Filem Kisah Rasulullah SAW Dalam Bahasa TAUSUG

Posted by DZULASREE @ Asree Sug on Sunday, July 5, 2009 0 ulasan

Filem klasik arahan Muhammad Akkad ini telah dialih bahasa ke bahasa Tausug oleh Apo Adam. Kerjanya yang bersungguh-sungguh (mengalihbahasa) dengan barisan suara terdiri dari beberapa orang termasuk wanita.

Filem ini turut beredar di Malaysia walau pun filem ini dibuat dari persepsi Syi'ah namun dikira sebagai hasil kerja yang "menggembirakan" buat umat Islam dunia. Dewasa ini, filem dengan pelbagai genre dibuat untuk memesongkan kesatuan ummat berada dimana-mana termasuk negara kita Malaysia. Walau pun ianya hasil kerja dari golongan Syi'ah, namun untuk mengharapkan kerja (filem Islam bertaraf antarabangsa) dari Arab Saudi atau pun dari negara-negara Islam lain hanya menunggu kucing bertanduk.

Buat Tausug yang berada di mana-mana. Kita mesti mengisi kekosongan ini. Kekosongan yang perlu diisi dengan "irama perjuangan" yang akan menjadi harta berharga generasi Muslim hingga qiyamah!! Dengan menghayati Sirah Baginda SAW, ummah akan dapat disembuhkan dari segala macam kerosakan!! Mari bersama-sama bershalawat (Shalawat Tafrijiyyah):

"Allahumma shalli shalatan kaamilatan, wa sallim saalaman taamman alaa sayyidinaa Muhammadinilladzi tanhallu bihil uqad, watan farijubihil qurabu watuqdhabihil hawaa ij, watunaalubihirraghaa ib, wa husnul khawaatim, wayusthasqal ghamaamu biwajhihil kareem, Wa'alaa aalihi washahbihi fi qulli lamhatin wanafasin bi'adadi qulli ma'lumillakh"

Selamat menonton!!

Asree

Post a Comment