Perjuangan Melalui Penerbitan BERMULA!!

Posted by DZULASREE @ Asree Sug on Wednesday, July 22, 2009 0 ulasan

Bermula pada tahun 1999 penulis pada pertama kalinya berjaya membeli satu set komputer Intel Pentium II. Setelah sekian lamanya penulis berulang alik ke Cyber Cafe (CC) bertahun-tahun lamanya barulah dapat beli komputer sendiri.

Pada tahun tersebut, langkah terawal yang penulis teroka dengan komputer baru ini ialah meneroka "Bagaimana Menyunting Gambar Sendiri". Dengan hanya menggunakan Adobe Photoshop 5 ketika itu bermacam hasil kerja dapat penulis lakukan termasuk menyunting kartun sendiri sebelum dihantar ke Karang Kraf (Majalah Geli Hati) ketika itu.

Tahun 2000 bermula era baru penulis meneroka Suntingan Video sebab penulis dapat banyak tawaran membuat suntingan Animasi Kartun untuk RTM ketika itu. Dengan meneroka dan mencuba pelbagai Software Editing Video akhirnya penulis mendapat rentak dan keserasian mengguanakan produk Soniq Foundry iaitu Vegas Video 4 (Hari ini produk Soniq Foundry telah dibeli oleh syarikat SONY).

Pada tahun 2001, penulis meneroka pula Audio Recording kerana mendapat tawaran Soundtrack dan bunyi runut dari syarikat Animasi untuk satu rancangan RTM. Berhari-hari, berminggu-minggu malah berbulan-bulan penulis ambil masa untuk menguasai Audio Recording sehingga menjejaskan produktiviti penulis di pejabat (kebetulan masih makan gaji ketika ini). Keadaan ini sangat sukar kerana penulis tidak pandai bermain alat muzik sehinggalah penulis bertemu dengan seorang sahabat bernama Zahuri (lihat foto). Beliau mahir bermain semua instrumen dalam masa yang sama dia ni seorang ahli jamaah Tabligh. Beliau selalu ajak penulis keluar 3 hari (oleh kerana beliau seorang perokok tegar penulis kerap kali mengelak... hehehe).

Pada tahun 2002 hingga 2004, penulis berjaya menyiapkan satu album lagu Tausug (12 lagu kesemuanya) dengan bantuan saudara Zahuri. Album tersebut dibuat bukannya mahu terkenal atau mahu jadi penyanyi tetapi adalah TESIS semata-mata. Dengan berjayanya menyiapkan satu album (rakaman dibuat di belakang toilet rumah penulis di Seremban) maka "sah" lah kemahiran sebagai "komposer Tausug" (tak bertauliah). Lagu dah ada, maka perlu difikirkan bagaimana pula untuk merakam Video Klipnya (macam MTV lah katakan). Maka penulis mengumpul wang (dengan bantuan isteri) dan terbeli lah satu kamera video canggih SONY VX 2000 E, yang ketika itu berharga RM 12,000 (ikat perut la apa lagi).

Nawaitu penulis ketika itu ialah "Tausug Mesti Bangun" dengan kemahiran teknologi media Penerbitan (dengan jaringan internet mempermudahkannya lagi). Ketika ini untuk menyiapkan dokomentari dan apa sahaja yang ada kaitan dengan Audio Visual akan dapat disiapkan dengan serta merta sebab kelengkapan sudah ada. Pada tahun 2006, penulis mendapat peluang menulis buku, maka terhasillah buku Tausug & Kesultanan Sulu yang siap pada 2007.

"TAUSUG!! Bersedialah dengan perjuangan baru anda!!! Dunia PENERBITAN TAUSUG BARU SAJA BERMULA!!

Jangan harapkan sumbangan orang lain untuk semua ini!! Kalau Nur Misuari dan MNLFnya gagal menyediakan, kita kena carinya sendiri. Selama hampir 40 tahun jangankan sediakan Audio Visual penerbitan sendiri malah Bandar Jolo di bawah ARMM pun masih buruk dan lusuh.

Berikut ialah lagu Sagina-sagina(Sapa-menyapa) yang penulis hasilkan pada tahun 2004. Tiga tahun cari penyanyi untuk nayikan lagu ni masih tak jumpa, akhirnya penulis sendiri yang nyanyi. Sedap ke tak bukan persoalan janji penulis dah lakukan, Tausug sebenarnya boleh walau pun buat rakaman di belakan toilet.




Seorang kawan bertanya, "Asree, bila lagi kamu mahu terbitkan karikatur semasa tentang bangsa kamu. Gunakanlah kemahiran kamu melukis karikatur seperti Zunar." Penulis katakan pada mereka hal seperti ini (lukis karikatur) mengambil masa untuk melukis, tidak jauh beza dengan menyiapkan satu buku perlu berbulan-bulan menyiapkannya tanpa dapat melakukan kerja-kerja lain. InsyaAllah karya kartun Karikatur akan menyusul!!

Asree
Tak dapat bayangkan penulis akan lukis karikatur Nur Misuari :)

Post a Comment