Tausug @ "Budak Sabah" Wajib Memenuhi Bumi Sarawak

Posted by DZULASREE @ Asree Sug on Friday, September 24, 2010 48 ulasan

Sahabat-sahabat UTC Seri Kembangan, Selangor.

Baru-baru ini penulis bertemu dengan sebilangan sahabat-sahabat UTC yang menetap di Seri Kembangan Selangor berdekatan Pasar Borong Selangor yang jaraknya hanya kira-kira 7 kilometer ke Cyberjaya dan Putrajaya. UTC Seri Kembangan berjumlah hampir 60 orang semakin berkembang sehingga ke Pahang dan Perak. Bila berkumpul beramah mesra dengan mereka penulis biasanya akan bertanya sejarah bagaimana mereka dapat sampai ke Seri Kembangan sehingga ke Pahang dan Perak. Hal inilah yang penulis ingin ceritakan dalam ruangan terbatas ini sekadar berkongsi pengalaman daripada kehidupan mereka.

Apa yang menarik dengan cerita dan pengalaman mereka ialah sebilangan mereka pernah menetap di Sarawak. Sekiranya ditanya bagaimana mereka sampai ke Sarawak jawapannya ringkas "Cari makan". Walau bagaimana pun dalam mencari makan ini Tausug @ Sulug @ Suluk tidak akan dapat lari dari dua jenis ancaman iaitu,
  • Pertama, ancaman dari pihak Keselamatan Malaysia (Polis atau Imegresyen) kerana sebilangan mereka masuk ke Malaysia dari Kepulauan Sulu tanpa pass perjalanan sah (Hairan bagaimana mereka boleh menembusi Sarawak).
  • Kedua, ancaman dari penduduk tempatan yang menganggap mereka perampas tanah dan pekerjaan. Hal ini menimbulkan pergaduhan yang kadang-kadang membawa kepada pembunuhan.

ANCAMAN BANGSA IBAN
Di Negeri Sabah biasanya bangsa Dusun-Kadazan walau pun menganggap Bangsa Suluk yang semakin ramai di Sabah sebagai ancaman namun Dusun-Kadazan tidak pernah bertindak agresif. Biasanya orang tempatan Sabah hanya melaporkan kepada Polis dan YB-YB politik mereka. Hal ini berbeza dengan Sarawak, bangsa Iban sangat-sangat anti orang luar yang mereka lihat telah "menguasai kawasan mereka". Menurut salah seorang UTC Seri Kembangan beliau menceritakan bagaimana pada tahun 1993-94 bermulanya Tausug masuk ke Limbang dan Miri di Sarawak. Tausug yang biasanya masuk ke Sarawak menerusi jalan darat yang datang dari Sabah akan bekerja sebagai buruh kasar dan peniaga. Apa yang menjadi masalah ialah setelah Tausug semakin ramai di Miri, pemuda-pemudi Iban mula membentuk kumpulan-kumpulan samseng menyakat dan merompak pekerja-pekerja Tausug yang baru balik dari tempat kerja.

Kumpulan samseng yang biasanya dalam 7 ke 10 orang bukan sahaja bertindak mengugut diberikan wang di tempat tersorok malah dilakukan ditempat terbuka termasuk di stesen bas malah dalam bas. Pada suatu hari seorang Tausug yang bekerja buruh binaan telah ditahan oleh 7 budak samseng Iban dengan meminta semua wangnya diserahkan. Pemuda Tausug yang keseorangan itu enggan dan mulalah berlaku pergelutan 7 budak samseng melawan seorang Tausug. Apa yang berlaku beliau dipegang beramai-ramai lalu dibelasah cukup-cukup setelah dompetnya dirampas. Walau bagaimana pun beliau sempat mengecam beberapa orang.

Malang buat Samseng tersebut kerana menyangka lelaki yang mereka belasah dan rompak itu adalah "Budak Sabah". Rupa-rupanya samseng-samseng ini sudah biasa memeras ugut "Budak Sabah" tanpa mengetahui kali ini yang mereka kenakan bukanlah "Budak Sabah" yang sebenarnya tetapi "Budak Tausug". Setelah kejadian itu lelaki Tausug tersebut telah membuat risikan mencari lokasi dimana budak-budak nakal tersebut berkumpul. Setelah dikenal pasti lelaki Tausug tersebut dengan hanya ditemani oleh dua orang kawan langsung menyerang hendap bangunan tempat samseng tersebut berkumpul, membelasah mereka dengan batang paip dan sempat menikam dada salah seorang dengan bionet. Kali ini 3 Tausug lawan 7 samseng. 7 samseng terjerit-jerit lintang pukang dengan tulang belulang mereka dipatah-patahkan.

Menurut UTC seri Kembangan ini, lelaki Iban mempunyai budaya meminum arak yang paling teruk. Bermabuk-mabukan beberapa malam dalam seminggu yang mana ketika mabuk biasanya akan berlaku adegan amuk terhadap kejiranan mereka. Untuk mengelak menjadi mangsa biasanya Tausug akan mencari rumah yang jauh untuk mengelak berjiran dengan Bangsa Iban. Menurutnya lagi, sebab itu kebanyakan kes pergaduhan di Miri ketika itu ialah antara Tausug dengan pemuda Iban dan biasanya pemuda Tausug lah yang keluar masuk hospital akibat kecederaan teruk. Manakala di pihak Iban pula hampir setiap kali pergaduhan maka setiap kali itulah juga mereka mengalami kematian.

Tausug semakin ramai masuk meramaikan umat Islam Sarawak.

Menurutnya lagi, antara teknik samseng Iban memeras ugut mangsa ialah dengan memijak kaki terlebih dahulu. Sekiranya melawan maka mereka akan belasah teruk tetapi sekiranya takut maka wang akan diambil tanpa kecederaan. Menurutnya lagi, pemuda-pemudi Iban yang bertindak samseng ini biasanya takut kalau diajak bertarung satu lawan satu, mereka hanya berani sekiranya dalam kumpulan ramai. Menurut UTC Seri Kembangan, inilah kelemahan "manusia yang tidak mempercayai Tuhan" yang bukan sahaja melanda umat Iban malah umat Kafir lainnya. Tausug sekali pun keseorangan tidak akan tunduk dan beralah kerana keyakinan "Tiada kekuatan dan daya upaya melaingkan kekuatan Allah". Mati dengan berani bertahan lebih baik dari melarikan diri yang akhirnya mati juga di tangan musuh.

Alhamdulillah, hari ini tidak seperti awal 90-an dulu. Miri sudah aman dan Tausug dapat menjalankan aiktiviti di pasar dan sekitar Bandar Miri. Ini mungkin disebabkan masyarakat Iban Miri telah mengenali bahawa "Budak Sabah" majoritinya bukanlah "Dayus" tetapi adalah manusia yang berani dan senantiasa menjaga keamanan. Ini juga mungkin disebabkan tindakan bersepadu pihak Keselamatan Malaysia (Polis) yang senantiasa cepat bertindak menangani sebarang "Salah Laku" dan kegiatan samseng jalanan yang biasanya diwujudkan oleh orang-orang tempatan.

Hari ini, menurut UTC Seri Kembangan, Tausug semakin ramai yang masuk menetap di Kuching, Sibu dan bandar-bandar lain. Bekerja sebagai peniaga di pasar-pasar yang kebanyakannya menyembunyikan identiti mereka sebagai Tausug. Mereka hanya mahu dikenali sebagai "Budak Sabah". Sama dengan apa yang berlaku di Johor hari ini, Tausug yang sudah 70% mengambil alih kawasan pasar-pasar umum di Masai dan Seri Alam masih mengekalkan panggilan mereka adalah "Budak Sabah".

Sebab itu kalau anda terdengar "Budak Sabah" telah menetak "Budak Hindu" dengan parang sehingga mati di Johor dan tempat-tempat lain janganlah hairan. Biasanya "Budak Hindu" (India) yang akan datang menyerang "Budak Sabah" dengan parang panjang mereka beramai-ramai tetapi akhirnya "Budak Sabah" tetap berdiri sambil memegang parang yang tadinya dipegang oleh "Budak Hindu" (telah beralih tangan). "Budak Hindu" kembali kerumah mereka sambil mengheret mayat rakan-rakan mereka.

Ini hanyalah sekadar contoh kepada apa yang berlaku kepada Tausug ketika tahun sekitar 1990-an dulu. Sekarang sudah aman, hasil kerjasama pihak Keselamatan Malaysia dengan pemimpin-pemimpin Tausug malah ditambah dengan kempen 1 Malaysia semua bangsa masing-masing hormat menghormati menjaga keamanan.

Sebelum mengakhiri artikel ini penulis ingin menyuarakan satu harapan kepada umat Islam Tausug agar beramai-ramai masuk menetap di Sarawak sebagaimana yang mereka lakukan di Seluruh Sabah. Dengan demikian insyaAllah umat Islam akan kembali memenuhi pasar-pasar, pejabat-pejabat dan "cuaca politik" di Sarawak dapat diwarnai dengan semangat "Tausug" sebagaimana yang mereka lakukan di Negeri Sabah.

Tahniah buat Tausug di seluruh Malaysia, sebab kerana anda lah nama "Budak Sabah" harum mewangi di mana-mana.

ASREESULU
  1. bermegah2 pula tulisan ini mengaitkan bangsa tausug..setahu sy kawan2 sy di semanjung bergaduh dengan budak2 hindu seperti di sungai wang adalah 'org sabah' berketurunan bajau..sy sendiri melihat di depan mata..:)

  1. terlebih dahulu saya ingin menyatakan kepada penulis blog ini apa tujuan anda berkata demikian. saya org Muslim Sarawak dan kesemua keluarga saya sememangnya berasal dari Sarawak. Kami di Sarawak tidak memerlukan "ORANG ASING" untuk memenuhi kuota Agama Islam di negeri kami. Kami yang berbilang kaum dan agama di Sarawak ini hidup dlm keadaan harmoni tanpa ada masalah dengan toleransi kaum. Apa sinonim dengan agama dengan pejabat2 kerajaan dan politik di Sarawak dengan keadaan negeri kami Sarawak. Tuan jangan hanya tahu mengatakan sesuatu tanpa menyelidiki dahulu perihal kaum2 di Sarawak. Bukan semua org Iban yang hanya tahu bermabuk-mabukan. Sudah ramai yang menjadi golongan intelektual di negeri Sarawak yang sama2 membangunkan negeri Sarawak seperti kaum Bidayuh, Kenyah, Melano, Melayu Brunai, Jawa dan sebagainya. Ketaksuban tuan kepada sesuatu kaum tidak boleh membenarkan bumi kami Sarawak dijajah oleh KAUM YANG BUKAN PERIBUMI SARAWAK. Sarawak hanya untuk Sarawak. Itulah dasar kami yang kami pegang hingga dulu sampai sekarang. Cara tuan menulis ini sengaja sahaja mencurah minyak kepada api. Langkah mayat kami orang asli Sarawak sebelum sesiapa berani. Pengajaran dari Bumi Sabah jiran kami yang tercinta sudah cukup untuk mengajar kami untuk lebih berhati2 dengan ORANG ASING. ADA PAHAM!

  1. Asree, Saya adalah seorang MELAYU ISLAM Sarawak namun saya begitu terkilan & kecil hati dengan penulisan saudara yang berbaur sentimen perkauman ini. Walaupun ianya melibatkan bangsa Iban namun bagi KAMI MELAYU ISLAM di Sarawak, semua bangsa peribumi Sarawak; baik mereka yang berbangsa Iban, Bidayuh, Ulu, Kayan, Penan dan sebagainya adalah saudara kami, maka saya pun terasa segala cacian saudara terhadap mereka. Bangsa Iban yang cuba di gambarkan saudara dalam tulisan saudara sama sekali tidak tepat kerana bangsa Iban hidup dengan penuh rasa hormat, lembut budi bicara kerana majoriti mereka di besarkan dalam sesuana yang sebegitu TAPI ianya tidak bermakna mereka boleh di injak-injak atau di ambil kesempatan. Saya TAHU semua ini kerana isteri saya berbangsa Iban & saya bangga mengahwininya. Apa sebenarnya niat saudara dengan penulisan yang "melaga-laga" bangsa ini? Jangan pula saudara cuba menggunakan landasan agama sebagai alasan untuk "menghalalkan" kemasukkan ORANG ASING secara illegal, Sarawak & Malaysia amnya mempunyai undang-undang, walaupun seagama, yang SALAH tetap salah. Nasihat saya agar saudara penuhi "ilmu di dada dahulu" serta membuat anilisis untuk mendapatkan fakta-fakta yang tepat sebelum membuat artikel sebegini. Memang, siapa yang tak sayangkan bangsa sendiri namun jangan praktikkan sikap menfitnah/mencaci bangsa orang lain hanya untuk mengangkat bangsa sendiri. Last but not least, we in Sarawak practices a common understanding,"If an outsider comes here with a good intention, we'll treat them with respect and honor but if it is the otherwise, well..put yourself in our shoes, what will you do? That we would do too." Wslm.

  1. satu cerita yang tak logik seperti cuba menghasut dan memburukan kaum lain. ..istila yang sayng ingin gunakan adalah mengadu domba..fakta sebarangan.

  1. Islam tidak membenarkan sesiapa menimbulkan syak wasangka, perasaan tidak selesa atau tenteram kepada mana2 negeri orang. Maka, baiklah kita sama2 jaga negeri kita sendiri dan jika perlu merantau mencari makan, harus kita hormati undang2 adat resam tempat kita mencari rezki itu sejajar dengan hadith Rasullallah.

  1. DZULASREE @ ASREE SUG sy sokong perjuangan kamu untuk bangsa tausug tp cara awk menulis blog ni keterlaluan sekali sampai menghinan org lain dan mengangap org lain tu jahat penulisan anda ini telah menjadi kan dan melukakan hati org lain bnyak cara lain untuk memberi tahu hebatnya bangsa tausug ni tapi bukan cara yang macam ini terus terng la sy nak kata kan buat awk pandai kamu telah diatasi oleh kebodohan kamu tu memalukan ni.....

  1. seorg bloger yang pandai dan baik perjuangan nya untuk sebuah bangsa yang di tindas hak nya tapi sungguh bodoh sekali mengeluarkan penulisan yg memalukan ni islam tidak mengajar umat nya menunjuk2 kepada org lain dan menyakitkan hati org lain sebegini fakta menghasut mengakibatkan salah sangkah bg org lain ni kamu mengahasut org lain kamu BODOH SEKALI......

  1. Salam saudara asree,
    Saya melayu islam sarawak juga agak terkilan dgn penulisan saudara yg memburukkan bangsa orang lain. Ini menunjukkan anda seorang Islam yg fanatik dgn bangsa sendiri@tausug, sedangkan Islam tidak terhad kpd melayu or tausug bahkan ada kaum lain seperti iban bidayuh yang menganut agama islam. Harap penulisan anda seterusnya lebih kepada kajian drpd mencaci kaum lain. Saya meminati sejarah serta byk blog sejarah nusantara seperti saudara, srikandi, sejarahnegarakedah, hibatullah etc... Tapi penulisan kali ini agak mengecewakan... D harap kajian saudara kali ini betumpukan sejarah nusantara yang gah satu ketika dahulu drpd merendah-rendahkan kaum lain.

    " iboh nganok orang mun dirik kita tok sik sempurna gilak" - miam sarawak

  1. Fascist-Nationalist... That's I can say about this blogger...
    BTW, I'm Iban...

  1. Saya rasa penulis ini adalah seekor "katak dibawah tempurung"...sebab itulah dia jahil tentang adat, budaya serta cara hidup masyarakat diSarawak, khususnya kaum Iban...

  1. fuck tausug bangsat kami pancung kepala korang penghapusan etnik mahu?

  1. salam...
    nampak penulis tak kenal sarawak. dtg tanpa salam. Bangga tak bertempat. Takda beza dgn org malaya. Terima la hakikat yg kesultanan Sulu dah hilang. Yg ada cuma kenangan. terima la hakikat yg kamu hidup dibawah kerajaan salib.

  1. di sabah tdk diterima, mengaku budak sabah.. lepas itu menghina org sarawak.. sulu@tausuq adalah pendatang tanpa izin.. sulu gaduh dgn hindu di sg wang? bodo, sg wang kawasan majoriti cina.. bukit bintang.. kalau buat cerita biarlah logik.. page propaganda dengan cerita rekaan semata-mata untuk mengagungkan bangsa tausuq yang dipandang hina dan rendah.. berambuslah dari bumi Malaysia ini.. kami tidak menerima manusia -manusia yang tidak sedarkan diri di sini.. pergilah kamu berkawan dengan orang-orang umno dan jilat mereka untuk dapatkan i.c.. kemudian terus duduk rumah mereka dan jangan keluar.. bangsa ko dtg sabah hanya meragut, jual dadah, melacur dan buat jenayah.. ko ingat orang Malaysia ini bodoh? bagus ko pigi tlg kawan-kawan ko di Sabah tu kerja bersih lubang taik dari bermimpi dan buat propaganda mcm ini.. pasti tidak akan kesampaian.. sebab ko sangat-sangat bodoh.. palui..tak sedar diri..

  1. saudara,adalah sangat memalukan bagi seseorang seperti saudara yang mengaku ingin memartabatkan bangsa saudara sendiri tetapi memandang rendah bangsa lain tanpa melakukan soal selidik dan mendalami sendiri budaya sesuatu kaum itu.kalau hanya mendengar cerita tanpa mengalaminya sendiri hanyalah satu retorik kosong semata-mata.saya berbangsa Iban dan membesar di sarawak namun saya tidak pernah mendengar gelaran "budak sabah" seperti yang saudara utarakan.anda memang berhak untuk mengangkat bangsa sendiri namun jangan menarik bangsa lain ke dalam lumpur.sebagai seorang yang kononnya alim agama,anda patut tahu bahawa fitnah itu dosanya lebih besar dari membunuh.

  1. salam sejahtera..saya sendiri berbangsa IBAN..kenapa harus IBAN yang diperkatakan??kenapa harus bangsa kami yang menjadi "petikan" kamu wahai admin blog ini??demi untuk kamu berbangga atas nama "tausuq"??adakah kamu "TUHAN"??mulut yang tanpa adap dan adat berbicara tentang artikal yang tanpa ada merujuk pra-sejarah sarawak terdahulu...nampak saja anda (admin blog ini) mulut yang kurang menyenangkan dan "bersajak" penuh keangkuhan sendiri mengunakan nama "tausuq", dan menyalahi bangsa IBAN..adakah pernah bangsa IBAN menjajah negara kamu?? cuba renungkan kembali..sekarang siapa yang menjajah siapa?? siapa yang datang ke negara orang yang banyak "bangsanya" orang yang dinamakan "orang tanpa izin"?? masuk ke MALAYSIA dari sampadan dengan secara "senyap"??dan ingin merampas HAK orang lain dan bukan dari HAK milik bangsa kamu?? fikir-fikirkan lah..SALAH adalah TETAP SALAH...salam

  1. Pergh.. masuk kwsn tnp izin sma mcm pcuri masuk rumah.. rezeki yg dicari x tau halal or haram.. jgn bikin malu islam ba..sapa pn mara n jd agresif kalo org asing masuk tnp kbnrn kita..

  1. Kalau lah benar tausug nie hebat, kenapa tidak majukan tempat asal kamu sendiri? Bangunkan ekonomi dan sosial... Kenapa perlu merantau? Membaca artikel kamu, seolah-olah tausug hebat dan sentiasa bergaduh... Jika terlalu hebat bergaduh, kenapa tidak pergi sahaja ke palestin, afghanistan mahupun iraq?

  1. Tiada yg sebodoh bangsa Tausug, terutama sekali si bangsat penulis ini yg berangan-angan spt Adolf Hitler, ingin menakluki dunia. Kasi merdeka dulu kamu pny "negara" itu bah, br kamu boleh fikir utk dtg ke Swk sini. Angan2 lebih saja kamu itu. Trip. Saya sbg org Iban tak pernah rasa kami ini anti bangsa lain. Kami hormat semua bangsa, agama... yg penting manusia bah. Semua org boleh dtg ke Swk & cari makan jg, tp klu penyangak spt kamu nak dtg buat kacau, ada ajenda, ada udang di sebalik mi... anda dipersilakan. Mari kita tengok.

  1. Two word...racist & stupid...............

  1. adoih....bodoh punya artikel....meramaikan umat Islam d Sarawak?xpenah pun aku jumpa tausug kat masjid time solat jumaat!

  1. Penulis sebenar nya yg memalukan kaum tasauq itu sendiri yg mana dari sabah ke sarawak hingga ke semenanjung penulis dedahkan ,,org tasauq asik asik bergaduh..kena serang..kena belasah..walau di mana mereka berada..
    KENAPA..?? SOMETHING WRONG WITH YOUR PEOPLES...!!!
    WHAT A SHAME...!!! so insaf lah kaum tasauq tiada yg hebat kepada diri kita semua melainkan amalan kita terhadapa yg ESA...
    kalau perangai dan budaya hidup anda asyik bersengketa..maka selamanya anda semua akan di tahap yg memalukan...ini kenyataan...rakyat malaysia semua tahu kamu semua suka mempergunakan " BUDAK SABAH" utk menyembunyikan identiti philipin yg anda miliki..dan asyik asyik menyalahkan kaum lain seperti TASAUQ MENYALAHKAN kaum iban dan menyalahkan PDRM.. kenapa tak salahkan PERANGAI DAN TABIAT BURUK KAUM SENDIRI,,,..??? setahu saya kaum IBAN tidak akan menganggu kalau mereka tidak di ganggu...PENULIS SEHARUS NYA MUHASABAH DIRI DAN KAUM SENDIRI DULU SEBELOM MENYALAHKAN ORG LAIN...KALAU KITA CERITA KEBURUKAN KAUM LAIN ITU MENGGAMBARKAN KEADAAN SEBENARNYA KAUM KITA SENDIRI...SHAME ON YOU...!!!

  1. dicanang seluruh alam kononnya mahu memartabatkan bangsa tausug tapi nampak sangat kebodohan sang admin dengan menulis artikel seperti ini..Hormat bangsa kami bukan memburuk-burukkan..bersyukurlah sebab kaum tausug di beri ruang cari makan..sudah la tidak mengenang budi boleh pula tunding jari menyalahkan bangsa lain..WHAT A SHAME!!

  1. Rasanya ARTIKEL saudara kita ni hanya berdasarkan cerita dan pengalaman dari saudara tausug yg ditemuinya, so agak sukar tuk kita pastikan KEBENARAN mahupun tokok tambah t=yg telah berlaku, mugkin ada benarnya dan mugkin ada yg telah di toko tambah. jika di perhalusi artikel ni, rasanya tak la merujuk 100% terhadap kaun IBAN seluruhnya, begitu juga tausug, di mana jua asal yg namanya manusia berpijak di bumi tak kira agama dan bangsa pasti akan ada 2 perangai yg mahu tidak mahu terpaksa kita terima iaitu BAIK dan JAHAT. so dalam kes artikel ni, ada baik ada jahat. jangan la kita terguris atau EMOSI , cuba fahami apa yg cuba di sampaikan. NAMPAK agak racist artikel ni tak di nafikan, mohon BLOGGER dapat memberi penjelasan yg lebih terpelajar tentang artikel ni agak tiada rasa dendanm dan perkauman di kalangan SABAH,SARAWAK&SEMENANJUNG khususnya Tausug-IBAN-INDIA.kalau ada batu api dan kaki hasut yg membaca artikel ni seterusnya menularkan kepada kumpulan masing-masing pasti benda yg tak di dingini akan berlaku. APA KATA DUNIA. PEACE.

  1. Wahai En Asree yang bijak pandai,

    Sebelum anda menghasut bangsa anda,lebih baik anda memberi galakkan untuk bangsa anda majukan tanah air sendiri. Jangan buat kacau di negara orang. Dimana langit dijunjung,disitu bumi dipijak. Saya turut berdukacita atas apa yang berlaku terhadap pemuda bangsa anda yang dirompak dan dibelasah namun jenayah tidak mengenal bangsa. Boleh terjadi kepada sesiapa saja dan kebetulan apa yang anda dengar kebanyakkan terjadi terhadap bangsa anda. Tidak bermakna bangsa kami Iban ini teruk. Lebih baik anda makmurkan tanah air sendiri dulu,jangan nak ajar kami Peribumi Sarawak. Agi Idup Agi Ngelaban!!

  1. Tiada yg sebodoh bangsa Tausug, terutama sekali si bangsat penulis ini yg berangan-angan spt Adolf Hitler, ingin menakluki dunia. Kasi merdeka dulu kamu pny "negara" itu bah, br kamu boleh fikir utk dtg ke Swk sini. Angan2 lebih saja kamu itu. ...
    SARAWAK IS FOR SARAWAKIAN.. not tausug FUCK..!! damn tausung bangsa paling BODOH ialah Tausug..!!!

  1. Patut iban suka belasah tausug sbb bodo. Writer ni pun aku belasah kalo jumpa cos bodoh nak mampus. Tidak tahu malu mengaku budak sabah, budak pilak baru betul.

  1. pukima kau pilak,........... patutlah xpernah maju, hidup menumpang, sial...... minta sedekah malulah byk bro tausug sesemuanya, jgn sampai kepalA JD HIASAN DKT RUMAH,.....

  1. Tausug pengecut...... Menggunakan nama Budak Sabah untuk menjalankan aktiviti buruk nya. Jadi yang akan di persalahkan adalah Budak Sabah. Bukan mengharumkan nama Sabah malah memburukan nama Sabah. Kalau betul2 berani pakai saja nama Budak Tausug bha....

  1. Sedarlah suku Tausug d Sarawak, penulis ini telah membahayakan keselamatan kamu semua. Jangan bangga dengan hasil penulisan bodoh ini

  1. Budak tausug langsung xlayak ddk kat sabah dan sarawak....blah la wei....lakhanat

  1. https://www.facebook.com/photo.php?fbid=511058038958098&set=a.121321714598401.19341.117619958301910&type=1&theater

    Bangsa TAUSUNG yang paling BODOH & FUCK ini "tuhan sos tiram" km sultan yg xda kuasa n diiktiraf didunia.. perasan nak jd sultan
    #SARAWAK IS FOR SARAWAKIAN not tausug the fuck races

  1. hei org tausug,,org IBAN nie cabar kamu sdri yg masuk sarawak,ko kata org IBAN tak berani lawan 1 by 1,,IBAN ini cabar kamu lawan 1 by 1,,nak tau pengalaman saya bergaul sama 5 org tausug di Bintulu..5 org tausug tu hanya berani mengertak pada org yg mereka anggap lemah,5 tausug nie banyak muslihat dan selalu bercerita besar membanggakan dirik mereka,,kononnya tak takut mati,,tapi bila diajak beradu benar,tausug berlima nie hanya tertunduk diam tapi awas,,jangan sesekali kita jalan membelakangi tausug walau mulut mereka dah minta maaf mau berdamai,,sekilas kita tersilap,tausug akan tikam dari belakang,,soal sembahyang,lum pernah pun lihat mereka menunaikan kewajiban sebagai seorg muslim,tapi bila bicarakan soal agama,kalah si ustaz,,akhir awal bulan Ogos 2012,5 tausug ini mulai pulang ke tampat asal mereka,sorang pulang ke KL(ada anak netap kat situ),sorang melarikan dirik selepas tertangkap basah sama bini rakan sekerja,dua anak beranak pulang ke sabah sampai ada along cari ke tempat kerja hanya gara2 hutang along RM1000,sorang lg paling hebat,,pulang untuk berjuang ikut askar sultan suluk mau tuntut sabah,,

  1. Saya menyokong apa yg saudara katakan pada si penulis bodoh nie...Racist...bangsa menumpang,

  1. fuckup la lu asree.. lu ingat iban di sarawak tak ada yg muslim ka?? adakah maksud lu ini maka tausug filipino boleh masuk tanah MALAYSIA secara harammm?? MALAYSIA ada law filipin pon ada law. nak masuk buat passport apply permit kerja secara sah tak boleh ke bahlul??? patut la sultan sulu dan orang2 tausug dari dulu sampai sekarang asik tertindas dan sentiasa dengkil akalnye sebb bersifat TAKABUR dan ASOBIYAH (taksub pada bangsa)

  1. This comment has been removed by the author.
  1. hahhahaha suluk ka?? hebat sangat ka?? hebat sbgai pelarian, pendatang, pusher syabu, merompak, membunuh, merogol, & bikin kotor kawasan itulah tausug...oya perlacuran lg mcm d kg. air kk..pukimak babanal ni org..bagus balik sulu la ko suluk pukima..kan byak pisang sana makan la pisang..bt apa ko mo kcau org asal?? ya la bos ko c mustapha & haris la tu bawa pndatang p sabah, mo0 kc tmbah islam kunu, pi mati la..mgaku org sabah?? jgn ko malukan org sabah la suluk...klu pilipin, mngaku la pilipin, pukima..!!
    SULLLLUUUUUUUUUKKKKKKKKKKKKKKKKKKKKKKKKKKKKKKKKKKKKKK!!!!!! hahahahhahahhahahah!!!!!!!!!!!!!!!!

  1. This comment has been removed by the author.
  1. This comment has been removed by the author.
  1. JANGAN ANGGAP BANGSA KAU HEBAT SANGAT WAHAI ORANG2 SULUK .HINGGA BERANI MENGHINA KAUM IBAN !! KAU KENA INGAT KAUM IBAN TIDAK SEPERTI BANGSA KAU !! KAUM IBAN BERSAMA2 BERJUANG DARI DULU HINGGA SEKARANG BERSAMA MALAYSIA..BUKAN BERJUANG BERSAMA KIRAM OK.. KAMI BANGSA IBAN BUKAN BANGSA BODOH... KAMI BANGSA IBAN BANGSA YANG HORMAT PADA KAUM LAIN..SELAGI KAMI DIHORMATI..DAN JANGAN LAH KAU CUBA BERMAIN2 KATA2 DENGAN ORANG IBAN... JANGAN LAH KAU INGAT BANGSA KAU SUDAH CUKUP KEBAL... JANGAN LAH KAU INGAT BANGSA KAU MAMPU TERBANG ATAU BERJALAN ATAS AIR "KAU KENA PIKIR KENAPA BANGSA KAU YANG MEMCEROBOH DI LAHAD DATU TU MATI"... KAU BERCAKAP DENGAN BANGSA YANG SALAH.... KAMI SUDAH BERPELAJARAN...KAMI TIDAK SUKA LAGI KEPADA KEGANASAN TETAPI JANGAN PULAK CUBA PAKSA KAMI...KAMI TIDAK SEPERTI KAMU SUDAH HIDUP AMAN DAN ADA PELAJARAN SIAP BAGI IC LAGI. TETAPI KAMU MAKIN BONGKAK..SEBAB KAMU BERANI BERCAKAP DAN BERSEMBUNYI DI BELAKANG SULTAN2 KAMU... AKU PERCAYA JIKA KAU BERJUMPA DENGAN KAUM IBAN 1 BY 1 AKU PERCAYA KATA2 KAU TU PIJAK SEMUT PUN TAK MATI..KAU HANYA BERANI TIKAM DARI BELAKANG SEPERTI APA KAU LAKUKAN SEKARANG..SEKALI LAGI... TIADA BANGSA YANG HEBAT DI DUNIA INI.... TERUTAMA BANGSA KAMU..JIKA KAMU SANGAT HEBAT SUDAH LAMA NEGARA KAU BERDAULAT DAN HEBAT...UNTUK PENGETAHUAN ENGKAU AKU HANYA KENAL DAN TAHU PASAL BANGSA KAU LEPAS PENCEREBOHAN DI LAHAD DATU..ITULAH KEBANGGAN KAMU??? BUTA HATI !

  1. ini namanya orang yang mo mampus awal ... bagus-bagus orang suluk dapat cari makan .. senang lenang ... sekarang ko bangkit hasat benci orang Sabah terhadap orang suluk .... bodoh mo mampus!

  1. bangga dengan tausugnya pui,ini tausug kalo berjumpa dengan staring bugis...aku rasa tobat dorang tausug ni...,kalo anak bugis kau jumpa tausug baru kau tahu langit tinggi atau tidak.

  1. penakutnya suluk nie main delete-delete komen.. saya bukan Iban.. tapi saya ialah orang Dusun. bangsa Iban nie ialah leluhur dan saudara kami di Sarawak.. sial punya suluk. bangsa pelarian. sampai mati pun kamu tidak akan ada tanah. kalau dulu tidak la saya benci suluk macam nie. sekarang saya sangat benci suluk. kimak punya suluk. ko delete la komen nie. tapi sampai ko mati keturunan ko pasti akan dihina2. bangsa ko paling hina. tiada tempat untuk kamu di sabah.

  1. sungguh bodoh ini olang. patut la tempat sendili talak maju2..hahahahah

  1. hahaha. terus kan berangan2. muka ko diat. ada hati mok conquer serawak sedangkan negeri dirik msh di jajah filipino.

  1. Saya bbangsa melanau...mngapa perlu ada sentimen dari luar yg cuba mngugut serta mnguji keakraban bngsa dan kaum yg ada di Sarawak & mpggunakan nama Sabah sbagai prisai? Tidak perlu untuk cuba mnyalak sperti kamu brada di pihak yg benar...akui la bhwa negaramu tergadai oleh kesilapan nenek moyangmu dulu...

  1. wah hebat smuaY berani.1 artiker yg bg2 truk d kutuk oleh pmbacaY.tp pnghinaan ko orng trhadap pnulis ini pn da trlalu lbih.smpai smua suluk ni d sbitkn ksalahan.ko orng hukum asree ngan artikerY mnyabut sbilangan iban samseng pukul sulu hnya 7 orng pn d sbut buknY smua iban.tp ko orng blas ngan mkin hamun yg sngat pedas.smpai suluk pelacur,prompak,lanun.pndatang haram,hasil yg d mkn pn haram.poser,pngganas,fhuu..bg2 dasyat,x prna ada bngsa yg mpunyai rekord seprti ini apath g islam mhupn kafir,sgala kes d dunia da d taburkn ke atas nma suluk,tp yg ku hairankn mngapa mngapa bngsa lain biarkn suluk lau se bg2 trukY mreka.klian pn kn barani.sy p miri srawak 2004 n 2009.memang ramai jga suluk kat c2.lg 1 ank2 muda melayu ngan ibn kat c2 pn kdang2 gduh jga bap mreka ada geng2 trsndiri.tp pling taiko la kat srawak cina.psar minun arak atau tuak orng ibn memang kuat lg2 lau msa pryaan gwai.smpai sunyi xde orng, krna kbnyakanY mabuk. ntahla yg da msuk islam.krna aku pn prnah p rumah pnjang ngan rkan mlayu n cina yg lain d bhagian batu niah miri sarawak sbap brkawan ngan ibn.tp kami tdk lama, krna tkut t d prlawa oleh smua rumah pnjang minum smpai mabuk.nmun kluarga kwan kmi ibn hormat kami jga.srta mngasingkn mkanan haram n halal.nmun sy n rkan mlayu lain minum kola je ngan kuih tkut t wlaupn halal tp tmpat msakan adalh sma ngan tmpt msakn yg d haramkn agama.sy pn prnah d gertak oleh ibn ktika mabuk, srta d ugut wktu mlm, krna kata ibn e2 da lma dia x pkul orng ngan mbawa kayu 2/4.tp sy x mlawan.prtama rsa takut e2 ada jga lg pn dia x pkul jga.ke 2 dia mabuk sia2 je gaduh ngan mreka.bgus je lau aku mnang au klah lg sia2.ke 3 bila aku katakn xya ikuri sy lau awk nk blasah sy tunggulh awk x mabuk.sy truskn prjalan bila toleh blkang de xde.lega rsa hati.bila kwan2 aku malayu dpt tahu mreka nk bwa sy p cari budk iban 2.tp sy da xnk bap sy pn xde apa jga.prna jga trsrampak ngan budk2 tu skli da x mabuk tp pndang aku pn x nk,ntah mc ngat aku ke x.aku pn snyum je.tp dkat miri sna xde pla kcau lau orng suluk.dkat johor,slangor,perak,ibu kota kuala lupur.bukn main bnyak orng suluk lg2 johor,buknY orng melayu x tau buknY malaysia x tau e2 suluk,tp x prnah ada tindakan undang2 pn jika mreka smua ini adalh palaku jenayah,malah ade yg brasa snang srta brgaul brkahwin ngan melayu.,dkat sbah pn sama, lg bnyak la suluk kat sna,smpai kat kk pn pling d kanali psar philipin.n kat sbah pn x jga smua msyrakat lain kat sbah benci kat suluk ni,memang la jenayah e2 ada juga suluk yg melakukn tp x smuaY.lau nda nk kpstian.prgi lawat kat pnjara tngok sndiri smada pnjenayah2 kat pnjara smua adalh suluk.lg 1 orng sabah kat smananjung bila d tnya orng mne x kira bngsa apa smuaY ckap orng sabah je, e2 memang btul.orng suluk kat smananjung brgelar bajau bukn krnah takut tau malu mngaku bngsa suluk.tp sblikY mreka mngelakkn prajudis wsangka masyarakat lain yg knonY sulu jahat.agar mreka snang bkrje srta brniaga.tp ada jga yg lngsung x mnapis edintitiY ngan lngsung brgelar suluk,apapn rusuhan n himpunan yg d katakn haram oleh krjaan umno d mlaysia e2 bukn suluk,tp melayu, cina, india,sndiri..yg melakuknY.smua bngsa ada mlakukn ksilapan,nmun bg pihak yg sdar ksilapan e2 hrus mncari jlan agar yg sesat dpt kmbali ke pngkal jalanY..

Post a Comment