Tausug @ "Budak Sabah" Wajib Memenuhi Bumi Sarawak
Baru-baru ini penulis bertemu dengan sebilangan sahabat-sahabat UTC yang menetap di Seri Kembangan Selangor berdekatan Pasar Borong Selangor yang jaraknya hanya kira-kira 7 kilometer ke Cyberjaya dan Putrajaya. UTC Seri Kembangan berjumlah hampir 60 orang semakin berkembang sehingga ke Pahang dan Perak. Bila berkumpul beramah mesra dengan mereka penulis biasanya akan bertanya sejarah bagaimana mereka dapat sampai ke Seri Kembangan sehingga ke Pahang dan Perak. Hal inilah yang penulis ingin ceritakan dalam ruangan terbatas ini sekadar berkongsi pengalaman daripada kehidupan mereka.
Apa yang menarik dengan cerita dan pengalaman mereka ialah sebilangan mereka pernah menetap di Sarawak. Sekiranya ditanya bagaimana mereka sampai ke Sarawak jawapannya ringkas "Cari makan". Walau bagaimana pun dalam mencari makan ini Tausug @ Sulug @ Suluk tidak akan dapat lari dari dua jenis ancaman iaitu,
- Pertama, ancaman dari pihak Keselamatan Malaysia (Polis atau Imegresyen) kerana sebilangan mereka masuk ke Malaysia dari Kepulauan Sulu tanpa pass perjalanan sah (Hairan bagaimana mereka boleh menembusi Sarawak).
- Kedua, ancaman dari penduduk tempatan yang menganggap mereka perampas tanah dan pekerjaan. Hal ini menimbulkan pergaduhan yang kadang-kadang membawa kepada pembunuhan.
ANCAMAN BANGSA IBAN
Di Negeri Sabah biasanya bangsa Dusun-Kadazan walau pun menganggap Bangsa Suluk yang semakin ramai di Sabah sebagai ancaman namun Dusun-Kadazan tidak pernah bertindak agresif. Biasanya orang tempatan Sabah hanya melaporkan kepada Polis dan YB-YB politik mereka. Hal ini berbeza dengan Sarawak, bangsa Iban sangat-sangat anti orang luar yang mereka lihat telah "menguasai kawasan mereka". Menurut salah seorang UTC Seri Kembangan beliau menceritakan bagaimana pada tahun 1993-94 bermulanya Tausug masuk ke Limbang dan Miri di Sarawak. Tausug yang biasanya masuk ke Sarawak menerusi jalan darat yang datang dari Sabah akan bekerja sebagai buruh kasar dan peniaga. Apa yang menjadi masalah ialah setelah Tausug semakin ramai di Miri, pemuda-pemudi Iban mula membentuk kumpulan-kumpulan samseng menyakat dan merompak pekerja-pekerja Tausug yang baru balik dari tempat kerja.
Kumpulan samseng yang biasanya dalam 7 ke 10 orang bukan sahaja bertindak mengugut diberikan wang di tempat tersorok malah dilakukan ditempat terbuka termasuk di stesen bas malah dalam bas. Pada suatu hari seorang Tausug yang bekerja buruh binaan telah ditahan oleh 7 budak samseng Iban dengan meminta semua wangnya diserahkan. Pemuda Tausug yang keseorangan itu enggan dan mulalah berlaku pergelutan 7 budak samseng melawan seorang Tausug. Apa yang berlaku beliau dipegang beramai-ramai lalu dibelasah cukup-cukup setelah dompetnya dirampas. Walau bagaimana pun beliau sempat mengecam beberapa orang.
Malang buat Samseng tersebut kerana menyangka lelaki yang mereka belasah dan rompak itu adalah "Budak Sabah". Rupa-rupanya samseng-samseng ini sudah biasa memeras ugut "Budak Sabah" tanpa mengetahui kali ini yang mereka kenakan bukanlah "Budak Sabah" yang sebenarnya tetapi "Budak Tausug". Setelah kejadian itu lelaki Tausug tersebut telah membuat risikan mencari lokasi dimana budak-budak nakal tersebut berkumpul. Setelah dikenal pasti lelaki Tausug tersebut dengan hanya ditemani oleh dua orang kawan langsung menyerang hendap bangunan tempat samseng tersebut berkumpul, membelasah mereka dengan batang paip dan sempat menikam dada salah seorang dengan bionet. Kali ini 3 Tausug lawan 7 samseng. 7 samseng terjerit-jerit lintang pukang dengan tulang belulang mereka dipatah-patahkan.
Menurut UTC seri Kembangan ini, lelaki Iban mempunyai budaya meminum arak yang paling teruk. Bermabuk-mabukan beberapa malam dalam seminggu yang mana ketika mabuk biasanya akan berlaku adegan amuk terhadap kejiranan mereka. Untuk mengelak menjadi mangsa biasanya Tausug akan mencari rumah yang jauh untuk mengelak berjiran dengan Bangsa Iban. Menurutnya lagi, sebab itu kebanyakan kes pergaduhan di Miri ketika itu ialah antara Tausug dengan pemuda Iban dan biasanya pemuda Tausug lah yang keluar masuk hospital akibat kecederaan teruk. Manakala di pihak Iban pula hampir setiap kali pergaduhan maka setiap kali itulah juga mereka mengalami kematian.
Menurutnya lagi, antara teknik samseng Iban memeras ugut mangsa ialah dengan memijak kaki terlebih dahulu. Sekiranya melawan maka mereka akan belasah teruk tetapi sekiranya takut maka wang akan diambil tanpa kecederaan. Menurutnya lagi, pemuda-pemudi Iban yang bertindak samseng ini biasanya takut kalau diajak bertarung satu lawan satu, mereka hanya berani sekiranya dalam kumpulan ramai. Menurut UTC Seri Kembangan, inilah kelemahan "manusia yang tidak mempercayai Tuhan" yang bukan sahaja melanda umat Iban malah umat Kafir lainnya. Tausug sekali pun keseorangan tidak akan tunduk dan beralah kerana keyakinan "Tiada kekuatan dan daya upaya melaingkan kekuatan Allah". Mati dengan berani bertahan lebih baik dari melarikan diri yang akhirnya mati juga di tangan musuh.
Alhamdulillah, hari ini tidak seperti awal 90-an dulu. Miri sudah aman dan Tausug dapat menjalankan aiktiviti di pasar dan sekitar Bandar Miri. Ini mungkin disebabkan masyarakat Iban Miri telah mengenali bahawa "Budak Sabah" majoritinya bukanlah "Dayus" tetapi adalah manusia yang berani dan senantiasa menjaga keamanan. Ini juga mungkin disebabkan tindakan bersepadu pihak Keselamatan Malaysia (Polis) yang senantiasa cepat bertindak menangani sebarang "Salah Laku" dan kegiatan samseng jalanan yang biasanya diwujudkan oleh orang-orang tempatan.
Hari ini, menurut UTC Seri Kembangan, Tausug semakin ramai yang masuk menetap di Kuching, Sibu dan bandar-bandar lain. Bekerja sebagai peniaga di pasar-pasar yang kebanyakannya menyembunyikan identiti mereka sebagai Tausug. Mereka hanya mahu dikenali sebagai "Budak Sabah". Sama dengan apa yang berlaku di Johor hari ini, Tausug yang sudah 70% mengambil alih kawasan pasar-pasar umum di Masai dan Seri Alam masih mengekalkan panggilan mereka adalah "Budak Sabah".
Sebab itu kalau anda terdengar "Budak Sabah" telah menetak "Budak Hindu" dengan parang sehingga mati di Johor dan tempat-tempat lain janganlah hairan. Biasanya "Budak Hindu" (India) yang akan datang menyerang "Budak Sabah" dengan parang panjang mereka beramai-ramai tetapi akhirnya "Budak Sabah" tetap berdiri sambil memegang parang yang tadinya dipegang oleh "Budak Hindu" (telah beralih tangan). "Budak Hindu" kembali kerumah mereka sambil mengheret mayat rakan-rakan mereka.
Ini hanyalah sekadar contoh kepada apa yang berlaku kepada Tausug ketika tahun sekitar 1990-an dulu. Sekarang sudah aman, hasil kerjasama pihak Keselamatan Malaysia dengan pemimpin-pemimpin Tausug malah ditambah dengan kempen 1 Malaysia semua bangsa masing-masing hormat menghormati menjaga keamanan.
Sebelum mengakhiri artikel ini penulis ingin menyuarakan satu harapan kepada umat Islam Tausug agar beramai-ramai masuk menetap di Sarawak sebagaimana yang mereka lakukan di Seluruh Sabah. Dengan demikian insyaAllah umat Islam akan kembali memenuhi pasar-pasar, pejabat-pejabat dan "cuaca politik" di Sarawak dapat diwarnai dengan semangat "Tausug" sebagaimana yang mereka lakukan di Negeri Sabah.
Tahniah buat Tausug di seluruh Malaysia, sebab kerana anda lah nama "Budak Sabah" harum mewangi di mana-mana.
ASREESULU
|
bermegah2 pula tulisan ini mengaitkan bangsa tausug..setahu sy kawan2 sy di semanjung bergaduh dengan budak2 hindu seperti di sungai wang adalah 'org sabah' berketurunan bajau..sy sendiri melihat di depan mata..:)