SUNDANG SULUK UNTUK DIJUAL!! TEMPAH SEKARANG!!

Posted by DZULASREE @ Asree Sug on Sunday, October 2, 2011 0 ulasan

Tempahlah sebagai simpanan pribadi atau untuk persatuan anda. Sebagai mengembalikan nostalgia dan kenangan kepahlawanan leluhur kita di masa lampau. Di Kuala Lumpur (di tingkat 1 Pasar Seni) sebilah Sundang besi magnet dijual RM7,000 (bersaiz kecil panjang lebih sekaki) dan RM17,000 bagi yang panjang (separuh depa) berulukan gading gajah. Kalau ada replika sekali pun mereka akan jual RM5,000.

Di Pasar Seni ada 3 kedai yang menjual keris-keris Melayu tapi hanya satu kedai yang jual Sundang. Anda perlu menyebut "Keris Moro" kepada penjaga kedai kerana itulah sahaja "kod" untuk keris Sundang di Pasar Seni. Sebutan Moro bagi mereka merujuk kepada "Filipina Selatan" pemilik asal Keris Sundang.




Tempahlah sekarang!!


Foto 1900-an era Amerika Syarikat di Jolo, Sulu. Kelihatan 3 orang pahlawan Suluk (Tausug) sedang berdiri dengan Sundang dipinggang sambil memerhatikan jurugambar Amerika yang sedang menggambar mereka.


Pahlawan Suluk sedang menunggang kuda dengan Sundang terselit di pinggang. Foto tahun 1900-an di Jolo, Sulu.



Ustaz Abdullah As-Suhaimy seorang Guru Silat Gayong (PANCASILA) Malaysia dari Pahang yang sekarang membuka gelanggang silatnya di Bandar Puteri, Puchong, Selangor telah membeli 2 bilah sundang dari kami beberapa minggu lepas. Beliau sangat berpuas hati dan sekarang sedang usahakan untuk membeli barung dan selendang (Kandit) atau tenggolok (Pis Siyabit) tenunan Suluk pula.

Bagi beliau dengan memiliki Sundang, aura kepahlawanan Melayu zaman berzaman dapat beliau rasakan apatah lagi Silat Gayong memerlukan Sundang untuk setiap upacara rasmi. Di bawah ialah gambar beliau bersama guru-guru Silat Gayong Pancasila meraikan acara mandi minyak murid-murid ke peringkat seterusnya.


Post a Comment