Bhg 1: MEMBONGKAR MISTERI SUVARNADVIPA

Posted by DZULASREE @ Asree Sug on Tuesday, February 15, 2011 0 ulasan

KATA KUNCI MEMAHAMI SUVARNADVIPA
Sekiranya anda membaca artikel-artikel kami yang lepas di dalam Sejarah Sulug anda akan bertemu dengan teori-teori serta catatan sejarah Sulug dan perhubungannya dengan Bani Israel di tanah Jerusalem. Berdasarkan teori Likusantara yang kami paparkan mendedah "The Land of Sinim" yang juga dinamakan oleh Bani Israel sebagai "The Land of Ophir & Tarshis" yang membawa maksud "Tanah Emas negeri anak-anak Israel iaitu Ophir dan Tarshis" yang juga disebut The Land of Gold. Dimana sebenarnya lokasi The Land of Gold tersebut? Kata kunci kepada persoalan ini ialah "The Land of the East" tempat keluarnya matahari dan permulaan asal usul kehidupan manusia bermula dari Adam a.s.. Seperti yang telah kami katakan sebelumnya bahawa Land of the East yang dimaksudkan itu ialah tanah kepulauan Sulu (merangkumi semua kepulauan Filipina-Taiwan, Borneo, Sulawesi sehingga Irian Jaya @ Papua).

Tanah ini terdiri dari taburan kepulauan yang sangat indah berpasir seperti syurga dan berbatu (batu karang dan batu lahar gunung berapi) serta kedudukan pulau yang rapat-rapat antara pulau dengan pulau yang lain sehingga laut di sekelilingya kelihatan seperti sungai-sungai yang mengalir. Penduduknya sangat bergantung dengan arus laut (Current) dan juga tiupan angin Monsun untuk belayar merentas lautan. Ini bermakna arus pelayaran mereka terhenti sekali-sekala sementara menunggu tiupan angin.

Penduduknya juga sangat mahir melombong dan mengadun logam seperti tembaga, timah, besi dan emas sehingga ia dikenali sebagai "The Land of Gold" atau dalam bahasa Sanskrit disebut SUVARNADVIPA yang bermaksud "Pulau-pulau Emas". Hal yang menjadi persoalan besar yang sehingga kini masih menjadi teka-teki kepada pengkaji yang tidak dapat menerima Kepulauan Sulu lah yang dikatakan SUVARNADVIPA itu menyebabkan mereka berkerja keras membuktikan bahawa Tanah Melayu atau Sumatera dan Jawa itulah Suvarnadvipa. Sementara yang lain masih tercari-cari dimana? Di India atau di Sumatera? Atau pun Pulau Jawa, Pulau Borneo atau pun juga Pulau Sulawesi? Menurut para pengkaji Kristian Filipina pula bahawa yang dimaksudkan SUVARNADVIPA ialah "Kepulauan Filipina" berdasarkan bukti-bukti sejarah lama sebelum kedatangan Spanyol.

Menurut para pengkaji dan penulis blog "Alter-alter terahsia Melayu" pula yang dimaksudkan SUVARNADVIPA ialah kerajaan-kerajaan Melayu Purba di sepanjang tanah Melayu sehingga ke Champa (Vietnam). Kerana menurut mereka wujudnya candi-candi dan prasasti Buddha di Kedah, Thailand-Burma, Kemboja dan Champa dengan penggunaan emas pada kuil-kuil menunjukkan kekayaan dan ketamadunan tinggi yang sesuai dengan sebutan SUVARNADVIPA "Pulau-pulau Emas" itu adalah Tanah Melayu.


"RAHSIA" YANG BUKAN LAGI RAHSIA
SUVARNADVIPA sebenarnya bukanlah India kerana sejarahwan India sendiri menolaknya dengan mengatakan bahawa lokasi sebenar Suvarnadvipa ialah di "sebelah timur India". Hal ini menjadikan pengkaji "Alter-Alter Terahsia Melayu" melompat kegirangan kerana secara geografi Tanah Melayu memang berada di "sebelah timur India". Kami juga sebenarnya dari satu segi berpendapat demikian tanpa bangkangan yang membuang masa. Tetapi dari segi yang lain kami menyatakan ia bukan sahaja Tanah Melayu sehingga Champa tetapi merangkumi semua kepulauan Asia Tenggara sehingga ke kepulauan Sulu.

Persoalan lain akan berbangkit pula iaitu siapa yang menguasai keseluruhan Asia Tenggara? Kerajaan-kerajaan Melayu Purba? Tidak mungkin, kerana mereka bukanlah negara yang menguasai kepulauan malah mereka sendiri bukanlah pelayar seperti juga bangsa Cham dan Khmer yang turun dari pergunungan Indochina menguasai kerajaan-kerajaan Melayu purba kemudiannya. Untuk mendapat keterangan jelas kenyataan Spanyol diperlukan dalam menjelaskan situasi pertengahan abad ke-17 iaitu ketika awal-awal mereka mendapat peluang menduduki Zamboanga. Francisco Combes[01] dalam Historia de las Islas de Mindanao menyatakan,

  • "Lutao yang telah digunakan oleh seluruh negara-negara luar sebagai pahlawan dalam perang mereka di laut. Pejuang-pejuang negara luar tidak akan pergi menentang berperang di laut, dan hanya pergi ke laut kalau terpaksa (maksudnya Lu-Tao @ Loud-Tao @ Laud-Tao diterbalikkan Tao-Laud, Spanyol menyebutnya Lutao bermaksud Orang Laut Balangingi').[02]
  • Mungkin disebabkan oleh ini, mereka (negara-negara luar di Asia Tenggara) tidak setanding dengan Lutao yang berkuasa menembusi lawan apabila mereka tidak berani berperang dengan lawan yang hebat dan mereka hanya mahu menang tanpa bahaya atau kecederaan. Sesiapa yang mempunyai perhubungan dengan Lutao dari mana-mana negara maka dianggap berkuasa sebab Lutao ditakuti di laut dan pantai yang selalu merampas dan memperhambaan orang. Mereka (Lutao) juga menyekat laluan ke pulau-pulau yang lain dengan rompakan dan menawan sesiapa sahaja yang lalu.
  • Buhayen (Raja Maranao di Buayan) adalah Raja yang sebenar dan layak, tetapi rakyat tidak hiraukan beliau walaupun banyak pengikut disebabkan beliau tidak mempunyai Lutao. Sementara itu, Raja Mindanao (Maguindanao) walau pun pahlawanya sedikit sahaja - (nisbahnya) hanya satu dalam setiap 20 Buhayen - tetapi lebih digeruni kerana banyak pejuang-pejuangnya terdiri dari Lutao dan dia boleh berperang bila-bila masa, dan di mana sahaja.
  • Ia juga telah menjadi sebab pulau kecil Jolo menjadi popular walaupun mereka hanya sedikit sahaja kerana mereka (senantiasa) di laut dan mereka menyamai kekuatan Mindanao kerana mereka banyak Lutao sebagai penyokong".[03]

Perhatikan pada perenggan terakhir yang menyebut "pulau Jolo menjadi popular walaupun mereka hanya sedikit" menunjukkan bahawa asal usul Lutao (Balangingi') ialah di kepulauan Sulu seperti yang telah kami jelaskan sebelum ini. Menunjukkan juga bahawa Kepulauan Sulu adalah pusat kekuasaan di Asia Tenggara sebagaimana kenyataan Combes berkenaan Lutao yang digunakan oleh kerajaan-kerajaan luar (Champa, Kemboja, Thai-Burma, Melaka, Kedah-Tua, Aceh, Batak malah China ketika menghalau tentera Monggol) untuk memerangi musuh masing- masing kerana rasa takut dan berasa tidak setanding dengan Lutao.

Lutao secara harfiah dalam bahasa Sulug bermaksud "hantu" yang ditakuti.
Sebenarnya yang disebut Lutao oleh Combes inilah juga yang dipanggil Luzoes atau Lucoes people oleh Portugis yang menguasai perairan selat Melaka pada abad ke-15. Di Jolo pula mereka dikenali sebagai Taguimaha.

Inilah yang dikatakan rahsia yang sebenarnya bukanlah rahsia. Hanyasanya telah "diusahakan" untuk terus menjadi rahsia oleh dunia barat dan sebahagian ilmuan Melayu. Kemungkinan samada mereka sengaja atau pun sememangnya mereka tidak tahu. Apakah penjelasan di atas sudah cukup membuktikan bahawa kepulauan Sulu itu adalah benar-benar SUVARNADVIPA?


LOKASI SUNGAI SAMBATYON SAMADA IA SUNGAI ATAU LAUT
Dalam catatan-catatan Israel dan Yunani purba SUVARNADVIPA berada di sebelah India menunjukkan bukanlah India secara hakiki. Ia disebut juga sebagai Gan Eden (Garden of Eden) di mana terletaknya sungai Sambatyon.

  • "Menurut dokumen-dokumen abad pertengahan seperti surat Prester John bertulisan Ibrani, lokasi Gan Eden adalah bertempat di "India ha-gedolah atau di sebelah India" (FURTHER INDIA) daerah yang sama di mana kita menemui Sungai Sambatyon dan Sepuluh Suku Israel yang hilang".[04]

Perkataan "India ha-gedolah" yang ditulis oleh Prester John dengan menggunakan "ha" sebagai kata arah atau tempat sama ertinya seperti "ha" dalam bahasa Sulug. Manakala "gedolah" pula masih disebut oleh orang laut di Sulu dengan sebutan yang sedikit berbeza iaitu "dabbilah" @ dambilah (Melayu: Sebelah). Persoalannya di manakah lokasi sebenar sungai Sambatyon yang disebut itu?

"Kaum-kaum terpisah oleh sungai Sambatyon"[05]. Sambatyon dalam bahasa Yunani bererti Sungai Sabbat, kerana sepanjang minggu ia mengalir dengan ombak yang luar biasa, dan pada hari Sabtu itu ia akan berhenti mengalir. Apakah sebenarnya sungai Sambatyon ini? Adakah ia benar-benar sungai atau sebenarnya yang dimaksudkan ialah lautan yang berombak yang pantainya berpasir serta berbatu karang? Seorang Rabbi Yahudi bernama Rabbi Akiva telah memperincikan pengalaman-pengalaman beberapa orang Yahudi yang pernah bertemu sungai Sambatyon tetapi masih keliru tentang lokasinya di mana.

  • "Seorang peneroka Yahudi di 900-an, Eldad dari suku Dan (kaum Israel di Parsi), mengaku telah melihat Sambatyon: Ia "seperti gulungan batu-batu dan pasir tanpa air, dengan gegaran besar dan raungan (hempasan ombak), sehingga sungai yang mengalir deras itu jika bertembung dengan sebuah gunung seperti besi itu ia akan menghempas dengan cara ini, semua berlaku enam hari dalam seminggu, golekan batu-batu dan pasir tanpa sebarang air (tawar), dan pada hari Sabtu itu ia berhenti. Ketika matahari terbenam pada malam Jumaat, awan turun di atas sungai, dan tidak ada manusia yang dapat mendekati sampai ke akhir hari Sabtu". Eldad mengenalpasti bahawa sungai tersebut terletak di Afrika antara Sudan dan Habsyah, sementara Rabbi Samuel dari Tzangoli pula mengatakan di Mesir. Sebilangan lain mendakwa berada di Timur: Rabbi Menashe ben Israel (Mikve Israel) berkata pihaknya mengatakan ia berhampiran Laut Caspian di Iran, sementara Rabbi Abraham Pritzel (Orchot Olam) mengatakan ia terletak di Sungai Gangga, India".[06]

Kami mencadangkan ia sebenarnya bukanlah sungai tetapi laut yang menyerupai sungai-sungai disebabkan banyaknya pulau-pulau. Para Rabbi Yahudi hanya memahami perkataan air, pasir, batu, ombak dan arus yang mengalir dari tradisi lisan yang kemudian mereka suaikan dengan keadaan mereka yang lebih biasa dengan sungai berbanding laut. Mereka gagal memahami tradisi lisan nenek moyang mereka tentang tradisi Sulug (current) yang sejak beribu-ribu tahun telah menguasai lautan dan senantiasa menghantar ekspedisi mengelilingi glob dari generasi ke generasi sehingga melahirkan bangsa-bangsa di muara-muara sungai. Sekiranya anda teliti kenyataan Rabbi Yahudi itu anda akan dapati ia hanya menggunakan bahasa perlambangan (metafora).

Menggambarkan derasnya air yang mengalir serta ombak yang ganas menghempas batu-batu pada tebing gunung seperti besi itu menunjukkan satu bangsa yang biasa dengan laut serta tidak boleh didekati kerana mereka adalah bangsa berani dan ganas yang selalu menyerang (menghempas) penempatan di tepi pantai.

Tiada air tawar kerana ianya adalah air laut menunjukkan sukarnya bertemu air di negeri kepulauan. Tiada manusia yang boleh mendekati mereka kecuali hanya pada hari Sabtu (Sabbath) kerana inilah interpretasi Yahudi terhadap bangsa ini yang disifatkan masih mengikut ajaran Nabi Daud a.s. dengan bersembahyang pada hari Sabtu. Mereka cuti pada hari Sabtu itu dengan berhenti melakukan pekerjaan menangkap ikan atau merentas ombak di laut semata-mata menunaikan ajaran agama Daud a.s.


[01] Francisco Combés (1620 – 1665) was a Spanish priest who established Christian monasteries in the Philippines in the 17th century.
[02] Sebenarnya Samal Balangingi' adalah Sulug Buranun yang menguasai Orang Laut Pala'o, oleh kerana sudah biasa memperhambakan orang laut beratus tahun maka mereka sendiri bertutur dalam bahasa laut Pala'o sehingga mereka sendiri digelar Samal @ Orang Laut).
[03] Historia de las Islas de Mindanao, Jolo y sus Adjacentes (1667).
[04] Paul Kekai Manansala, sambali.blogspot.com, beliau adalah pengkaji sejarah dan mistik Filipina, bukunya Quest of the Dragon and Bird Clan.
[05] The Midrash (Breishet Rabba 73:6).
[06] Rabbi Yirmiyahu Ullman, www.rabbiullman.com. (http://ohr.edu/yhiy/article.php/1788)

Post a Comment