Sulu Menyebabkan Kejatuhan Ekonomi Russia pada 1400-an (Suntingan semula)

Posted by DZULASREE @ Asree Sug on Sunday, May 16, 2010 0 ulasan

Peta wilayah kerajaan Mamluk.


Bersumberkan dari seorang pelajar Tausug berasal dari Sabah yang sekarang sedang belajar kedoktoran di Russia telah memberitahu Al-Fadhil Ustaz Hj Abdul Halim Abas Kedah melalui SMS bahawa beliau telah bertemu seorang professor Sejarah yang pakar dokumen-dokumen Russia. Prof tersebut telah memberitahunya berkenaan kehebatan kerajaan Sulu di masa lalu yang pernah menjatuhkan ekonomi Russia pada tahun 1400-an. Kemungkinan besar adalah kerana penggunaan DINAR EMAS antara Sulu dan Mamluk. Sulu terkenal dengan produk emas dan mutiaranya.

Tentera berkuda Kerajaan Mamluk.

Kejatuhan ekonomi Russia adalah kerana perhubungan rapat Kesultanan Mamluk dengan Kesultanan Sulu. Bukan sekadar hubungan dagang malah punya hubungan kekeluargaan. Walhal sebelum ini hubungan dagang Arab dengan Russia begitu baik tanpa masalah sehinggalah kedatangan "Bangsa Dari Timur" tersebut telah menjahanamkan ekonomi Russia kemudiannya. Mengapa hubungan dagang Kesultanan Melayu lain tidak berjaya melakukan seperti yang dilakukan oleh Sulu? Kesultanan Aceh contohnya, atau kerajaan-kerajaan awal seperti Kedah-Tua adalah kerajaan yang sepatutnya merancakkan hubungan dagang dengan kerajaan Mamluk yang secara geografi lebih hampir berbanding Sulu.

Peta Rusia, Sulu dan Mamluk.

KEMUNGKINAN YANG MENJADI PENYEBAB
Apakah kelebihan Sulu sehingga dikatakan menjadi faktor kejatuhan ekonomi Russia yang begitu hebat? Mungkinkah ada PERHUBUNGAN awal kerajaan MAMLUK penguasa JERUSALEM itu dengan Sulu? Masakan begitu hebat kerajaan Sulu yang begitu kecil dan jauh terpencil berjaya menjahanamkan ekonomi Russia? Beberapa fakta Sulu perlulah disenaraikan,
  • The Mamluk Sultanate was a regime composed of Mamluks who ruled Egypt and Syria from the mid-1200s to the early 1500s. - Bermulanya Kesultanan Mamluk maka bermulalah pula "pengiriman" para Makhdumin ke Sulu. Apabila para Makhdumin berjaya menjadi Sultan di Sulu maka bermulalah pula perdagangan antara Sulu dengan Mamluk sehingga kerajaan Sulu mendapat banyak manfaat. Hal ini menyumbang kekuatan tentera Laut Sulu sehingga abad ke-18.
  • Sulu sejak sekian lama telah terkenal dengan dua perkara, iaitu EMAS dan MUTIARA. Sebenarnya orang Arab telah mengetahui lebih awal KELEBIHAN Sulu daripada lidah Bani Israel sebelum abad ke-13 lagi, yang bukan sahaja disebut dalam Taurat dan Injil malah turut disebut dalam Al-Quran Al-Karim. "SINIM" yang disebut oleh Bani Israel adalah Sulu Archipelago yang telah dicari oleh Spanyol dan Portugis pada abad ke-15.
  • Rahsia kekeluargaan Sulu dari Jerusalem berdarah Bani Israel bukan lagi rahsia. Kewujudan Bangsa Lequis atau Lucoes di Sulu kemungkinan besar masih mempunyai hubungan dengan Jerusalem ketika era Kerajaan Kumalarang (Taguimaha) di Basilan sekurang-kurang antara abad ke-7 hingga abad ke-9. Hal ini turut disebut dalam kitab-kitab MORMON kaum British di England sejarah perjalanan 10 kaum Bani Israel ke Sulu selepas era Nabi Sulaiman a.s.

ISYARAT SULU DALAM KITAB SAMAWI & CATATAN ISRAEL
Dalam satu catatan lama Israel, kononnya terdapat 10 suku bangsa Israel telah hilang kerana lari belayar menuju ke satu kawasan yang dinamakan "Satu Wilayah Baru Yang Dijanjikan" atau The New Promised Land buat bangsa Israel.

  • "...600 BCE, during the reign of Zedekiah, King of Judah. A group of Israelites (descendants of the tribe of Yehosef Joseph) left Jerusalem for a New Promised Land."

Kemudian "the Land Of Sinim" telah disebut,

  • "The land of Sin (Hebrew: סִינִים‎), also known as Sinim is mentioned in the Hebrew Bible, in the Book of Isaiah 49:12: "Behold, these shall come from far: and, lo, these from the north and from the west; and these from the land of Sin."

Sulu adalah kepulauan yang kaya serta mempunyai penduduk yang berbudi pekerti mulia dan lemah lembut (sudah tentu penduduk awal Sulu adalah terdiri dari kaum Mala) memudahkan Bani Israel bermuamalah dan berasimilasi dengan mereka. Penghijrahan Bani Israel tidak akan berlaku tanpa KEKAYAAN SULU.

  • "And Huram sent him by the hands of his servants ships, and servants that had knowledge of the sea; and they went with the servants of Solomon to Ophir, and took thence four hundred and fifty talents of gold, and brought them to king Solomon" (2 Chronicles 8:18 -King James Version)

  • Al-Quran Al-Karim turut menjelaskan, "Dan (telah Kami tundukkan) untuk Sulaiman angin yang sangat kencang tiupannya yang berhembus dengan perintahnya ke negeri yang kami telah memberkatinya. Dan adalah Kami Maha Mengetahui segala sesuatu" (Al-Anbiya' ayat 81)

Bangsa yang dikaitkan dengan Bani Israel di Sulu ialah kaum Lucoes di kepulauan Lugus berhampiran Jolo. Mereka akhirnya menjadi kaya raya dan dikenali sebagai kaum Taguimaha setelah lama berasimilasi dengan bangsa Mala di sekitar Nusantara.

  • "Duarte Barbosa, wrote that the people of Malacca had described to him an island group known as the Lequios whose people were as "rich and more eminent than the Chins (Chinese)," and that traded "much gold, and silver in bars, silk, rich cloth, and much very good wheat, beautiful porcelains and many other merchandises."

Kekayaan ini turut disebut dalam Al-Quran Al-Karim,

  • "Dan Kami pusakakan kepada kaum yang telah ditindas itu, negeri-negeri bahagian timur bumi dan bahagian baratnya yang telah Kami beri berkah padanya. Dan telah sempurnalah perkataan Tuhanmu yang baik (sebagai janji) untuk Bani Israil disebabkan kesabaran mereka. Dan Kami hancurkan apa yang telah dibuat Firaun dan kaumnya dan apa yang telah dibangun mereka". QS. al-A'raf (7) : 137


NABI SULAIMAN A.S. MENGETAHUI LOKASI OPHIR DAN TARSIS (SULU)
Sebenarnya Bani Israel sudah berada di Sulu semenjak pemerintahan Nabi Allah Sulaiman alaihissalam di Jerusalem. Nabi Sulaiman a.s. adalah anak kepada Nabi Daud a.s. yang memerintah Jerusalem pada tahun 995 SM. Nabi Sulaiman a.s. berusaha menyiapkan HAIKAL yang dicadangkan ayahandanya Nabi Daud a.s. dengan kerjasama Hiram Raja Tirus. Hiram punya kapal laut yang dikendali oleh kaum Kanaan (Phoenician) yang pakar merentas lautan.

  • "The very good relations between Salomon and Hiram de Tyr, allow Israel to have a fleet piloted by Phoenicians, based in Ezion-Geber, in the gulf of Aqaba, on Red Sea and deploying until Indian Ocean. Solomon makes many buildings : Big Temple of Jerusalem, is built with help of citizen of Tyre, he strengthens Jerusalem and other cities". Rujuk catatan Israel abad pertama Masehi oleh Flavius Josephus.
Lukisan bentuk Haikal Nabi Sulaiman a.s.

Catatan Flavius menyatakan kapal Nabi Sulaiman a.s. yang dibantu oleh Bani Kanaan yang diperintah oleh Hiram Raja Tirus belayar sehingga ke Laut India. Sebenarnya lebih dari itu Bani Kanaan sudah belayar sampai ke Amerika, sudah tentu mereka melalui Nusantara (Sulu) sebelum sampai ke benua Amerika.

  • "The pact between Hiram and Solomon was honored and lasted twenty years. Hiram provides cedar and juniper, in exchange, Solomon procured annually 20,000 hogsheads of wheat and 20,000 measures of oil virgin. Solomon also gave twenty cities of Galilee. Historians relate that Hiram was not completely satisfied, then Solomon promised a joint expedition to the mysterious land of Ophir to bring gold and precious stones".
Lihat "mysterious Land of Ophir" telah disebut adalah merujuk kepada tanah Ophir yang terkandung EMAS dan Batu Berharga (Mutiara) tidak lain adalah kepulauan Sulu. Janji Nabi Sulaiman a.s. untuk menyertai ekspedisi ke tanah Ophir menandakan Sulu sudah diketahui lebih awal lagi oleh Bani Israel. Sulu disebut Misteri adalah kerana lokasinya yang tersorok diantara pulau-pulau. Sehingga abad ke-16 Portugis dan Spanyol telah berjaya menemuinya. Barbossa sendiri mencatat bahawa Land of Ophir & Tarsis ialah SULU ARCHIPELAGO.

Bani Kanaan atau Phoenician sudah lama berada di lautan mengelilingi glob sebelum pemerintahan Nabi Daud a.s. lagi. Mereka digelar oleh ahli sejarah sebagai "Man of the Sea" yang kemungkinan besar telah berasimilasi dengan kaum Mala di Nusantara sehingga muncul kaum Sama-Bajau (Orang Laut) seperti yang kita kenali hari ini.

Peta tanah Kanaan.

Kapal layar Kanaan yang kalau dikecilkan benaannya akan menjadi Perahu Lepa Sama-Bajau di Laut Sulu. Muncung depannya berukir yang juga biasa terdapat pada perahu Lepa.

Era kejatuhan kerajaan Bani Israel selepas kewafatan Nabi Sulaiman a.s. menyebabkan kesukaran hidup serta penaklukan bangsa Assyiria. Ditambah dengan perang saudara yang berpanjangan menyebabkan 10 kaum Bani Israel meninggalkan Jerusalem menuju ke Sulu.

Kaum Taguimaha @ Lucoes sehingga hari ini masih menyebut bahawa sebelum Kelahiran Rasulullah SAW dan kedatangan Karimul Makhdum ke Sulu mereka (Taguimaha) sudah lama menganut Islam. Hal ini mungkin beralasan kepada agama Nabi Sulaiman a.s. yang beraqidah satu TUHAN (Monotisme).

Foto 01: Empat buah kampung SULUG @ Solok di Melaka dan Negeri Sembilan hari ini.


Foto 02: Lima buah kampung SULUG @ Solok di Masjid Tanah, Melaka .


Foto 03: Dua buah kampung SULUG @ Solok di Melaka masih bertahan hingga hari ini.


Foto 04: Enam buah kampung SULUG @ Solok di sekitar Bandar Melaka hari ini.


Foto 05: Sebuah kampung SULUG @ Solok di Pulau Pinang hari ini. Nama Suluk sama sebutan dengan orang Brunei.



HIPOTESIS SULUG DARI KATA SHALOM
Sulug sekiranya disebut oleh masyarakat Melayu Brunei, Malaysia dan Indonesia akan menjadi Suluk atau SOLOK. Sulug dalam bahasa Taguimaha membawa maksud Current atau arus air laut yang deras. Persoalan, dari manakah kata asal SULUG ini diambil? Mengapa catatan China kuno menyebut Lu-Sung kepada SULUG? Adakah SULUG berasal dari perkataan bahasa China? Beberapa kajian telah berjaya mendedahkan kata asal SULUG ini secara hipotesis.

Beberapa bulan lalu ketika penulis sibuk mencari bukti-bukti tentang bangsa Lucoes di kepulauan Sulu, salah seorang sahabat menyebut bahawa nama kepulauan yang kita kenali sebagai Philippines hari ini adalah bernama "Shalom" ketika dulu. Samada ianya tradisi lisan atau catatan lama tidaklah diketahui. Hal ini sangat menarik untuk dibicarakan.

Shalom adalah dari bahasa Hebrew @ Ibrani yang bermaksud selamat atau SALAM dalam bahasa Arab. Dalam dunia ini manusia yang pertama membawa ajaran Salam ialah Nabi Adam a.s. yang bermaksud MENYEMBAH TUHAN YANG ESA tidak menyekutukan-Nya dengan yang lain, akan menyebabkan manusia selamat memasuki Syurga yang kekal abadi. Sudah tentu negeri yang pertama yang dinamakan sebagai Salam ialah negeri para Anbiya iaitu Jerusalem.

Islam itu sendiri adalah bermaksud Salam atau Shalom. Sekiranya kita amati kenyataan sebahagian golongan tua Tausug hari ini yang mengetahui tradisi lisan turun temurun yang menyatakan bahawa sebelum kelahiran Rasulullah SAW mereka sudah lama ISLAM, maka kenyataan ini tanpa keraguan adalah benar. Maka apa pula kaitannya dengan kata SULUG?

Kemungkinan SULUG adalah terbit dari kata Shalom yang sudah berubah sebutannya mengikut peredaran masa. Masyarakat Sulu (Tausug) sejak dahulu lagi sangat terkenal dengan "menyalah sebutkan" perkataan-perkataan yang mereka pinjam dari bahasa lain. Sebagai contoh perkataan "Tolong" dalam bahasa Melayu telah berubah menjadi "Tuyung" dalam sebutan Tausug.
  • "Udang" menjadi "Ullang"
  • "Orang" menjadi "Ulang"
  • "Selambau" menjadi "Sambau" (disebut Sangbau - alat menangkap ketam)
  • "Taring" disebut "Taling"
  • "Besar" menjadi "Bassal"
  • "Serampang" disebut "Sapang"
  • "Perak" menjadi "Pilak"
  • "Pusat" menjadi "Pusud"
Kalau dihimpunkan, pasti beribu-ribu bahasa Melayu dengan bunyi "Tausug" akan berjaya disenaraikan. Sebab itu kata Shalom tersebut kemungkinan telah berubah menjadi SULUG. Hal ini perlu disenaraikan perubahan demi perubahan. Rasanya pakar nahu dan bahasa perlu ambil perhatian dan inisiatif mengkaji hal ini.

  • SEBUTAN CHINA KUNO: Menyebut LU-SUNG diterbalikkan dari kata SUNG-LU yang akhirnya menjadi SULU. Lusung @ SUNG-LU bermaksud satu tempat yang subur dan aman makmur.

  • SEBUTAN JAWA MAJAPAHIT: SULUG mereka sebut sebagai SOLOT dalam catatan Negarakrtegama. Ia disebut SOLOT adalah kerana kesukaran lidah Jawa menyebut "G" menjadi "T". Atau kemungkinan orang Jawa mendapat nama SULUG dari lidah Melayu yang menyebut SOLOK tersalah dengar menjadi Solot. Salah sebut ini juga menjadi bukti SULUG tidak mempunyai interaksi atau hubungan langsung dengan kerajaan Jawa Majapahit. Tradisi lisan Tausug menyebut, Panglima Ilidji pernah berperang dengan tentera Jawa malah berjaya menewaskan pahlawan Jawa yang terkenal dengan keris "Taming Sari"nya.

  • SEBUTAN PORTUGIS & SPANYOL: Di pelabuhan Manila mereka mendengar pedagang China abad ke-15 menyebut LU-SUNG maka mereka pun menyebutnya LU-ZON. Sehingga hari ini Spanyol masih menamakan Pulau Sulu Utara dengan nama LUZON.

  • SEBUTAN MELAYU BUGIS & SUMATRA-RIAU: Kata SULUG, mereka rata-rata menyebutnya SOLOK kerana sukar menyebut "G" dengan bunyi keras. Walau pun pergaulan SULUG (Tausug) dengan bangsa Batak-Minangkabau di Sumatra begitu rapat namun sehingga hari ini suku Batak Sumatra masih sukar menyebut SULUG.

  • SEBUTAN MELAYU BRUNEI: Dalam catatan Sejarah Brunei, SULUG mereka sebut sebagai SULUK, sebutannya adalah lebih hampir berbanding SOLOK. Hal ini berlaku adalah disebabkan kompani British banyak bergaul dengan Kerajaan Brunei pada abad ke-18 hingga abad ke-19. Sebagai contoh, Dyrample menyebut dan menulis dalam catatannya dengan nama "SOOLOOK" kepada SULUG. Sehingga hari ini masyarakat Brunei masih menyebut SULUK kepada Tausug sebagaimana sebutan orang Inggeris.

Foto 06: Perkampungan SULUG @ Solok di Padang, Sumatra. Kawasan sekitar PADANG adalah dihuni oleh Masyarakat Batak-Minangkabau. Menurut tradisi lisan Tausug, suku Batak-Minangkabau adalah terhasil dari pertandingan laga kerbau oleh Panglima Ilidji, beliau berjaya memenangi pertandingan tersebut sehingga mendapat gelaran "Menang Kabau". Tausug menyebut kerbau dengan "Kabaw", menjadi kebiasaan Tausug menghilangkan "L" atau "R". Sebagai contoh "Kerbau" hanya disebut "Kabau". Tanpa Tausug nama "Minangkabau" takkan wujud. Hingga hari ini bahasa Batak terkandung banyak perbendaharaan kata Sulug atau Tausug. Asimilasi Sulug dengan Batak menyebabkan bangsa Batak hingga hari ini mempunyai keberanian yang luar biasa.


Jelas, bunyi SHALOM tidak terdapat pada sebutan umat Melayu pada sebutan SULUG. Tetapi kalau diperhalusi sebutan China adalah lebih hampir kepada SHALOM. Pada hemat penulis adalah kerana Kerajaan Kuno Dinasty China telah lama mempunyai hubungan perdagangan dengan Sulu sebab itu mereka masih "menyimpan" sebutan SHALOM tersebut.

Lidah China menyebut LUSUNG disebut terbalik oleh Tausug kepada Sung-Lu (Sulu) seolah-olah menyebut Sho-Lum. Kata Sho-Lum ini kemungkinan telah berubah mengikut dialek masyarakat Sulu yang pelbagai kaum tersebut sehingga sebutan

  • Sho-Lum menjadi Sho-Lug.

Perlulah dijelaskan bahawa majoriti kaum di Mindanao adalah dari Rumpun Dayak Ayta yang menutur bahasa dengan bunyi yang keras pada sebutan "G". Sebagai contoh ialah kaum Irranun, Maranao dan Maguindanao yang bukan sahaja menyebut "G" dengan keras malah disebut seolah-olah ditelan dalam leher. Asimilasi antara suku Dayak Mindanao dengan Tausug di kepulauan Sulu memang sentiasa berlaku, telah sedikit sebanyak mempengaruhi bahasa Sulug.

ASREESULU

Post a Comment