SUMMIT: Deklarasi Kesatuan Tausug!!

Posted by DZULASREE @ Asree Sug on Wednesday, November 18, 2009 0 ulasan

Pagi 17hb Nov 2009, kira-kira jam 8:30 am, DXSM RADYO NG BAYAN JOLO, pemberitanya Maam Love Ilustre datang ke rumah Atty. Meltino Jaujan Sibulan selaku Legal Councel Sultanate Of Sulu (UTC) untuk ditemuramah berkenaan Summit.

Maam Love menekan punat walky talky ditangannya sambil bercakap dalam bahasa Tausug, "Helo, ayaw mu naa pabissaraha hi Mayor Amin duun. Interview hun ku naa hi Atty. Meltino" (Helo, kamu jangan bagi bercakap dulu Mayor Amin di sana. Biar saya temuramah Atty. Meltino dahulu).

Ketika temuramah tersebut yang keudara secara langsung, tiba-tiba Maam Love terhenti kerana terdapat gangguan dalam talian. Beberapa minit berlaku gangguan yang diistilahkan oleh Maam Love sebagai "Jammer" itu telah memutuskan talian. Maam Love mengambil keputusan untuk merakam temuramah Atty. Meltino dalam alat perakam suara yang kemudian berjanji akan menyiarkannya semula pada jam 2:00 pm nanti. Beliau mengomel,


"Ada pihak memusuhi anda yang menJAMMER talian temuramah ini secara langsung. Atau ada sesiapa di kawasan ini yang memiliki walky talky?". Kami menjawab tiada siapa yang memiliki walky talky dalam UTC.

Jam 9:00 am selesai temuramah, kemudian kira-kira jam 1:30 pm kumpulan perarakan UTC telah melalui hadapan rumah Atty. Meltino menuju ke tempat SUMMIT di Kapitol. UTC berarak sambil membawa kain rentang dan bendera Sulu. Sebahagian besar melilit kalimah Lailaha illallah Muhammadurrasulullah di kepala mereka. Ada yang memegang kain bertulis "Tausug Marilah Bersatu".


Penulis dan Neldy Jolo tidak menyertai perarakan kerana kami bertugas sebagai media atau wartawan blogspot. Sebelum itu penulis telah mengatur anak-anak muda UTC untuk ditugaskan sebagai wartawan UTC dan memberi taklimat bagaimana menggunakan kamera video.


Wartawan UTC diketuai oleh adik Atty. Meltino iaitu Bro Rodemel bin Melecio (lihat gambar sedang memegang video kamera). Wartawan UTC yang memegang Video Kamera 3 orang, pembantu juga 3 orang. Kali ini pasukan wartawan UTC agak besar dan teratur. Bahagian Fotografi penulis dan Neldy Jolo yang bertugas.
.
Untuk laporan seterusnya penulis akan ulas dalam artikel seterusnya.
.
ASREESULU

Post a Comment