BONGKAR: Wajah Sebenar MNLF!!

Posted by DZULASREE @ Asree Sug on Saturday, July 18, 2009 1 ulasan

Benarkah zaman MNLF sudah berakhir? Seorang sahabat dari Sandakan berkata,

"Ia sudah berakhir. Apa lagi yang boleh diharapkan dari mereka? Lihat Nur Misuari yang telah berjaya keluar dari penjara Manila, siapa yang keluarkannya? Apa motif beliau dibebaskan?"

Hingga hari ini pembebasan Nur Misuari masih menjadi tanda tanya. Menurut seorang kawan dari Sulu, setelah bebas beliau dikawal rapi oleh tentera Manila hinggakan sembahyang Jumaat pun masih dikawal dengan ketat. Benarkah beliau telah bebas? Ini membuktikan beliau "BELUM BEBAS" kerana masih dikawal rapi.

Berita yang mengatakan bahawa beliau telah berjaya mendapat suaka politik di luar negara (syiria) baru-baru ini telah dipersoalkan kebenarannya.

Kalau juga benar beliau berjaya keluar negara dengan kawalan ketat seperti itu maka tiada tanggapan yang kita boleh letak ke atas dirinya melainkan telah menjadi alat percaturan yang beliau sendiri maklumi. Sejak dulu MNLF telah dipersoalkan asal-usul kewujudannya sebagai hanya konspirasi kerajaan Filipina.

Tuan Hj Zakaria "Kerry" Abdullah dalam blog terkininya (http://camlun.multiply.com) turut bersetuju dengan mengatakan,

"There were indications that the capitulation of a great number of Moro freedom fighters was subtly maneuvered via an international conspiracy."

Kemudian beliau menambah bagaimana tuntutan kemerdekaan Kesultanan Sulu dan Mindanao lebih kuat berdasarkan Historical Claim berbanding MNLF telah merisaukan negara-negara lain sekiranya mereka dapat kemerdekaan,

"A strong and independent Moro nation was feared to have a spill over effect upon the status quo in the region since the defunct Sultanates of Sulu and Maguindanao have a strong historical claim of dominion over a vast tract of territory now occupied and administered by adjacent sovereign states."

Satu kebimbangan yang terasas dari harta milik Kesultanan yang sekarang bertaburan di luar negara, kemerdekaan akan menyebabkan harta perbendaharaan akan kembali dituntut,

"The huge amount of wealth being stashed in State Banks worldwide is also sending mixed signals to host nations which would create some financial instability once those assets are withdrawn. Such historical fact was exacerbated by the indiscreet mulling of the MNLF leadership over territorial ambition that threatens the status quo."

Satu teguran dari Hj Kerry kepada kepimpinan MNLF agar tidak melibatkan tuntutan ke atas negara luar (seperti Sabah) kerana di luar perjuangannya yang asal (Republik Moro -Sulu Mindanao). Untuk membaca artikel penuh Hj Zakaria sila ke blog beliau.

Pembebasan Nur Misuari
Akhir tahun lalu 2008, penulis telah dipertemukan dengan seorang wanita tidak dikenali di LCCT Subang. Dengan menggelarkan dirinya sebagai Aunty Jocy (Cyberdayang) mendakwa dirinya sebagai antara yang paling rapat dengan Nur Misuari. Beliau yang begitu fasih berbahasa Tausug berkata,

"Asubuha hi Nur Misuari bang aku kakilahan niya pa, baytai hi Jocy laung. Way sayan kiyaingatan niya, aku in nangayu' kan Gloria hipaguwa' siya daing ha jil."

(Tanyakan kepada Nur Misuari kalau dia masih ingat saya, dia tidak tahu langsung sayalah yang minta kepada Gloria bebaskannya dari penjara).

Beliau menyambung lagi,

"Iyan kuna siya, tagna' pa, ayaw naman tugasan niya in lupa' biya' da laggu' laggu' unu (ha Zamboanga). Laung niya umatu siya mamunu' mag balik. Na laung ku masaggaw nakaw yan bang kaw di' magad sin bissara ku. Hinang niya ra in plano niya, ampa siya miyaguy pa Jampiras, siyaggaw siya sin Malaysia ampa liyaruk pa Manila mag balik."

(Saya dah katakan padanya, lupakanlah kawasan tanah bangunan yang hanya sekangkang kera tu, Dia kata dia mahu berperang semula. Saya katakan kamu akan tertangkap kiranya tidak ikut nasihat. Dia pun buat apa yang dia mahu, beliau larikan diri ke Jampiras (Sandakan) tetapi ditangkap oleh Malaysia lalu dihumban semula ke Manila).

Sebelum Aunty Jocy terbang ke Manila beliau sempat menunjukkan tiketnya dari Manila ke Hong Kong kerana ada urusan Jongkong Emas Kesultanan Sulu di sana katanya. Nampaknya aunty Jocy mahir dengan "urusan harta Sulu" serta punya kelebihan sebagai propagandis kerana punya syarikat penerbitannya sendiri di Manila.

MNLF Sudah Berakhir Sejak Dari Mula
Ketika awal perjuangan MNLF, awal-awal lagi sifatnya yang "Diperalat" itu mula kelihatan dengan terkeluarnya pemimpin MNLF sendiri di Sulu seperti "Magic-8" dengan menyerah diri kepada Marcos. Yang keluar terlebih dahulu ialah Alonto, ternyata mereka ini adalah umpan yang Nur Misuari sendiri mungkin telah maklum sejak mula.

Foto: Kelihatan tentera dayus MNLF menyerah diri dihadapan Ferdinand Marcos sendiri yang kemudiannya mereka diberi habuan pangkat dan kekayaan.

Magic-8 ini bukanlah dari kalangan tentera MNLF, mereka cuma golongan terpelajar atau cerdik pandai dalam unit pentadbiran MNLF. Mungkin sudah "terlalu cerdik" mereka lebih memilih habuan berbanding Bangsa, Negara dan Agama.

Menurut Neldy Jolo, majoriti yang menjadi gabernor di Sulu hari ini atau yang punya jawatan tinggi dalam kerajaan Filipina di wilayah Sulu adalah mereka yang terlibat dengan Magic-8. Para mujahidin MNLF (yang tidak tahu menahu) yang berjuang bermatian di hadapan sangat kecewa dengan tindakan Magic-8.

Hj Kerry berkata "If the capitulation of the “Magic 8” can be considered as the first shock to the MNLF, the second one was the break up of the top leadership. That there were international conspiracies fomented by the enemy to effect a ‘divide and rule’ involved, is a premise anyone can rightly conjecture.

It was very apparent in the way the diplomatic clout of the GRP was tactically mobilized; bankrolling, coaching and paving the way for the MNLF breakaway faction to announce its unceremonial takeover of the Front’s leadership on a world tour, to the chagrin of the MNLF Central Committee members then meeting in Tripoli, Libya. More or less 80 per cent of the MNLF-CC members were still fully behind Nur Misuari’s chairmanship at that time."


Sebahagian besar Mujahidin yang mukhlis (ikhlas) ini keluar meninggalkan MNLF (termasuk keluarga penulis) setelah mengetahui ada udang di sebalik batu. Sebahagian lagi mujahid meneruskan perjuangan mereka sehingga ketitisan darah yang terakhir dengan alasan "menuntut bela atas kematian saudara" atau "hidup pun sudah tiada makna" lebih baik syahid.

Analisis Teoretikal: Sikap Menggambarkan Tujuan
Seorang veteran MNLF telah membocorkan rahsia bagaimana perang Moro itu sebenarnya telah diatur terlebih awal lagi oleh Marcos. Beliau juga mendakwa untuk tujuan memulakan peperangan di Sulu mesti ada huru-hara, bagaimana mencetuskannya? Marcos maklum bahawa antara kumpulan aktivis yang menentangnya ketika itu ialah Kabataan Makabayan yang dipimpin oleh Jose Maria Sison. Marcos pasti, dengan memberikan habuan besar kepada orang penting Kabataan Makabayan sudah tentu mereka akan ikut perancangannya.

Tindakan awal Marcos pada awal 1968 ialah membentuk Jabidah Force di Pulau Simunul berdekatan Tawi-Tawi. Dengan mengambil beberapa orang Tausug dan Bajau sebagai pelatih yang kemudian membawa mereka ke Coregidor Island, kemudian membunuh mereka beramai-ramai. Dengan teknik membebaskan seorang dari Jabidah Force (Jibin Arula, dengan membenarkan melepaskan diri ke laut) dan kemudian melaporkannya kepada media massa maka tersebarlah cerita "MUSLIMIN SULU" dalam Jabidah Force telah dibunuh beramai-ramai oleh Marcos.

(Kalau benar bukan perancangan Marcos mengapa berita pembunuhan Jabidah Force dalam akhbar-akhbar tempatan tidak dihalang? Wal hal Marcos terkenal dengan kediktatorannya)

Sentimen umat Islam telah mendidih dengan pembunuhan saudara mereka itu. Kumpulan aktivis yang berfahaman Komunis seperti Kabataan Makabayan tiba-tiba muncul menjadi jaguh. Nur Misuari yang ketika itu pensyarah sains politik di UP (University of Philipines) dengan memegang healer berteriak di hadapan Istana Marcos bercakap kepada hadirin bahawa "tindakan Marcos sangat tidak berperi kemanusiaan" membunuh umat Islam sewenang-wenang, mentang-mentanglah mereka tidak mahu ikut arahan menyerang Sabah. Kebetulan Nur Misuari adalah aktivis Kabataan Makabayan.

Isu "Menyerang Sabah" ini akhirnya sampai ke pengatahuan Kerajaan Malaysia. Tun Datu Mustapha di Sabah mula mengatur strategi sebagai tindak balas kepada Marcos yang kononnya telah melatih pejuang Islam untuk semata-mata mahu menyerang Sabah. Entah bagaimana, tiba-tiba KDN Malaysia tanpa usul periksa terus membuat tangkapan terhadap pemimpin-pemimpin Sulu di Sandakan. Ramai yang tertangkap yang kemudian disumbat ke ISA oleh KDN.

Menurut veteran MNLF ini, orang yang paling penting menunjuk perasaan di hadapan Istana Marcos ketika itu ialah kumpulan aktivis dari Kabataan Makabayan iaitu Jose Maria Sison dan Nur Misuari sendiri. Katanya lagi,

"Mereka (Nur Misuari & Jose) ini pandai, peringkat awal mereka pegang healer berteriak mencaci-maki Marcos, kemudian menyerahkan healer kepada pembantu mereka untuk meneruskan "jeritan" tersebut lalu menyusup ke dalam Istana Marcos."

Menyusup ke dalam Istana Marcos? Untuk apa?

"Jose dan Nur Misuari membuat perbincangan dengan Marcos. Salah satu kehebatan Nur Misuari ialah mengarahkan Marcos agar Imelda dikeluarkan dari perbincangan mereka. Marcos menyuruh Imelda keluar, Imelda keluar dengan bermasam muka, semenjak itu Imelda benci kepada Nur Misuari."

Sejak itu bermulalah episod lakonan yang seterusnya. Tidak lama kemudian Malaysia atas dasar kerisauannya terhadap Sabah mula membantu Nur Misuari (Malaysia mungkin tidak menyedari perjumpaan awal Kumpulan Komunis Kabataan Makabayan dengan Marcos sebelum ini). Samada Malaysia sedar atau tidak permainan ini Nur Misuari telah mendapat bantuan Malaysia termasuk kewujudan Jampiras di Sandakan. Pada akhirnya perang Moro pun meletus setelah Martial Law 1972 oleh Marcos. Hal ini bukan lagi rahsia, sudah tersebar dimana-mana.

Pendedahan veteran MNLF ini menyebabkan penulis tidak tidur lena. Penulis mula mengkaji dengan berjumpa para bekas pemimpin MNLF. Merasakan Nur Misuari samada beliau sedar atau tidak telah menjadi mangsa percaturan Marcos. Kasihan Nur Misuari, hingga hari ini mungkin disebabkan sentimen keluarga, penulis masih sukar mengakui kebenaran pendedahan oleh veteran MNLF ini.

Umum mengetahui, Marcos mewujudkan perang atas alasan yang kuat untuk menghalang kebangkitan Tausug & Kesultanan Sulu. Desakan Keluarga Kiram kepada Marcos untuk menuntuit Sabah atau mengembalikan harta perbendaharaan Sulu (kebetulan Marcos adalah peguam kepada 2 orang Trusty Harta Kesultanan Sulu sebelum menjadi presiden) menyebabkan kepala Marcos terhimpit dan tertekan.

Ketika Pope John Paul II datang berjumpa Marcos pada 1970 sebenarnya untuk memberi lampu hijau "Devide & Conquer" Marcos ke atas Sulu. Adalah merbahaya membiarkan tuntutan Tausug dan Kesultanan Sulu ke atas hak mereka dimasa-masa akan datang. Do something atau Filipina akan menjadi wilayah jajahan Tausug & Kesultanan Sulu di kemudian hari? Dengan terwujudnya peperangan ini menyebabkan Sulu akan kukuh berakar dalam "Wilayah Jenama Filipina hingga kiamat" dan akhirnya Tausug & Kesultanan Sulu akan lenyap perlahan-lahan.

Marcos tahu, Malaysia sendiri tidak akan bersetuju dengan kemerdekaan Sulu atas kepentingannya terhadap Sabah. Malaysia lebih rela menyerap Tausug & Kesultanan Sulu menjadi rakyatnya berbanding menyokong kemerdekaan Sulu.

Hj Kerry menulis “there are no permanent friends or permanent enemies, only permanent interests”.

Foto:Kelihatan Marcos dan isterinya Imelda mencium tangan tuan guru mereka Pope John Paul II. Pada 17 Januari 1981, Marcos menamatkan Martial Law atas nasihat Pope John Paul II. Hairan, selama hampir 10 tahun Martial Law membunuh umat Islam barulah Pope John Paul II menjadi jaguh memberhentikannya? In the Philippines, many remember the pope for criticizing former dictator Ferdinand Marcos. Before John Paul visited in 1981, Marcos lifted martial law, which he had put in place the previous decade. In 1986, when Marcos was forced from power, many credited the pope for helping to bring about the change. Ruj: http://wikicompany.org/wiki/911:Vatican

Dengan peperangan ini juga akan meyebabkan ada pihak lain yang akan menuntut Merdeka menjadi Republik (terlupa sejarah pemilikannya). Malah generasi yang terlibat dengan peperangan ini akan menyambung perjuangan (MNLF) dengan tidak menghiraukan lagi Tausug & Kesultanan Sulu malah menentangnya. Ternyata benar, generasi mereka hari ini menjauhkan diri dengan istilah Tausug & Kesultanan Sulu.

Asree

Charles Darwin berketurunan Yahudi menjadi bapa Aties dan Fahaman Komunis dengan teori Evolusi "Manusia berasal dari Monyet".

  1. Salam Bro Asree,

    Syabas Bro Asree.

    [Hj Kerry menulis “there are no permanent friends or permanent enemies, only permanent interests”].

    Kata-kata yang anda petik ini sangat bermakna. Ini adalah jalan untuk memperjuangkan keamanan di Sulu. Hal ini terserah pihak-pihak tertentu. Kalau ada permanent interests tolong jangan hiraukan itu dulu. Apa yang patut di buat iyalah membawa keamanan ke Sulu. Cari lah jalan untk menyelesaikan Sulu demi keamanan Nusantara!

Post a Comment