Jenayah Impak Dari Kejatuhan Ekonomi AS Era 30-an

Posted by DZULASREE @ Asree Sug on Thursday, July 16, 2009 1 ulasan

Pada tahun 2001 ketika penulis masih bekerja dengan syarikat penerbitan Filem & Drama tempatan sebagai Penulis Skrip dan Pelukis Storyboard Animasi di Bandar Baru Nilai, Negeri Sembilan, penulis telah mendapat sponsor dari syarikat tersebut untuk menghadiri bengkel Penulisan Skrip Drama dan Filem selama 7 hari di FINAS, Ulu Kelang.

Dalam bengkel yang ringkas dan singkat tapi padat itu penulis telah mendapat pendedahan bagaimana membaca sesuatu filem berdasarkan tayangan 10 minit yang pertama. Memahami "Bahasa Filem" serta mengenal pasti genre sesuatu filem turut didedahkan. Bengkel dikendalikan oleh dua tenaga pengajar yang berpengalaman dalam pembikinan filem tempatan.

Oleh kerana penulis adalah seorang kartunis merangkap penulis skrip yang "dahagakan maklumat", banyak persoalan yang penulis ajukan terutama berkaitan dengan "Bahasa Filem" sehingga menimbulkan rasa kurang senang dari kalangan peserta bengkel. Di akhir bengkel akhirnya penulis mendapat anugerah sebagai "Peserta Terbaik dan Aktif". Penganugerahan yang menyebabkan penulis senantiasa tersenyum bila teringatkan suasana bengkel hingga hari ini.

Hidup dalam dunia ini penulis hanya ada dua perkara yang terpenting perlu dipenuhi iaitu pertama DUNIA, kedua AKHIRAT. DUNIA yang dimaksudkan ialah SENI sedang AKHIRAT pula ialah FAHAM & AMAL, kiranya dicantumkan akan menjadi Seni, Faham dan Amal. Saling berkaitan antara satu sama lain.

Berbalik kepada tajuk besar kita di atas, baru-baru ini penulis dengan ditemani beberapa orang sahabat berkunjung ke JB dan singgah di sebuah panggung wayang yang kebetulan "PUBLIC ENEMIES" sedang ditayangkan. Ia sebuah Art filem Holywood lakonan Johnny Depp. Mengisahkan kelicikan seorang penjenayah hebat merompak bank-bank (Yahudi) era kejatuhan ekonomi Amerika tahun 1933. Penulis dengan sahabat lain mengambil keputusan masuk panggung. Filem ini sebenarnya menggunakan Video Kamera Digital HD yang kemudian di pindahkan ke filem. Hinggakan gerakan kamera dengan warna filem tersangatlah kelihatan Digital. Yang mahir dengan kamera dan cinematography pasti perasan.

Penulis bergambar dengan hasil lukisan kartun sendiri di Hotel Berjaya Hill, Pahang pada 2008. Pelukis karikatur memerluka kesabaran dan kemahiran "kecepatan melakar" wajah pelanggan dengan masa antara 5 hingga 10 minit siap.

Kaitan dengan Sulu
Adalah menarik dalam intro filem ini menyatakan lebih kurang "Ia berlaku pada tahun 1933 ketika kejatuhan ekonomi Amerika, menyebabkan huru-hara dan rompakan bank begitu berleluasa". Rompakan bank dan peningkatan jenayah-jenayah lain menjadi malapetaka di seluruh Amerika terutama di bandar-bandar besar yang penuh dengan budaya materialistik.

Sebenarnya pada tahun 1933 para pemodal Yahudi telah sengaja menjatuhkan ekonomi Amerika (Sebagaimana hari ini) dengan tujuan melonggarkan polisi luar negaranya. Kerana beberapa polisi telah terhalang oleh ahli kongres AS sendiri. Kerana Yahudi ingin mendapatkan timbunan emas Sultanate of Sulu secara senyap dengan memberi kemerdekaan kepada Filipina tanpa mendedahkan tujuan mereka kepada kongres.

Pada tahun 1935 Sultan Sulu telah berjaya diperdayakan oleh mereka dengan menyerahkan jongkong emas 617,000 metrik tan kepada 2 orang trusty Kristian (agen Yahudi) untuk dilaburkan ke Amerika dan Eropah. Kemudian dengan harta yang begitu banyak telah berjaya menjadi kekuatan dana yang luar biasa kepada Amerika hingga tercetusnya perang Dunia ke-2.

Artikel penuh penulis tentang hal ini ada di http://tausugglobal.blogspot.com/2009/02/perang-dunia-ketiga-bermula-di-sulu.html
  1. lawa-lawa la lukisan...
    jeles sy..
    hheeh...

Post a Comment