Analisis: KEMUNCULAN kumpulan MORO kali ke-II

Posted by DZULASREE @ Asree Sug on Monday, May 17, 2010 0 ulasan

Mungkin ramai yang mengecam Nur Misuari kerana masuk bertanding pemilihan Gobernor Jolo dalam pilihanraya Filipina baru-baru ini. Beliau dilihat telah terperangkap kesan dari beberapa tindakannya menandatangani beberapa perjanjian sebelum ini antara kumpulan yang dipimpinnya (MNLF) dengan kerajaan Filipina, bermula dari perjanjian Tripoli 1975 hingga Final Peace Agreement 1996. Walau bagaimanapun penulis mengucapkan jutaan terima kasih kepada Nur Misuari dan Syukur kepada Allah swt kerana Nur Misuari tidak mahu lagi "terbabit atau disabitkan" dengan peperangan. Sebab itu beliau menyertai pilihanraya secara demokratik.

Nur Misuari terpaksa menerima hakikat bahawa MNLF sudah "berkubur" ketika beliau selesai menandatangani perjanjian FPA 1996 lantaran Bangsa Moro Mindanao terpaksa "Mufarakah" (memisahkan diri) dari MNLF dengan menubuhkan kumpulan baru MILF untuk meneruskan "perjuangan kemerdekaan Moro Land". Hingga hari ini MILF masih meneruskan perjuangannya. Menurut beberapa tinjauan MILF berjaya bertahan adalah kerana masih mendapat "pembiayaan" rahsia dari beberapa pihak yang berkepentingan.

Malah pihak tertentu "tidak mahu melihat" MILF meletak senjata dan berdamai kerana selama ini "perjuangan MILF" lah yang menyebabkan "Dana antarabangsa" masuk ke Filipina tanpa henti (samada dana dunia Islam atau dana AS dan sekutunya). Hal ini sangat menguntungkan Filipina. Dalam masa yang sama "peperangan" tersebut akan menghalang sebarang gerakan KEAMANAN mana-mana pihak memunculkan kembali KESULTANAN SULU dan Mindanao.

Amerika Syarikat dan Filipina sendiri tahu, Filipina terlalu miskin sebab itu memerlukan peperangan untuk "Survival". Walau pun Sulu dan Mindanao berada dalam tangan "de Facto"nya selama ini namun kekayaan Sulu yang bertaburan di serata dunia tidak mampu "dimiliki" oleh Filipina untuk diguna membangunkan negaranya. Malah minyak mentah di Laut Sulu pun tidak mampu disedutnya. Filipina hanya ada dua pilihan samada menyerahkan kemerdekaan Sulu dan Mindanao atau tidak.
  • Memerdekakan Sulu & Mindanao: Kemungkinan Luzon-Visayas akan menjadi negara Papa Kedana seterusnya "hilang dalam peta dunia" kerana kekayaan dan sumber alam ada pada Sulu - Mindanao. Hal ini yang menakutkan Filipina.
  • Berkerja keras menghalang kemerdekaan Sulu-Mindanao: Hal ini terpaksa dilakukan secara berterusan tetapi mesti "merancang untuk mewujudkan peperangan". Sekurang-kurang Filipina masih dianggap "berkuasa" dengan menunjukkan kekuatan tenteranya dan masih mampu makan sekali pun kais pagi makan pagi kais petang makan petang.
Filipina terpaksa "mengekalkan" pemberontak NPA (New Poeple Army) Komunis di Luzon-Visayas dan berterusan memeranginya agar sahaja tidak dilihat "hanya memerangi umat Islam" di Sulu dan Mindanao semata-mata. Pusingan peperangan dan keganasan terpaksa dilakukan untuk "Survival" oleh SATU KERAJAAN yang bertaraf "SWASTA" seperti Filipina. Penulis katakan bahawa negara-negara yang disebut "Swasta" ialah negara yang mengamalkan demokrasi PILIHAN RAYA yang setiap 5 tahun terpaksa "memperbaharui" konsesi penswastaannya. Ketua kepada negara SWASTA ini adalah yang dipanggil NWO (New World Order) yang berpusat di AS dibawah organisasi FREEMASON sedunia.

Mana-mana negara yang mengamalkan Demokrasi Pilihan Raya yang mana negaranya ditadbir seorang presiden atau Prime Minister (PM) malah termasuk nama SULTAN sekali pun rata-rata adalah ahli kepada pertubuhan rahsia FREEMASON sedunia. Malaysia, Filipina, Brunei, Thailand, Indonesia malah Singapura tidak terkecuali. Sebagai contoh Raja-raja Saudi, Jordan malah Yassir Arafat sendiri adalah anggota Freemason bertaraf 33. Hal ini bukan lagi rahsia.

Gerakan Freemason menguasai pentadbiran negera-negara seluruh dunia. Ahli gerakan ini mempunyai kaedah berjabat tangan dan bahasa isyarat tertentu sebagai kata kunci kepada keahlian mereka. Di Filipina terlalu banyak kumpulan "fraternity" yang muncul meniru kaedah Freemason. Di Malaysia juga wujud kumpulan seperti ini yang didasarkan atas nama persaudaraan dan keselamatan.



KEMUNCULAN PEMBERONTAKAN MORO KALI KE-II
Ketika penulis berada di Sabah pada bulan Januari yang lalu beberapa maklumat telah penulis dengar dari mulut beberapa orang bekas anggota MNLF. Nampaknya maklumat ini bukan lagi satu rahsia kerana sudah tersebar merata-rata dari Sabah sehingga ke Semenanjung Malaysia. Mereka menyatakan bahawa akan ada peperangan besar-besaran melanda Sulu dan Mindanao. Malah peperangan kali ini akan turut menular sehingga ke Luzon dan Visayas. Berikut penulis senaraikan maklumat tersebut secara ringkas,
  • Akan muncul peperangan baru perjuangan Bangsa Moro kali kedua.
  • Perjuangan kali ini masih dilakukan oleh bekas pejuang MNLF yang lalu tetapi tidak lagi diketuai oleh Nur Misuari.
  • Kumpulan baru ini memusuhi Nur Misuari dan penyokong-penyokongnya.
  • Malah kumpulan ini juga sangat memusuhi "perjuangan mengembalikan Kesultanan Sulu" yang dilagang oleh UTC.
  • Dilaporkan oleh bekas anggota UMOA yang tahu perancangan ini bahawa Mantan General Tentera Filipina ketika era presiden Ramos iaitu Eduardo Ermita telah menemui mereka di Sabah 2009 yang lalu secara diam-diam. Melakukan beberapa perbincangan dan memberikan mereka (para komander MNLF) sedikit habuan USD1000 seorang. Untuk apa?
  • Kononnya untuk mengatur gerakan menghimpun anggota MNLF kembali semula memerangi Filipina. Bekas General Tentera Filipina sendiri merancang memerangi Filipina?
Apakah pandangan anda terhadap laporan di atas? Bagi penulis secara peribadi, ianya satu laporan yang penuh pembohongan dan tipu muslihat. Ia tidak benar sama sekali kerana diluar pertimbangan akal yang waras. Bagaimana kalau ianya benar? Apa akibatnya sekiranya ia benar-benar berlaku? Penulis katakan ianya mustahil berlaku kerana,
  • Sekiranya benar, maka umat Islam Bangsa Moro MNLF ini akan pasti membunuh saudara mereka sendiri United Tausug Citizens (UTC) terlebih dahulu sebelum membunuh tentera Filipina. Kerana telah terbukti (dari risikan dan penelitian) gerakan Tentera Bangsa Moro kali ini sangat memusuhi "Perjuangan Kesultanan Sulu secara Aman".
  • Sekiranya benar, maka PASTI Malaysia akan dituduh sebagai penyumbang dan menaja keganasan kepada kumpulan pembunuh tentera Bangsa Moro terhadap Tausug (UTC) yang tidak berdosa. Kerana masyarakat umum akan bertanya dari mana datangnya sumbangan dan dari mana ia disalurkan kepada Pemberontak Bangsa Moro ini kalau bukan dari Jampiras Malaysia? Penulis mengira Malaysia akan bermatian menghalang munculnya gerakan pemisahan Bangsa Moro kali kedua ini kerana jelas "mengancam keselamatan negara". AS sedang memerhatikan gerak-geri siapa sahaja samada Filipina, Malaysia dan Indonesia, perisik mereka berada dimana-mana.
  • Sekiranya benar, dan AS membiarkannya berlaku tanpa bertindak menghalang gerakan Bangsa Moro ini, maka jelas ianya pasti atas perancangan AS sendiri. Tetapi atas dasar apakah AS mengatur dan menggalakkan keganasan di Sulu sedangkan AS sekarang berusaha mengamankan Sulu (atas nama BALIKATAN) agar mereka selesa "menyedut minyak mentah" di Laut Sulu sampai bila-bila?

Menurut penganalisis yang penulis sendiri tanya dan dapatkan pandangan mereka bahawa, sekiranya benar tentera Bangsa Moro muncul kali kedua maka ianya pasti telah diatur dan dibiaya oleh pihak "tersembunyi" melalui pihak ketiga tanpa pengetahuan tentera Bangsa Moro sendiri, tidak lain adalah kerana untuk menghapuskan "saki baki" bekas pemberontak MNLF. Kerana selagi saki baki tentera MNLF (para komander yang berfahaman perang komunis) masih hidup maka selagi itulah "keamanan" Sulu-Mindanao tidak akan terjamin. Maka "penyedutan minyak" di Laut Sulu pasti akan mendapat gangguan sebagaimana Iraq dan Afghanistan.

Sebagai contoh, AS terpaksa meletupkan bom Nuklear dalam laut untuk menghasilkan "Tsunami" semata-mata untuk menghentikan "Gerakan Aceh Merdeka" (GAM). Kemudian barulah Exxon Mobil berjaya menyedut minyak di laut Aceh. Untuk menghasilkan Tsunami di sekitar Sulu agak mustahil, yang mungkin akan dilakukan ialah "mewujudkan perang Bangsa Moro kali kedua" seterusnya menggempur tentera Moro dan menghapuskannya sekali gus.

Sebenarnya AS, Filipina, Malaysia dan siapa sahaja sudah tidak yakin dengan peperangan di Sulu dan Mindanao lagi ketika ini. Ekonomi dunia yang semakin meleset menyebabkan negara-negara dunia terpaksa "berjimat cermat" mengatur perbelanjaan masing-masing seminimum mungkin. Semua negara terpaksa "menipu" terhadap kadar unjuran KDNK tahunan mereka untuk "menggembirakan" rakyat kononnya ekonomi semakin baik dan pulih walhal berlaku sebaliknya. Kerajaan terpaksa menggandakan "program hiburan realiti dan sukan" agar rakyat leka seterusnya lupa dengan masalah ekonomi.


United Tausug Citizens (UTC) telah mendapat ugutan oleh pelbagai pihak agar hentikan gerakan Kesultanan Sulu, malah ada pihak yang menuduh UTC adalah TAUSUG dayus kerana tidak mengangkat senjata melawan Filipina seperti yang dilakukan oleh MNLF. Tetapi UTC tidak berganjak dari pendirian mereka atas alasan Filipina tidak layak diperangi kerana hanya "menjaga Sulu" buat sementara sehingga rakyat bersatu menegakkan Kesultanan Sulu semula. Bagi UTC itulah satu-satunya cara kemerdekaan Sulu 17 November 2010 nanti.


SEKIRANYA BENAR tentera Bangsa Moro sedang dibentuk untuk perang kali kedua, maka penulis katakan amat kasihan, mereka akan DIJADIKAN ALAT untuk membunuh dan sabotaj SEBELUM mereka sendiri DIKORBANKAN. Siapakah umat Islam yang tergamak membunuh saudaranya sendiri?

Allah swt berfirman yang bermaksud: "Dan barangsiapa yang membunuh seorang mukmin dengan sengaja maka balasannya ialah Jahannam, kekal ia di dalamnya dan Allah murka kepadanya, dan mengutukinya serta menyediakan azab yang besar baginya". (Al-Quran 4:93)

ASREESULU

Post a Comment