TENTANGAN ERAP DAN PENJELASAN ERNESTO M. MACEDA TENTANG PERJANJIAN DAMAI MILF-MANILA

Posted by DZULASREE @ Asree Sug on Thursday, October 18, 2012 3 ulasan

Erap questions Malaysia's role in peace negotiations


Mantan Presiden Filipina dan mantan banduan, Joseph Ejercito Estrada.


Apa kata Estrada @ Erap dalam berita hari ini:

“I am against the Malaysian government intervening in Philippine affairs. You don’t have to ask foreign countries to intervene and encroach on our sovereignty,” Estrada said.

Read more:
http://www.philstar.com/Article.aspx?articleId=861001&publicationSubCategoryId=63


Tahukah anda bahawa emplementasi kepada perjanjian damai yang ditandatangani antara MILF-Manila baru-baru ini memakan masa beberapa tahun sebelum dilaksanakan? Tidak semudah itu untuk diluluskan oleh Kongres kerana terlalu banyak laluan dan birokrasi. Kemungkinan besar hanya pada tahun 2016 perjanjian ini barulah dapat dilaksanakan.



SEARCH FOR THE TRUTH By Ernesto M. Maceda (The Philippine Star) Updated October 18, 2012 

The peace deal with the MILF will require at least 12 steps before the Bangsamoro Basic Law is finally approved by Congress. The 2nd step is the formation of the 15-man Transition Commission, 8 of whom will be named by the MILF.

Potential areas of disagreement are the decommissioning of the rebel army, the surrender of guns and the formation of a Bangsamoro police force.

MILF Chief Al Haj Murad has said that there is no MILF agreement to the decommissioning of MILF soldiers. DILG Sec. Mar Roxas declared that the PNP will still take charge of security in the Bangsamoro area. The proposed 75% wealth sharing for the Bangsamoro government will face rough sailing in Congress.

Note that it will be the new Congress in 2013 that will take up the proposed bill. In the end, the new law will be submitted to the people in a plebiscite. Then, there is still the probability that the final peace agreement and law will be questioned in the Supreme Court.

It’s a race for time for the Aquino Administration. Can the peace agreement be finalized before his term ends in 2016?

Read more
http://www.philstar.com/Article.aspx?articleId=860672&publicationSubCategoryId=64

---------------------------------------------------------------------------------------


Ulasan:

Bila perjanjian damai MILF-GPH ditandatangani baru-baru ini, ramai yang bertanya "Apa sudah jadi dengan implementasi Tripoli Final Peace Agreement 1996 yang ditandatangani oleh MNLF dan Filipina (GPH)?"

Yang terjadi ialah kemungkinan besar tidak diluluskan kongres kerana untuk meluluskannya tidaklah begitu mudah sebagaimana yang dijelaskan oleh Ernesto M. Maceda di atas. Maka sekarang perjanjian baru ini telah menimbus atau melupuskan sebarang perjanjian lepas oleh MNLF dengan GPH. Perjanjian yang VALID sekarang ialah MILF-GPH yang disaksikan oleh MALAYSIA.

Jelasnya, perjanjian yang baru ditandatangani ini hanyalah retorik dan membuang masa sekiranya kita menggunakan kayu ukur kegagalan perjanjian damai 1996 MNLF-GPH itu. Akhirnya, perjanjian damai sekarang akan mengecewakan penduduk di selatan kerana begitu lambat diemplementasi dan sudah tentu dalam masa terdekat mereka tidak akan dapat lihat mana-mana majlis perbandaran serta kontraktor dapat memulakan pembangunan.

Bila pembangunan tidak bermula maka peluang pekerjaan kepada penduduk sebagaimana yang dijanjikan dan diwar-warkan dalam surat khabar akan dianggap satu penipuan oleh penduduk di selatan. Siapakah yang perlu dipersalahkan dalam hal ini? Filipina yang mengenakan birokrasi sehingga melembapkan implementasi perjanjian atau Malaysia yang memberi janji untuk menyumbang pelaburan berbillion ringgit? Lambat laun penduduk di selatan akan salahkan MALAYSIA, manakala Filipina seperti biasa pura-pura tak tahu kerana keuntungan sudah berada dalam tangannya. Kerugian berada di pihak MILF kerana sebelum implementasi kemungkinan besar Tentera Filipina telah masuk dan mengawal kem-kem mereka di Mindanao.

Satu taktik jahat Filipina sejak sekian lama ialah berusaha masuk ke kem-kem mujahidin dan buat pemetaan tempat dan lokasi. Dengan demikian sekiranya berlaku perlawanan semula, mereka mendapat kelebihan menyerang tempat-tempat strategik dalam setiap kem MILF. Inilah yang berlaku dan dialami oleh MNLF ketika dulu hinggakan peperangan kali kedua berjaya memusnahkan kedudukan MNLF.

Alhasil, MILF terperangkap, manakala penduduk di selatan melihat MALAYSIA sebagai DALANG kepada perjanjian yang mereka anggap penipuan itu. Hal ini akan digunakan oleh Prof Nur Misuari dan MNLFnya untuk berkempen memburuk-burukkan MALAYSIA. 

Persoalannya, adakah Malaysia telah fikir masak-masak untuk menjadi broker dan menekan agar direalisasikan perjanjian damai tersebut? Saya optimis, Malaysia terburu-buru lakukannya tanpa memikir buruk-baik impaknya kepada penduduk Islam diselatan yang pelbagai kaum dan budaya itu. 

Apakah perang ASIA TENGGARA akan bermula di sini?


Ikuti analisis seterusnya dalam blog TG ini......



  1. Harap ia menjadikan kita lebih matang melalui pengalaman ini.

  1. This comment has been removed by the author.
  1. "MALAYSIA as the masterminds of the contract for hire Consider That it fraud" well analyzed intelligently, I hope all fellow People of the Current (Tausug) will read this blog and make this History inherit to our great great children.

Post a Comment