Pahlawan Mat Kilau Gunakan SUNDANG SULUG

Posted by DZULASREE @ Asree Sug on Thursday, February 17, 2011 0 ulasan

Tahukah anda mengapa pahlawan-pahlawan Melayu di Tanah Melayu lebih mengutamakan penggunaan Keris Sundang Sulug berbanding Keris Jawa? Tetapi mengapa Keris Jawa lebih terkenal di Tanah Melayu hari ini berbanding Sundang Sulug? Samada ia sengaja dihilangkan oleh pegawai-pegawai British atau orang-orang Melayu sendiri ketika Tanah Melayu dijajah Inggeris dulu tidaklah begitu penting. Perkara penghilangan identiti Sulug @ Solok di Tanah Melayu sudah pun kami jelaskan dalam posting yang lepas iaitu kekuatan maritim Sulug di sepanjang Selat Melaka pada abad ke-7 hingga 14 menjadikan para penjajah yang datang kemudian berazam memusnahkan apa sahaja tinggalan yang bersangkut paut dengan Sulug.

Terbukti hingga hari ini walaupun imej Sundang dan Adjung Sulug dilekat di dinding Muzeum Kuala Lumpur tetapi tidak diketahui siapa pemiliknya dan dari mana keris besar dan kapal layar KATIGAN itu datang? Walau pun tertulis dalam sejarah Melayu bahawa pahlawan "Orang Laut" lah yang berlabuh di Melaka dan menjaga Selat Melaka dari perompak laut (di zaman kesultanan Melaka yang awal) namun sehingga hari ini tiada siapa yang tahu dari mana ORANG LAUT yang hebat itu datang?

Hal ini berlanjutan apabila generasi muda Melaka bertanya kehairanan pada datuk nenek mereka "Atuk, nenek, apasal banyak sangat kampung SOLOK, sungai Solok, jalan Solok, perkuburan Solok, sekolah menengah/rendah Solok di negeri Melaka ni?" Atuk dan nenek mereka pun tak boleh jawab kecuali segelintir yang berkata "Moyang kita berasal dari tanah SOLOK". Sebab itu tidak hairan bahasa dan gurau senda orang-orang Melaka hari ini persis seperti gurau senda TAUSUG serta rapat perhubungan mereka dengan etnik Cina BABA. Kerana ketika zaman dahulu kala, dimana ada Sulug di situ ada China kerana China itu sendiri adalah Sulug. Walau pun China terpisah dengan Sulug begitu lama tetapi mereka senantiasa berhubung. Hinggakan menurut catatan purba China "Tanpa mereka kami tidak pandai buat kapal layar dan tanpa mereka kami tidak akan pandai berniaga merentas negara". Dengarlah sebutan-sebutan yang keluar dari mulut TAUSUG yang "D" dan "R" akan jadi "L" macam lidah China.

Pahlawan Mat Kilau, foto diambil ketika pengakuannya pada tahun 1968-1970.

Berbalik kepada pahlawan Mat Kilau berikut penulis petik dari sebuah buku suntingan Dr. Hj Talib Samat salah seorang Pensyarah Kanan Jabatan Kesusasteraan Melayu di Fakulti Bahasa Universiti Pendidikan Sultan Idris (UPSI). Penulis berkenalan dengan beliau ketika menghadiri Seminar Keagungan Sejarah Suluk di Universiti tersebut tidak lama dulu. Kami bertukar buku dan berbincang beberapa perkara berkenaan sejarah kepahlawanan Melayu. Bila balik ke rumah penulis membaca buku yang disusun oleh beliau bersama para penulis lain yang bertajuk "JEJAK PAHLAWAN MAT KILAU". Apa yang menarik dalam buku ini tertulis "SUNDANG" satu senjata yang menjadi kegemaran Mat Kilau.

  • "...bahawa dalam peperangan itu amatlah dahsyat beliau menghadapi hujan peluru yang ditembakkan oleh tentera-tentera upahan Inggeris itu, dan menerangkan jua bahawa beliau hanya menggunakan "sundang" di samping senjata-senjata yang lain". (di bab Munculnya Mat Siam, m.s. 30).

Perhatikan bagaimana penulis buku tersebut meletak pembuka dan penutup kata (") sebagai penegasan terhadap SUNDANG. Sebenarnya rahsia penggunaan Sundang ialah pada ulu dan bilah pedangnya yang panjang samada berlok atau tidak.

Buku yang menceritakan sejarah Mat Kilau serta temuramah di akhir-akhir hayat beliau.

Untuk berlawan dengan bangsa penjajah yang datang dari luar yang kebiasaan mereka menggunakan pedang panjang maka keris Jawa tidak sesuai. Keris Jawa kalau berlaga dengan pedang Toledo Inggeris serta Bionet Rifle mereka, keris Jawa biasanya akan terpisah dari ulunya. Berbanding Sundang yang panjang serta lasak dalam masa yang sama boleh menebas dan memotong Rifle Inggeris dengan mudah.

Post a Comment