SUSULAN TAWI-TAWI: Lagu Bahasa Sug & Bajau

Posted by DZULASREE @ Asree Sug on Tuesday, May 18, 2010 0 ulasan


yep... you've read it right.. the song was sung by Christian Bautista. :)) this song was originally English written by an American soldier who fell in love with the girl he saw in Tawi-Tawi Beach.. although the lyrics have been changed in this song, still the beauty of it remains.. -Sis Kaikai


Versi dalam bahasa Sug


Dua lagu ini didedikasikan oleh Sister Kaikai dalam youtube.com beliau http://www.youtube.com/user/kcaiyah untuk dinikmati bersama. Lagu ini pernah dipopularkan oleh Ahmad era 80-an yang dirakam di Kuala Lumpur ketika dulu. Suara Ahmad berkumandang dirumah-rumah masyarakat Sulu masih menjadi kenangan penulis semasa kecil di Sandakan.

Penulis pernah berangan-angan menjadi penyanyi seperti Ahmad menyanyikan lagu patriotik Tausug dan perjuangan memerdekakan Sulu bila besar nanti. Lagu-lagu beliau inilah yang penulis selalu nyanyikan dimana-mana secara bersendirian samada ketika menjual bahai (jual plastik di pasar ikan Sandakan tahun antara 1985-86) dan ketika menjual rokok ditepi jalan Sandakan (tahun 1987) dan ketika mencuci kereta sekitar dewan masyarakat Sandakan (tahun 1988-89). Malah ketika penulis bekerja sebagai Penulis Skrip dan Pelukis Storyboard di syarikat Animasi Kuala Lumpur lagu-lagu Ahmad telah menjadi siulan penulis.

Kepentingan lagu dan muzik kepada seorang manusia yang kehidupannya penuh dengan kerja keras dan kesukaran hidup boleh mengubah arah tuju pemikiran mengikut kebiasaan lagu yang didengarnya. Ia akan menjadikan seseorang mempunyai perinsip bergantung kepada kekuatan lirik dan genre lagu. Sebab itu kerosakan anak-anak muda Melayu hari ini kerana lagu yang mereka dengar tidak lagi membawa kepada kebaikan dan keluhuran budi.

Sebenarnya dunia tidak mengetahui bahawa masyarakat Sulu terutama mereka yang menutur bahasa Sug (Taguimaha) dibesarkan dengan lagu-lagu patriotik perjuangan bangsa, negara dan agama. Tausug mempunyai dua senjata untuk kelangsungan sejarah agar diingati sampai bila-bila oleh generasi mudanya iaitu,
  • Lontara (tulisan-tulisan yang ditulis oleh para khatib dan Datu)
  • Nyanyian (yang dialunkan dan diiringi Gabbang & Erhu -sejenis biola china) dalam lagu dimasukkan cerita-cerita pahlawan lagenda Tausug dari turun-temurun, inilah salah satu sumber dari tradisi lisan yang masih bertahan.


Lagu Tausug yang mengisahkan perjuangan Ustaz Habier Malik diiringi pukulan Gabbang dan gesekan biola. Beginilah Tausug mepertahankan kisah-kisah kepahlawanan bangsa mereka. Tidak hairan sehingga hari ini cerita kehebatan Tausug merentas lautan dan menguasai kawasan-kawasan tertentu di Nusantara masih diceritakan.

Terima kasih kepada sister Kaikai kerana mengingatkan penulis tentang kehidupan masa lalu.

ASREESULU

Post a Comment