INSYA ALLAH : Sulu akan BERJAYA!!!

Posted by DZULASREE @ Asree Sug on Friday, May 28, 2010 1 ulasan


INSYA ALLAH!!
  • INSYA ALLAH!! Rakyat Sulu akan bersatu
  • INSYA ALLAH!! Rakyat Sulu akan lupakan persengketaan
  • INSYA ALLAH!! Rakyat Sulu akan tinggalkan senjata pemusnah
  • INSYA ALLAH!! Rakyat Sulu akan tinggalkan dendam kesumat
  • INSYA ALLAH!! Akan tinggalkan judi dan dadah
  • INSYA ALLAH!! Rakyat Sulu akan berjaya kembalikan maruah mereka
  • INSYA ALLAH!!Rakyat Sulu akan berjaya menyuarakan KEMERDEKAAN mereka tanpa sengketa!!
Sulu Darul Islam selepas deklarasi menyuarakan KEMERDEKAANNYA pada 17 Nov 2010 nanti matawang "Dublun" (Dinar atau emas) dan "Pilak" (Dirham atau perak) akan kembali digunakan. Sebenarnya Sulu masih menggunakan mata wang Perak dan Dinar antara tahun 1900 hingga 1945. Menurut nenek penulis sebelum perang Jepun (WWII) penggunaan mata wang "Bulawan" atau dipanggil DUBLUN oleh Tausug ketika itu masih digunakan. Tetapi beransur-ansur hilang oleh PESO kerana kekuasaan dan eksploitasi Filipina keatas Sulu.

Hari ini, kesan dari penggunaan mata wang Dinar dan Perak, Tausug masih memanggil semua matawang sebagai PILAK bermaksud PERAK. Ringgit Malaysia dan Peso Filipina juga mereka panggil sebagai Pilak. Menurut Prof Dr Umar Ibrahim Vadillo pengasas kepada Dinar Dunia moden hari ini menyatakan bahawa matawang Dinar dan Perak adalah jauh lebih stabil berbanding matawang kertas hari ini. Malah katanya wang kertas adalah simbol kepada RIBA dalam sistem kapitalis Yahudi di seluruh dunia sedangkan Dinar adalah simbol kepada sistem Islam yang terpenting.

Prof Dr Umar Ibrahim Vadillo, berasal dari Spanyol (Andalusia) adalah pakar dan pengasas Dinar Dunia moden hari ini.

InsyaAllah di artikel akan datang penulis akan paparkan video perjumpaan Prof Dr Umar dengan Datu Albi Ahmad Julkarnain (Council of Regents Sultanate of Sulu Darul Islam) di Kuala Lumpur baru-baru ini.

ASREESULU
  1. Asalamualaikum...pilak merupakan matawang atau nilai matawang yang masih di sebut apabila urusniga jualbeli di di laksanakan...masih terdapat sebutan PILAK di berapa daerah Pantai Timur Sabah...seperti SUGUT LABUK ..KUAMUT...KINABTANGAN...PITAS..KENIBONGAN...MARUDU BANGGI..oleh golongan golongan tua..dan kadangkala PILAK di sebut PIROK..mengikut dailek setempat...bertapa kesanya sebutan PILAK..disanubari hati kita....

Post a Comment