Ex-Armm Chief Disputes Sultan Claim To Sabah

Posted by DZULASREE @ Asree Sug on Tuesday, April 26, 2011 1 ulasan


BY JAIME PILAPIL CORRESONDENT CONTRARY

CONTRARY to centuries-old historical account, Sabah is not a property of the Sultanate of Sulu, said former University of the Philippines professor Nur Misuari and founder of the Moro National Liberation Front (MNLF). Misuari noted that Sabah and Palawan were gifts given by the Sultan of Brunei in 1658 to Tausug warriors led by one Panglima Illiji.


He said it was clear that the gifts (Sabah and Palawan) were given to the group of Illiji, who happened to be the MNLF founder’s great grandfather.


“The claim that Sabah and Palawan were given to the Sultanate of Sulu is now passe. It was a misinterpretation of the facts,”
Misuari told The Manila Times during an exclusive roundtable just before the Holy Week.

He said that the Sultan of Brunei was adamant in meeting Panglima Illiji after his great grandfather quelled a coup d’etat launched by some junior officers of the sultanate.


“It was true that the Sultanate of Sulu sent my great grandfather to Brunei. But the gifts were not intended for the Sulu sultanate but for my great grandfather and his men,”
Misuari added.

He said that the coup plotters immediately surrendered to Illiji after seeing the 1104 sword-carrying soldiers of the leading Tausug warrior.


“The Brunei king asked Illiji to remain in Brunei and asked him to send home to Sulu only half of his men,”
Misuari added. “Retain here and in Sabah half of your men. Because if you all leave, the coup plotters might regroup again,” he said, quoting the Brunei sultan.

According to him, he was not surprised upon learning that he had many relatives in Brunei and Sabah. The MNLF founder, 69, is a native of Jolo, Sulu. No wonder, Misuari, who was in his late 30s at the time of the
“Jabidah Massacre,” went to picket Gate 1 of Malacanang after learning that some 20 to 60 fellow young men from Sulu were massacred on Coregidor Island in Bataan in the evening of March 18, 1968.

“I spent nine days and nine nights demonstrating at Gate 1 to protest the murders of my brethren,”
he said.

The Jabidah Massacre, which happened during the Marcos administration, inspired Misuari to put up the Moro National Liberation Front. The victims of the mass killing were mostly relatives of Misuari since all of them came from Tawi-Tawi and Sulu. The Jabidah Massacre was witnessed by a lone survivor, Jibin Arula, a Tausug like Misuari, who was 23 years old then.
To escape, he swam for a night from Corregidor to Manila Bay off Cavite province. Arula said that young men were brought to Corregidor in January 1968 for training on guerrilla tactics and jungle survival in preparation for Project Merdeka (Bahasa Melayu for “freedom”), a secret plan of then-President Ferdinand Marcos to invade Sabah in Malaysia.

It was not clear why the young trainees were murdered.
Some said it was because of the corruption among the training bosses who for unknown reasons failed to pay the P50 monthly stipend of the trainees. Even before the March 18 massacre, the more than 100 recruits dwindled to 60 because of non-payment of salary. The trainees incessantly protested their daily food ration of dried fish and a cup of rice, not enough to sustain rigid physical and mental exercises.

The bloody incident was enough to prick Misuari’s heart and prompted him start a campaign envisioned to free the Muslims of Mindanao from the supposed manipulations of Manila.
Misuari, as a direct descendant of Illiji, is yet to file a formal claim to Sabah.

“Our priority now is the setting up of the Bangsamoro homeland,”
he said. Bangsamoro generally refers to the Muslims of Mindanao.


Source: http://www.manilatimes.net/news/topstories/ex-armm-chief-disputes-sultan-claim-to-sabah/
----------------------

Ulasan:
Nur Misuari bukanlah seorang ahli atau pengkaji sejarah Tausug dan Kesultanannya. Dalam dakwaan beliau di atas tidak menyebutkan langsung "asal muasal" SIAPA YANG MENGARAHKAN ILIDJI MEMBAWA BALA TENTERA TAUSUG KE BRUNEI? Adakah dia tahu atau pura-pura tidak tahu?

Apakah Nur Misuari tahu, sebelum Panglima Ilidji dititahkan pergi ke Brunei, Sultan Brunei telah menghantar surat kepada Sultan Sulu terlebih dahulu. Jelasnya surat tersebut bukan ditujukan kepada Panglima Ilidji. Berikut penulis petik dari buku Tausug dan Kesultanan Sulu dalam bab Tausug Bangsa Pembela....

  • "Perang saudara yang melanda Kesultanan Brunei berlaku pada abad ke-17. Pada masa itu ada dua sultan yang berebut kuasa iaitu Sultan Mahyuddin/Muaddin (di tanah besar) dan Sultan Abdul Mubin (di Pulau Chermin). Perbalahan mereka berlarutan hampir 10 tahun lamanya. Sultan Abdul Mubin menghalang para pedagang berlabuh ke tanah besar dan Sultan Mahyuddin pula menyerang Pulau Chermin dan perkara ini berlarutan hingga ekonomi kerajaan Brunei jatuh teruk. Sebahagian ahli sejarah men-yatakan sekiranya mereka (kerajaan Brunei) diserang oleh pihak luar ketika itu, tentu Kerajaan Kesultanan Brunei itu kita tidak akan lihat lagi pada hari ini.
  • Tiada jalan lain bagi Kesultanan Brunei kecuali meminta bantuan kepada saudara mereka (yang juga kerabat Kesultanan Brunei) “Betara Soolook” iaitu Sultan Salahuddin Karamat. Sultan Sulu ini iaitu Sultan Salahuddin menghantar hulubalangnya yang bijaksana membantu Sultan Brunei menyelesaikan perang Saudara itu.
  • Hulubalang Sulu ini tiba di Pulau Chermin terlebih dahulu dan berjumpa Sultan Abdul Mubin. Kemudian meminta izin pula pergi ke tanah besar berjumpa Sultan Mahyuddin. Hulubalang Sulu menyatakan kepada sultan bahawa, adalah tidak molek berperang sesama Muslimin. Hulubalang Sulu ini kelihatannya lebih bersimpati kepada Sultan yang berada di tanah besar (mungkin disebabkan kemelaratan). Bagi Sultan Mahyuddin ini adalah satu kesempatan untuk menawarkan Borneo Utara (Sabah) kepada Sultan Sulu sekiranya beliau (hulubalang Suluk) menumpaskan saudaranya iaitu Sultan Abdul Mubin di Pulau Chermin itu.
  • Hulubalang Suluk mungkin gembira tanda setuju dan menyatakan bahawa hulubalang Suluk tidak akan membantu sultan yang tidak duduk di tanah besar yang sepatutnya menjadi pusat pemerintahan (sememangnya inilah adat orang Suluk yang kemungkinan adalah sebahagian dari Tartib Diraja Sulu iaitu sesiapa yang melantik dirinya sultan sedang dia tidak berada di pusat pentadbiran kesultanan maka tidak dianggap sultan).
  • Akhirnya hulubalang Suluk menyerang Pulau Chermin (sudah tentu hulubalang Suluk ini memberi amaran terlebih dahulu sekurang-kurangnya memberitahu Sultan Abdul Mubin untuk menyerahkan kekuasaan kepada saudaranya di tanah besar sekiranya enggan peperangan akan diteruskan) dengan memuntahkan peluru meriam dari perahu dayung Joangga mereka dari arah laut. Tentera Sultan (Abdul Mubin) dari Pulau Chermin menentang sengit serangan itu dan akhirnya selama berhari-hari berperang hulubalang Suluk berjaya mengalahkan Sultan Abdul Mubin di Pulau Chermin.
  • Kepala Sultan Abdul Mubin dipenggal oleh pahlawan Suluk dan berakhirlah peperangan saudara itu. Maka Borneo Utara (Sabah) dihadiahkan kepada Sultan Sulu.[2] (Sebahagian ahli sejarah menyatakan bahawa peristiwa ini berlaku pada 1704 M, tetapi pengkaji dari Keluarga Maharaja Adinda menyatakan adalah pada tahun 1675 M)."

Menurut beberapa catatan termasuk tradisi lisan, Pahlawan Suluk @ Sulug @ Tausug yang memenggal kepala Sultan Abdul Mubin ialah Panglima Ilidji sendiri. Ilidji mengejar Sultan Abdul Mubin yang ketakutan sehingga ke dalam masjid lalu memenggal kepalanya di sana. Sebahagian pengkritik menyalahkan Ilidji kerana tidak menghormati Rumah Allah sehingga tergamak memancung kepala Sultan Abdul Mubin di dalam masjid, hal ini berlaku mungkin kerana ramai juga tentera Ildji yang terkorban yang mana peperangan itu sepatutnya tidak berlaku sekiranya Abdul Mubin bertolak ansur.

Sebenarnya ia bukan sahaja disebabkan kemarahan Ilidji tetapi juga kerana perjanjiannya dengan Sultan Muhyiddin yang mahukan kepala Abdul Mubin. Lagi pun tiada siapa yang berani memenggal kepala Sultan kecuali Ilidji yang menjadi ketua bala tentera Suluk ketika itu. Menurut tradisi lisan, Panglima Ilidji telah diizinkan oleh Sultan Sulu membawa bala tentera Orang Laut Balangingi dan orang Iranun (Lanen @ Lanun) seramai 800 orang sahaja termasuk para pendayung.

Sekiranya kita perhalusi sejarah, kenyataan Nur Misuari di dalam akhbar Filipina tersebut adalah kenyataan PERSONA NON-GRATA (diabaikan @ tidak dipedulikan) kerana jelas tidak bertepatan dengan kenyataan sejarah apatah lagi tradisi lisan nenek moyangnya sendiri yang sangat taat kepada PERINTAH SULTAN.

(Menurut beberapa tradisi lisan menyatakan bahawa Panglima Ilidji adalah juga Pahlawan Lapu-Lapu (yang membunuh Ferdinand Magellan di Cebu) kerana maksud Lapu-Lapu ialah "berkurap" di seluruh badan disebabkan ilmu kebal yang dipakainya. Dan Ildiji jugalah yang berjaya mengalahkan Raja Batak dalam pertandingan Tanduk Kerbau di Sumatera Barat sehingga muncul nama Minang-Kabaw, dan Ilidji jugalah yang berjaya kalahkan Pahlawan Jawa sehingga berjaya mendapatkan keris Taming Sari kerana itulah Taming Sari tiada dalam simpanan orang Melayu tetapi berada di tangan Tausug di Kepulauan Sulu hari ini. Ini bermakna Hang Tuah itu adalah Ilidji sendiri. Samada KABAW (Kerbau) atau Taming Sari dan Hang Tuah, ketiga-tiga perkataan sebutannya adalah dari bahasa Suluk. Hal ini mungkin benar kerana wujudnya nama Kota Solok di Sumatera Barat dan perkampungan Solok di Melaka yang masih ada hingga hari ini. Wallahu a'lam).


ETYMOLOGY:

LIDJI dalam bahasa Sulug bermaksud "Tercirit @ terkeluar kencing/tahi tanpa dipaksa" kerana sifat Panglima Ilidji mudah mengalahkan musuh dalam peperangan tanpa perlu bekerja keras sebab itu dipanggil ilidji. Sekiranya LIDJI ditambah "I" menjadi I-LIDJI bermaksud "yang menyebabkan orang terkencing dan tercirit".

  1. Nampaknya byk benar kepincangan yg tuan hamba nyatakan. Islam sendiri adalah hasil ciptaan org2 Munafik yg menghalau keturunan nabi dan kemudian membariskan al quran. Jadi, nabi Muhammad adalah watak palsu ciptaan org2 munafik. Ana Al Dayana A'nada Allaha, Al Asalama. (Sesungguhnya Agama disisi Allaha, Asalama). Ini adalah agama nabi Ibrahim yg lurus dan menyembah Allaha (AL-segala, La-Milik Ha- Dia). Nabi2 tidak pernah kenal Allah yg disembah org2 Islam sebab ianya nama yg tidak bermakna. Nyatakan makna Allah jika anda dipihak yg benar. Sesuatu nama yg disembah tanpa makna adalah berhala. mahadaya-asalama.blogspot.com TAKKAN MALAYU HILANG DI DUNIA.

Post a Comment