Tausug Adalah Yang Paling HINA Di Sabah?

Posted by DZULASREE @ Asree Sug on Wednesday, June 24, 2009 10 ulasan


Tausug (Sulug, Bajau, Yakan, Kalibugan, Kagayan dari Sulu) yang tidak mempunyai pass perjalanan sah adalah dianggap PATI (Pendatang Tanpa Izin). Mereka datang untuk mencari sesuap nasi kepada keluarga dan anak-anak mereka. Mereka datang menyusup melepasi kawalan sempadan perairan Filipina-Sabah dan bekerja sebagai buruh kasar dan peniaga tepi jalan di seluruh Sabah.

Sejak beberapa dekad mereka keluar masuk ke Sabah dan membina perumahan setinggan yang compang-camping sebagai tempat tinggal sementara mereka sekadar dapat berteduh dari hujan dan terik matahari. Pemandangan biasa di seluruh Sabah, dari P. Labuan ke Kota Kinabalu, dari Keningau ke Kudat dan dari Tawau ke Sandakan rumah setinggan mereka berada di mana-mana. Juga adalah pemandangan biasa mereka dikejar oleh Polis dengan 'Road-Block' dimana-mana jalan untuk menangkap mereka lalu dimasukkan kedalam 'Lock-Up' seterusnya disumbat ke Rumah Merah (Pusat Tahanan Sementara Jabatan Imigresen) beberapa bulan sebelum dihantar ke "Filipina". Lagi teruk dirotan dulu sebelum dihantar ke Filipina.

Ramai SABAHAN yang persoalkan mengapa mereka dibiarkan kerajaan masuk berniaga dan membina rumah setinggan di seluruh Sabah? SABAHAN meminta agar kerajaan bertindak tegas merobohkan rumah mereka serta menangkap lalu menghalau mereka semula ke Filipina. Persoalannya, benarkah kaum Tausug yang dianggap PATI ini warga Filipina? Kalau benar mereka warga Filipina tentu mereka punya Kad Pengenalan Filipina bukti nyata sebagai warga Filipina. Ternyata tidak ada!!

So, mereka warga apa? Warga tanpa negara? Kalau YA! Warga Malaysia dan SABAHAN khususnya telah lakukan kezaliman, penganiayaan dan tiada perikemanusiaan dengan merobohkan perumahan mereka malah menyumbat mereka ke Rumah Merah seterusnya menghalau mereka ke Filipina (Negara Kafir) yang mereka sendiri tidak akui sebagai warganya!! Sedangkan mereka WARGA TANPA NEGARA!!

Seorang penulis bernama Roslee Mardan bekerja di Universiti Utara Malaysia, Sintok, Kedah telah kerap kali menulis di akhbar-akhbar tempatan tentang kaum Tausug yang telah dianggap "Orang Filipin", antara petikan dari tulisannya:

"Sebenarnya harus difahami bahawa Sabah satu-satunya negeri di Malaysia sudah lama ‘berendam air mata’ akibat kebanjiran pendatang asing. Ini dialami terutama penduduk tempatan sendiri".

...."Di pinggir bandar, pendatang asing membina rumah setinggan. Agak menghairankan pula, rumah setinggan dibina sejak tahun 80-an kini sudah dinaik taraf menjadi sebuah kampung. Berkali-kali pihak Majlis Perbandaran Kota Kinabalu pada masa itu (kini Majlis Bandaraya) merobohkan perkampungan terbabit.

Pihak berkuasa tidak mempunyai pilihan selain terpaksa menyediakan kemudahan asas bagi memenuhi tanggungjawab kemanusiaan kepada penduduk warga asing.

Masalah tahap kebersihan di bandar utama di Sabah juga disebabkan faktor atau sikap ‘pengotor’ warga pendatang asing. Sampah sarap kelihatan bertaburan. Malah, ada masanya pihak berkuasa dituduh tidak menjalankan tugas dengan sempurna.

Dengan mengambil contoh di Kota Kinabalu, misalnya, kedai makan menjadi lokasi meminta sedekah oleh golongan kanak-kanak pendatang asing. Malah di tepi jalan raya, wanita warga Filipina berniaga secara haram.

Antara barang diniagakan ialah barangan rokok dan pakaian. Didapati semua barangan berkualiti rendah. Dari sudut ekonomi juga warga Filipina atau pendatang asing ini kebanyakannya bekerja sebagai buruh kasar dalam sektor pembinaan dan pembantu di pasar raya, kedai runcit dan tukang sapu".

Ulasan:
Ya Allah!! Selamatkanlah umat Islam dari menindas saudara mereka sendiri. Kiranya ada pemimpin Tausug yang berkarisma membela nasib mereka sudah tentu mereka tidak tertindas dan dihina seperti hari ini. Kalaulah benar-benar UMNO telah masuk membawa kekuatan ke Sabah untuk membela ummah tentunya Muslimin Sulu telah terbela. Malangnya mereka hanya menjadi tunggangan oleh serakah Politik kesukuan.

Kalaulah Ummat Islam Sulu diberi ruang berniaga sudah tentu tidak jadi peniaga HARAM. Kalaulah Muslimin Sulu diberi tempat khas membina rumah dengan pemantauan pihak berkuasa (agar tersusun dan teratur) sudah tentu tiada rumah setinggan. Kalaulah anak-anak Muslimin Sulu diberi ruang belajar dan menuntut ilmu sudah tentu generasinya terdidik jadi pembersih tidak jadi peminta-minta atau penjenayah!!

Akhirnya SABAHAN akan memilih jalan seperti jalan tulisan ROSLEE MARDAN (http://ukm2010.uum.edu.my/ukmver2/pentadbiran.asp), yang akhirnya suatu hari nanti Kaum Sulu akan diapi-apikan kemarahannya yang memungkinkan pemberontakan KAUM di SABAH. Tiada yang untung melainkan kerugian kepada Ummah!!

Artikel penuh Roslee Mardan: http://cerry.kadazandusun.my/?p=10
  1. Salam Bro Asree,

    Benar apa yang Bro Asree katakan itu. Kalau la semua ini dibuat oleh pihak tertentu, akan tidak ada lagi berniaga dengan haram. tidak ada lagi meminta duit di kaki lima. Tausug sebenarnya takut dengan undang2 kalau tidak besar kemungkinan mereka ini akan memberontak di Sabah. Tausug juga tidak mau bermusuhun dengan dengan kaum-kaum di Sabah. Dan Tausug tidak akan pernah menjadi musuh kepada sesiapa, malah mereka ini membela kaum-kaum yang tertindas. Tidak mau menjajah tempat orang. Sabah di hadiahkan bukan di dijajah. Jadi tidak wajar pada sesiapa sahaja yang menghina Bangsa Tausug walau apa sekalipun. Tausug juga punya maruah dan hati yang boleh merasakan pedihnya perasaan bila di hina orang lain.

    Lihat apa James Dunnigan kata dalam tulisannya:

    "..the Moros [Tausug] did not conquer distant lands and set up colonies."

    Ini terbukti Tausug sudah pun tiba di Sabah beberapa kurun yang lalu.Mereka bukan "Orang Filipin" mereka Orang Sulu.

  1. Syukran khairul jaza' atas komen bro Neldy

  1. Salam,

    Bro Asreesulu or better known Asreemoro, you would probably become the effigy of Bangsa Sulu in seeking truth and justice in this stolen sacred and unconquered homeland, the Sulu country!

    Indeed you had put the Sulu Nation in the limelight of the international public understanding and debates! You had proven that Tausug or Sulug has an intellectual capacity to rule their own nation and country!

    Based upon your recommendation here, you had spotted the word that would open the hearts, enlighten the minds of the people around your environs. This word is probably become the hopes to fulfill the dreams of the masses in the Sulu Nation. That word is what everybody called FREEDOM!

    Kudos!

  1. Wsalam bro,

    InsyaAllah, kita mengharapkan keadilan bukannya peperangan. Walaubagaimana pun menurut doktrin "perjuangan" Tausug ialah jalan terakhir untuk dapatkannya ialah "jihad Qital fisabilillah".

    Dalam konteks Sabah, sejak sekian lama kita hanya memekakkan telinga mendengar kejian dan tohmahan mereka (SABAHAN). Kita lebih banyak mengalah kerana menghormati Malaysia yang pemimpinnya adalah orang-orang Islam.

    Tetapi sejak kebelakangan ini, kepimpinan UMNO semakin "PONDAN" di Sabah. Keadaan semakin kusut dan kelam kabut. Pilihinraya akan datang dilihat tidak berpihak kepada UMNO dan BARISAN lagi kecuali kerajaan melantik pemimpin Tausug Sabah yang dipercayai untuk bersatu himpunkan kekuatan.

    Usaha sebahagian SABAHAN untuk bawa isu 20 perkara ke luar negara (ke Vatican sudah pasti) demi membawa SABAH keluar dari MALAYSIA menyebabkan TAUSUG menilai semula sokongan mereka terhadap perjuangan bersenjata di Filipina Selatan. Kekuatan Melayu sudah "Layu" dan tiada apa-apa lagi yang boleh diharapkan dari mereka.

    Prof. Nur Misuari sudah ke Syiria telah dapat suaka politik di sana seminggu yang lalu. Apakah "buku" baru perjuangan Tausug dengan wadah MNLF akan kembali semula?

  1. Saya optimis dapat menghimpunkan saudara-saudara Sulu kita di Sabah. Antara kaum yang pasti akan menyokong kita ialah:

    1-Kaum Sulu Sabah: Tausug, Bajau Sama (Semporna dan Kota Belud), Iranun, Yakan, Kagayan.

    2-Kaum Momugun Muslim Sabah: Dusun-Murut, Sungei, Idaan, Tidung, Idaan.

    3-Kaum Bugis dan Brunei

    UMNO mesti mengembalikan kepimpinan Tausug di Sabah sebagaimana kepimpinan Datu Paduka Mat Salleh dan Tun Datu Mustafa ketika dulu, kerana hanya Tausug yang boleh mengekang kekalahan UMNO di Sabah.

    Hari ini pemimpin Sulu, seperti Datuk Shafie Apdal (Tausug-Bajau), Datuk Pandikar Amin Mulia (Iranun), Datuk Bung Mokhtar Radin (Sungei) dan ramai lagi.

    Kesatuan saudara-saudara kita dari PEKIDA Tausug di Sabah yang dipimpin Ayahandanya Dr. Datu Akjan akan menambahkan lagi kekuatan ikatan Islamiyyah di Sabah.

  1. orang sulu(Tausug) mesti sehati sejiwa dan hidupkan Islam dalam diri dan amalkan sunnah nabi SAW...Insyallah pasti kaum sulu akan kembali terhormat....

  1. Sahih, Syukran dari nasihat saudara Khalifah Umar. Itulah yg sedang dilakukan oleh para ustaz Tausug di Sabah dan Sulu. Dibuat berdikit-dikit, kerana kemampuan dana yg terbatas.

    Bilangan tenaga pengajar (Da'i) amat sedikit berbanding populasi Sulu yang ramai. Kejahilan amat berleluasa sama dengan berleluasanya pengangguran.

  1. Salam

    Kalaulah bangsa Islam macam jaman para sahabat dahulu yang kekuatan mereka bergantung kepada tali persaudaraan yang begitu erat.

    Sebagai Tausug saya memang berharap agar pimpinan Melayu di Malaysia dapat membantu orang Suluk/ Tausug supaya mereka dapat memajukan bangsa sendiri dalam pelbagai aspek.

    Saya setuju Tausug tidak pernah bermusuhan dengan sesama manusiya kecuali mereka membela dan menolong orang yang minta bantuan daripada mereka.

  1. Assalamualaikum, sangat menarik artikel ini, Perkara yang dibincangkan ini pernah dibahaskan semasa Temuduga biasiswa saya untuk melanjutkan pelajaran. Tajuknya "Pendatang tanpa izin". Selama 3 tahun pengalaman saya menuntut di Sabah, saya perlihatkan dan amati perkara sedikit sebanyak yang perlu untuk tidak BIAS. Lalu, saya amati dan ikuti kisah2 Rakyat Sabah. Ya. Kelihatan kaum Sulu banyak di Sabah menghuni Pulau2 di sekitar KK, rata2 tidak bersekolah dan berniaga, namun jika ada yang dapat bersekolah, itu kira sudah beruntung. Saya amati, mereka ini sebenarnya bukan mahu jadi pengotor, mereka tidak mahu menjadi penjahat. Semua ini atas faktor peluang yang disediakan oleh Kerajaan. Ya, jika kita amati sejarah Sabah, kaum Bugis itu sendiri juga seperti kaum Sulu, mereka itu berpindah ke Sabah atas faktor perang saudara, namun, Kerajaan Sabah pada masa itu, membuka peluang kepada mereka. Dari sudut perniagaan mahupun pendidikan. Lihatkan sahaja kejayaan yang mereka perolehi sekarang? Ramai anak2 Bugis berjaya. Jika Kerajaan Sabah membuka peluang sebegini kepada kaum Sulu, Saya percaya lebih ramai kaum Sulu berjaya. Jumlah jenayah di Sabah pasti berkurang. Kerana pendidikan sudah diserap. Kerana tidak ada pendidikan yang khas itulah berlakunya permasalahan sosial itu. Baik, mari kita mengimbau sejarah Algeria dan Perancis. Peperangan di Algeria menyebabkan ramai pelarian ALgeria berlindung di Perancis. Dan mereka ini diberi peluang dari sudut pekerjaan dan dari sudut pendidikan. Lihatlah sahaja pemain bola sepak lagenda mereka, Zinadane zidan(orang Algeria), Nasri(orang Algeria). Mereka sangat menyerlah dan membanggakan Perancis(atas peluang yang diberi). Begitu juga dengan AMerika Syarikat, rata2 yang banyak menyumbang ke arah pembangunan ekonomi dan sosialnya adalah rata2 rakyat yang berhijrah. Kiranya, jika kerajaan Malaysia menganggap kaum Sulu ini adalah berhijrah dan diberi peluang. Saya sangat percaya. Satu hari nanti, Malaysia dan Sabah akan lebih mantap dan Pesat. Rindu pula saya dengan Pasar Filipin(di KK).
    Salam Perjuangan!

  1. ini semua gara2 tidak diberi peluang oleh pihak kerajaan, sekalipun mereka pendatang tpi hak kemanusian prlu dipenuhi xkira la bangsa & agama. tpi politik di negara telah menanam sifat nationalisme scara x langsung yg mnyebabkn rakyatnya brsikap perkauman/ketuanan. ini bukan ajaran islan yg sbenar. islam ialah perpaduan xkira bangsa.

Post a Comment