FILEM HOLLYWOOD 1934 ADALAH KEKAGUMAN AMERIKA TERHADAP TAUSUG

Posted by DZULASREE @ Asree Sug on Tuesday, September 13, 2011 1 ulasan

Filem ini sangat menarik kerana berlatarbelakangkan suasana Jolo ketika Amerika Syarikat masih berada di Sulu sebelum Perang Dunia ke-II. Generasi Tausug hari ini hanya mendapat gambar pahlawan Tausug dizaman Amerika Syarikat dalam bentuk fotografi bukannya video seperti ini.

Walaupun filem ini memberi gambaran salah terhadap budaya Tausug (terutama heroin wanita yang mendedah dada) namun apa yang lebih utama ialah suasana ketika itu. Sangat jelas busana yang dipakai oleh kaum wanita, lelakinya, golongan agamawan dan kanak-kanak yang kelihatan klasik dan mengharukan. Kita akan dapat saksikan tarian, kulintangan dan gong serta gendang, malah permainan sabung ayam dan laga kerbau begitu menghiburkan. Seolah-olah kita berada di zaman mereka ketika penggambaran filem ini berlangsung.


Seperkara yang tidak menghairankan kita ialah keghairahan Hollywood ketika itu memfilemkan Tausug dan Jolo, Sulu bukan ditempat-tempat lain seperti di Mindanao adalah mungkin kerana pengalaman Amerika Syarikat berperang dengan Tausug sebelumnya. Hinggakan menjadi isu politik di Amerika Syarikat ketika itu lebih-lebih lagi kepada tentera US yang dituduh melakukan pembunuhan beramai-ramai terhadap Tausug.


Filem ini terhasil disebabkan kekaguman US terhadap Tausug. Selamat menonton. Sila download segera video ini sebelum ia hilang dalam Youtube.com.

Komen Puan Noralyn Mustafa terhadap Filem ini:
"The only good thing about this are the shots of pre-war Jolo. Nothing more, very badly researched, no factual basis, and from the beginning the narrator's disdain for the Tausugs is very obvious. The "love story" is simply awful. Apparently made to demonize the Moros. American propaganda".







  1. camdek gila film ni...hampeh kerana film ni misleading

Post a Comment