Peringatan dari Pulau buat SULUG

Posted by DZULASREE @ Asree Sug on Thursday, April 7, 2011 0 ulasan

Salah satu pulau di Tawi-Tawi, Sulu yang rupa bentuknya seperti huruf G.

Barangkali bentuk pulau di atas dapat memperingatkan kita tentang asal nama SUG itu perlulah disebut dengan betul. Hari ini sebahagian Tausug sudah Kallu' (Kelu) menyebut SUG menjadi SUK kerana sudah merasakan sebutan SUG sudah tidak relevan hari ini terutama di Sabah. Malah sebahagian Tausug di Sabah bermati-matian mempertahankan sebutan "G" itu dengan bunyi "K" tanpa menyedari mereka semakin jauh dan kehilangan "nama asal usul" mereka sendiri. Bagaimana kita mengharapkan perkataan LAUD itu sebenarnya berasal dari kata LAUT? Ia sama lah juga dengan mengharapkan sebutan SULUG itu berasal dari sebutan SULUK.

Mungkin Tuhan sengaja mahu mengasingkan orang yang asli SUG dengan orang yang hanya mengaku-ngaku sebagai SUG berdasarkan ketepatan sebutan. Tuhan mungkin sengaja mengasingkan Tausug berdarah pejuang dengan pengaku Tausug dari keturunan banyaga' yang ditangkap oleh Samal Balangingi' entah dari mana kemudian dijual kepada para Datu ketika dulu. Genetik "ketakutan" dan "rendah diri" kepada manusia lain masih mereka warisi dari nenek moyang yang penakut dan bacul lantaran menjadi hamba-abdi TAUSUG.

Saudara Shf Abdul Samad dari Sugut, seorang pengkaji sejarah Sulug dari Sabah sangat memahami situasi dengan menyatakan penjelasan tepat,

"Kita kalau sedang berbahasa Melayu akan menyebut diri kita sebagai Orang Suluk dan kalau kita sedang menutur bahasa Sug kita sebut diri kita sebagai Tausug pula bukannya Suluk".

Post a Comment