
Dan aku adalah engkau, bukan semata aku mahu menjadi engkau,
Sebagaimana aku juga mahu menjadi Muhammad SAW,
Berakhlak berbudi beriman dan bertaqwa seperti Baginda SAW,
Aku adalah engkau dan engkau adalah aku wahai Musa,
Kerana kita ada persamaan dan keserupaan,
Iaitu kecenderungan mendedahkan asal-usul manusia,
Dari mana mereka datang dan bermula.

Engkau wahai Musa, punya sejarah duka,
Diselamatkan Tuhan dari pembunuhan anak lelaki,
Dihanyutkan ke Sungai Nil menuju ke Istana Fir'aun,
Lahir dari BANGSA HEBAT tetapi menjadi pelarian dan hamba,
Kepada bangsa Fir'aun yang berkuasa, kaya-raya,
Demikian diriku jua seperti engkau, punya sejarah duka,
Lari dari pembunuhan membabi-buta Fir'aun Marcos,
Dihanyutkan di Laut Sulu menuju ke Malaysia,
Lahir dari BANGSA HEBAT tetapi menjadi pelarian perang,
Menjadi kuli dan hamba abdi di "negara orang",
Dipenjara dirotan, disepak terajang kerana sesuap nasi.

Engkau wahai Musa, mendapat wahyu dari Tuhan mu,
Agar menyelamatkan kaum mu dari "kedayusan" dan kehinaan,
Dengan mula menulis sejarah bangsa-bangsa anak Adam a.s.,
Mempertemukan Bangsa Israel dan Bangsa Fir'aun bersaudara,
Yang bermula dari Adam dan Hawa yang menyembah Satu Tuhan,
Engkau menyeru kepada Fir'aun agar menyembah Tuhan Yang Esa,
Yang mencipta langit dan bumi, siang dan malam, segalanya.

Demikian diri ku Wahai Musa Alaihissalam,
Hanya sekadar mendapat ilham dan ma'unah dari Tuhan,
Untuk menyelamatkan kaum ku dari kedayusan dan kehinaan,
Ku kumpul data sejarah dan menelusurinya,
Menulis permulaan manusia dari Adam dan Hawa di Timur Dunia,
Bahawa Sulug, Melayu, China dan lainnya bersaudara,
Malah aku dapati bahasa engkau sendiri wahai Musa,
Adalah sama seperti bahasa yang aku tutur,
Sulug dan Israel rupa-rupanya adalah bangsa yang sama,
Ternyata Sulug adalah BANGSA PARA NABI dan RASUL,
Patutlah sifat dan perangai pun sama.

Wahai Musa, seperti yang ku katakan,
Engkau adalah aku dan aku adalah engkau,
Kalau engkau dibantu oleh Harun maka aku ada Nelson,
Kalau engkau ada penentang yang engkar dari kaum mu,
Maka aku juga demikian, seagama dan sebangsa mencerca,
Tapi aku tidak hirau dan ambil peduli segala ugutan,
Mereka tidak dapat memberi mudharat walau pun sedikit,
Ku anggap mereka seperti anjing kurap menyalak bukit,
Iaitu setelah keterangan dijelas dari kulit ke kulit,
Malah ada yang tertawa kerana anggap tidak masuk akal,
Mereka tidak ubah seperti Samiri dan para pengikutnya,
Sanggup menyembah Sapi Emas yang berkata-kata,
Berbanding ajaran engkau wahai Musa.

Wahai Musa, engkau adalah benar dalam merungkai sejarah,
Membangkitkan kesedaran kekuatan BANGSA agar bangun berdiri,
Menguatkan semangat dan jati diri BANGSA PILIHAN,
Bangsa yang hanya memilih Tuhan yang tiada sekutu bagi-Nya,
Aku juga mahu seperti engkau dalam merungkai sejarah,
Sedarkan kekuatan bangsa agar bangun dari tidur yang panjang,
Sedarkan Sulug sebagai Bangsa Pilihan permulaan kebangsawanan,
Pilihan Rasulullah SAW di akhir zaman,
Sebagai bangsa GHURABA' berhati besi di sebelah Timur,
Bangsa terkaya di bumi meliputi Timur dan Barat,
Pada akhirnya dapat mengembalikan maruah Agama dan Bangsa,
Menakluk dunia ke arah DUNIA BARU ISLAM.

Akhir sekali wahai Musa Alaihissalam,
Diri ku tidaklah sehebat diri mu,
Kerana perbezaan kemampuan, keterbatasan zaman dan masa,
Engkau lebih hebat kerana pilihan Tuhan,
Walau sejuta kali aku mengatakan bahawa diri ku adalah engkau,
Engkau tetaplah engkau dan aku tetap aku,
Yang menjadikan kita sama hanyalah;

KITA SATU BANGSA (Sulug), SATU AGAMA (Islam) SATU PERJUANGAN, SATU SEJARAH (Kepulauan Sulu) DAN BERASAL DARI ALLAH YANG SATU.

Wassalam

DZULASREE
03:07 am, Khamis
Padang Sappa, Luwu,
Sulawesi Selatan, Indonesia.

"Kemungkinan Musa bermaksud MUSSA' dalam bahasa Sulug ialah "Mutiara" kerana secara kebetulan Nabi Musa menjadi berharga seperti mutiara pada Istana Fir'aun dan menjadi mutiara berharga menyinari Bani Israel keluar dari kegelapan kepada cahaya Islam"

Post a Comment