KEMBALINYA LUNTARSUG KE PANGKUAN TAUSUG

Posted by DZULASREE @ Asree Sug on Saturday, February 5, 2011 2 ulasan


Ketika penulis menyiapkan bahan beberapa artikel TG bersama saudara Neldy (Nelson) di rumahnya baru-baru ini di Taman Mesra, Sandakan, penulis dan Neldy telah tergalak untuk menyambung kerja kami sebelum ini untuk siapkan struktur abjad Luntar Baybayin. Ketiadaan saudara Aliazer dan sahabat-sahabat lain yang juga sebahagian dari tenaga kerja menyiapkan kajian LUNTARSUG, menyebabkan penulis dan Neldy meneruskan pengstrukturan semula tulisan tersebut bersendirian.

Dalam merungkai Luntar purba ini dari mana berasal dan siapa yang menggunakannya sebelum kedatangan Islam ke Kepulauan Sulu, penulis dan Neldy membahagikan tugas. Penulis ditugaskan menyusun grafik dan mengolah bentuk font dalam Adobe Photoshop bersama contoh tulisan tangan manakala Neldy menyusun data-data asal-usul tulisan Baybayin Alibata yang didakwa adalah tulisan purba orang Tagalog-Visaya di Selurong (Manila).



Data-data yang berjaya dikumpul oleh saudara Neldy selama beberapa bulan beliau mendapati tulisan yang dinamakan Baybayin atau Alibata itu sebenarnya adalah tulisan SULUG purba lama sebelum kedatangan Islam. Kenyataan yang diambil dari orang-orang Selurong yang ditemuramah iaitu ketika tulisan tersebut di temui pada abad ke-17 menyatakan bahawa tulisan tersebut adalah tulisan orang "Moro" yang bermaksud tulisan orang Islam samada dari Brunei atau daru Kepulauan Sulu.

Seorang penulis terkenal dari Filipina bernama Samuel Tan menyatakan bahawa Sulug telah kehilangan tulisan mereka yang asal sebelum kedatangan tulisan Arab yang mengambil alih tulisan purba mereka. Permulaan Kesultanan Sulu yang mengubah undang-undang kepada Islam dan menjadikan pendidikan atau pengajaran Islam dengan menggunakan tulisan Arab menjadikan tulisan purba itu tidak digunakan lagi dan seterusnya hilang. Berbanding tulisan purba Sulug yang dinamakan Luntarsug itu, tulisan Arab yang datang kemudian lebih bersistem dan menarik lebih-lebih lagi berkaitan dengan BAHASA AL-QUR'AN Al-Karim.


Walau pun golongan tua Tausug hari ini menggunakan tulisan SURATSUG (seperti tulisan Jawi tetapi mempunyai baris) hasil Islamisasi namun atas faktor sejarah kewujudan manusia BERBANGSA atau Bangsawan, tulisan LUNTARSUG patut dipelihara dan dipertahankan untuk tatapan generasi akan datang. Sudah menjadi tanggungjawab kepada orang-orang Sulug di Kepulauan Sulu dan yang berada di Malaysia untuk mengambil peranan memelihara warisan sejarah besar ini untuk diabadikan dan diperjuangkan oleh persatuan-persatuan dan dijadikan kajian akademik di universiti. Kekuatan Islam berada dalam kesatuan JAMAAH dan kekuatan Jamaah memerlukan suntikan-suntikan Islami serta kekuatan jati diri dan asal-usul bangsa.

Setiap bangsa mempunyai adat budaya yang berbeza. Kehilangan adat dan budaya menyebabkan sesuatu bangsa akan kehilangan asal-usul dan sebahagian kekuatan malah terpaksa "meminjam" budaya orang lain untuk menjadi budayanya. Sudah menjadi Sunnahtullah satu-satu bangsa yang tidak kuat (populasinya sedikit) bila bercampur dengan bangsa yang dominan seperti Melayu, bangsa tersebut akan menjadi Melayu setelah mengalami asimilasi dalam beberapa generasi. Orang-orang Suluk di Sabah kebanyakannya sudah tidak mengaku Suluk kerana sudah menjadi Melayu, memakai baju Melayu dan mengamalkan adat perkahwinan Melayu. Mereka punya alasan kukuh untuk mengaku Melayu kerana mereka sendiri sudah tidak menutur Bahasa Suluk. Bagi mereka Suluk adalah bangsa rendah, ganas dan jahanam berbanding Melayu.

Sebagai contoh, orang-orang Bajau di Semporna terpaksa mengambil budaya tarian Sulug, sambulayang Sulug dan pakaian Sulug Buranun untuk menjadi hiasan Pesta Lepa Lepa mereka lalu mendakwa bahawa itu adalah BUDAYA BAJAU bukannya Adat Budaya Suluk @ Sulug. Sebenarnya dakwaan orang-orang Bajau Semporna tersebut dari satu segi adalah benar kerana mereka lihat orang Suluk di Sabah sendiri sudah meninggalkan adat budaya KEBANGSAWANAN mereka sendiri. Ruang kosong yang ditinggalkan oleh orang-orang Suluk akhirnya diambil alih oleh saudara mereka dari suku Bajau Laut. Hinggakan muncul seorang pengkaji sejarah Bajau di semporna yang menulis "Suluk berasal dari etnik Bajau". Tahniah buat penganjur Pesta Lepa Lepa kerana berjaya melestarikan adat dan budaya Bajau "Yang Sebenarnya".

Allah swt mencipta kita bersuku dan berbangsa-bangsa agar saling kenal-mengenal, kaji mengkaji, berdiplomasi, berasimilasi untuk melahirkan manusia-manusia yang berguna. Permusuhan antara suku kaum dan bangsa disebabkan ASSABIYAH (menyokong bangsa sendiri walau pun salah) dilarang oleh Islam. Seseorang yang mempertahankan jati diri bangsa, menyayangi dan mengasihi kewujudan asal-usul bangsa sendiri dalam masa yang sama menghormati kewujudan bangsa lain amat digalakkan dalam Islam. Aman, selamat, harmoni, tunduk dan patuh kepada Tuhan itulah Islam.

Maka orang-orang Sulug yang mempertahankan asal-usul dan jati diri bangsa seperti menjaga adat budaya dan tulisan purba mereka, tidaklah bertentangan dengan Islam malah ia adalah sebahagian dari Islam sebagaimana kewujudan "Urf" (adat budaya yang dibenarkan yang tidak bertentangan dengan kehendak Islam) dalam hukum Syariah.

Untuk maklumat lebih lanjut kita akan tunggu artikel saudara Neldy berkenaan asal-usul Luntarsug di dalam blog berbahasa Inggerisnya http://theislandsofpearls.blogspot.com. Beliau menelusur sehingga ke dasar berkenaan penemuan Luntarsug yang dinamakan Baybayin Alibata oleh orang-orang Kristian Tagalog-Visaya.

DZULASREE
Ahad, 10:30 am,
06 Feb 2011
Sandakan.
  1. Tulisan SURATSUG (seperti tulisan Jawi tetapi mempunyai baris)?!
    -
    http://typophile.com/node/74436

  1. Assalamualaikum,yup...sulat sug itu berupa tulisan jawi berbaris,saya sempat melihat tulisan ini melului Allahyarhamah ibu saya.ibu saya menggunakan sulat sug ketika berutus surat dengan adik beradiknya di tanah sulu.

Post a Comment