JEJAK TAUSUG: DI SULU & DI MALAYSIA

Posted by DZULASREE @ Asree Sug on Friday, October 16, 2009 1 ulasan


Mantan Ketua Menteri Sabah Datuk Seri Harris Salleh pernah berucap di UMS sempena BIMP-Niaga pada 2008, beliau mengatakan bahawa sejarah Sabah tetap sejarah tidak perlu diungkitkan lagi (maksudnya Sabah era Kesultanan Sulu), apa yang penting buat generasi Sabah hari ini ialah membuat tindakan betul untuk kemajuan dan mengekalkan keharmonian kaum. Dengan kata lain seolah-olah beliau memperjelaskan bahawa Sulu dan rakyatnya sudah hilang bersama sejarahnya sebab itu jangan diungkitkan lagi. Kalau ada pun hanya setakat dalam kertas yang ditulis hanya sekadar sejarah masa silam sahaja.

Apa yang Datuk Seri Harris Salleh tidak tahu ialah Malaysia sendiri masih ingat dan menghormati SEJARAH SULU keatas Sabah. Buktinya Malaysia melalui kedutaannya di Manila masih membayar RM5,300 setiap tahun kepada waris Kesultanan Sulu. Beliau juga tidak mengetahui bahawa majoriti yang menghuni Sabah hari ini adalah kaum-kaum dari Sulu. Hal ini boleh dibuktikan dengan membuat bancian kaum dan kependudukan di seluruh Sabah.

Datuk Seri Harris sepatutnya mengambil tahu bagaimana ketika era kekuasaan partinya (parti Berjaya) kaum Suluk berada di tangga teratas kerana itulah yang dilakukan oleh Tun Datu Mustapha sebelum ini. Setelah parti Pairin Kitingan iaitu Parti Bersatu Sabah (PBS) menumpaskan Parti Berjaya, iaitu setelah PBS menguasai politik perdana di Sabah, kaum Suluk telah diletak di tangga bawah sekali. Malah hari ini sekiranya kita melawat Hospital Dutches of Kent Sandakan, nama kaum Suluk tidak tertulis langsung.

Penulis sekadar mengingatkan hal ini kerana kaum terpencil sebelum ini setelah mereka memerintah nama kaum asal (Suluk) bukan sahaja dihumban ke bawah malah dihilangkan langsung. Ini kerana kaum Suluk dianggap sebagai "Pendatang Haram Filipina" bukannya rakyat Sabah. Sekiranya perkara ini tidak diperbetulkan tidaklah menghairankan sekiranya kaum Suluk menyokong tuntutan Kesultanan Sulu terhadap Sabah kerana penganiayaan yang berpanjangan terhadap mereka.

Penempatan setinggan masyarakat Sulu di Sabah biasanya secara berkelompok dan berasak-asak. Dengan gaji RM250 ke RM400 sebulan, mereka hanya mampu tinggal di rumah setinggan seperti ini.

PENGERTIAN & DEFINISI SULUG @ SUG
Di Sandakan sahaja sekiranya dibuat bancian kepada mereka yang faham dan menuturkan bahasa Suluk (kata asalnya SULUG) akan mengesahkan dakwaan ini. Perlulah diperjelaskan, kata asal SULUG itu adalah dari bahasa Melayu-Proto kepulauan Sulu Utara yang dikenali sebagai Ayta, SULUG yang bermaksud ARUS AIR. Kaum-kaum yang tinggal di sekitar pulau Jolo dikenali sebagai "Orang Sulug" (orang Melayu Brunei pula menyebutnya Orang Suluk), orang Bugis di Sulawesi menyebutnya "Orang Solok" juga bermaksud Orang Arus (yang deras). Disebabkan Jolo itu sendiri yang kedudukannya di antara Laut Sulu dan Laut Sulawesi secara semulajadinya berada ditengah arus air laut yang sangat deras sebab itu dipanggil Sulu atau Sulug. Maksud Sulu dan Sulug adalah sama.

Kepulauan Sulu atau Kepulauan Sulug dihuni oleh beberapa suku kaum iaitu Buranun, Taguimah, Sama-Bajau, Yakan (di Basilan), Baklaya (dari Sulawesi), Dampuan (dari Champa), Banjar (dari Banjar Masin), Arab (para Habaib dan pedagang), Kagayan (di Pulau Kagayan de Sulu) dan Kalibugan (di Zamboanga), dan yang terkini ialah Iranun (kaum ini berasal dari Teluk Ilana di Mindanao, bergabung dengan Tausug ketika era Sulu Zone abad 17 dan 18 sebagai penjaga Maritim, Iranun Sulu tinggal di pantai Barat Sabah bersama Bajau Balangingi). Kaum Sulug menggunakan satu bahasa perantara iaitu bahasa Taguimaha yang akhirnya dikenali sebagai BAHASA SULUG atau Bahasa Sug.

Bahasa Taguimaha ini turut ditutur oleh kaum Cebuano, Waray-Waray, Butuano, Surigaonun dan yang terkenal ialah Joloano di gugusan Kepulauan Sulu hari ini. Menurut para ahli antropologi dan linguistik, punca bahasa Taguimah menjadi bahasa perantara adalah disebabkan bangsa Taguimah ini adalah bangsa pedagang dan bangsawan. Mereka menguasai pasar-pasar di Jolo, Zamboanga, Sandakan, Basilan, Cebu, Butuan, mereka adalah kaya raya menyebabkan sesiapa yang menuturkan bahasa mereka adalah satu kebanggaan. Status bangsa Taguimah dan bahasanya begitu berdarjat tinggi yang kemungkinan besar pengaruh dari percampuran darah Bani Israel dan Bangsa Aryan yang sampai ke Sulu pada tahun 300-250 sebelum masihi.

Penulis bersama dengan Bapak Kadir yang fasih berbahasa Sulug. Beliau sempat menceritakan sejarah lisan bangsa Makassar berkenaan beberapa pelayar Bugis yang hanyut ke Pulau Sulu ketika belayar ke China.


KESATUAN KAUM-KAUM SULUG MENJADI BANGSA TAUSUG
Mereka biasa berdagang merentas lautan dan sangat mahir dengan peperangan di darat dan di laut. Bangsa Taguimah dari Basilan ini telah pun menganut agama Islam semenjak abad ke-7 lagi hinggakan gelaran seperti Tuan dan Syeikh sangat sinonim dengan bangsa Taguimah. Semenjak kurun ke-7, bangsa Taguimah sudah dilaporkan berkolaborasi dengan kaum Sama-Bajau di Basilan dan Zamboanga menjual emas dan mutiara. Semangat dan kekuatan bangsa dan bahasa Taguimah telah bertambah setelah kedatangan bangsa Arab yang kemudiannya berjaya mengislamkan kaum Buranun di pergunungan Jolo. Setelah itu institusi kesultanan pun bermula setelah kedatangan Raja Baguinda dari Sumatera, bangsa Champa mula datang berniaga ke Jolo. Kaum Baklaya, Banjar mula membina penempatan di sekitar bandar Jolo kerana faktor perdagangan.

Oleh kerana bahasa pertuturan di bandar besar Jolo adalah bahasa Taguimah maka semua pedagang termasuk yang datang dari tanah besar China turut juga bertutur dengan bahasa ini. Ditambah oleh budaya kebangsawanan dan kepahlawanan yang mula menjadi ikutan, akhirnya semua bangsa atau kaum yang datang ke Jolo mula kehilangan bahasa ibunda dan jati diri asal mereka sendiri diganti bahasa dan budaya Taguimah. Setelah kedatangan Spanyol yang membawa mesej Kristian dan penjajahan, Taguimah dan Buranun mula bersatu dalam satu perjuangan "jihad" dengan kerjasama Sama-Bajau dan kaum-kaum lain menentang Spanyol.

Ketika ini mereka mula dikenali sebagai satu bangsa kesatuan yang dipanggil "Tau Daing Ha Sug" (Orang yang tinggal di Sulug atau Sug), akhirnya mereka disebut TAUSUG. Yang mengasaskan kesatuan Tausug ini ialah para Sultan-sultan yang menjadi pemimipin mereka dengan konsep "La Tafarraku" (jangan berpecah belah). Mereka mula menjadi bangsa hebat dan terbilang dalam satu nama TAUSUG. Aura mereka semakin memancar sehingga mereka dapat menguasai laut dan darat.

Menurut Vick Hurley, Tausug adalah bangsa pejuang Amfibia, yang menguasai lautan dan daratan yang sampai ke akhirnya Spanyol tidak berjaya menakluk mereka. Tausug turut dilaporkan sebagai bangsa pembela, membela Brunei, membela Parameswara dari serangan Majapahit (sebenarnya Parameswara telah pun Islam sebelum beliau sampai ke Tanah Semenanjung Siam-Melaka), membela Raja Batak (di Sumatera) dan turut dilaporkan membela kerajaan Acheh, Pattani, Sambas, Banjar, sehinggakan zaman pembelaan Tausug ini dipanggil oleh James Francis Warren sebagai Sulu Zone. Hasil dari Sulu Zone, hari ini kekalnya nama "Lanun" di Malaysia dan "Bajak Laut" di Indonesia membuktikan "Penguasaan Laut" Nusantara oleh TAUSUG.

Saudara Samad salah seorang berketurunan Tausug dari Terusan Sugut fasih berbahasa Sungai, Tambanuwo dan bahasa Sulug. Beliau salah seorang dari rujukan penulis tentang sejarah Brunei dan Sabah.

BAHASA TAUSUG MENJADI BAHASA KEDUA DI SABAH
Sabahan sebenarnya tidak menyedari bahawa bahasa Tausug adalah bahasa kedua dituturkan selepas bahasa Melayu. Dari Kalimantan ke Tawau, dari Lahad Datu ke Semporna, dari Sandakan ke Kudat, dari Kota Belud ke Kota Kinabalu sehingga Keningau ke Pulau Labuan penutur bahasa Tausug berada dimana-mana. Di kalangan Sabahan, Tausug dikenali sebagai Sulug atau dilidah mereka disebut Suluk.

Abdul Samad seorang sahabat penulis yang juga seorang pengkaji sejarah, berasal dari Terusan Sugut (Sungai Sugut) mengatakan,

"Bermula dari muara sungai Sugut sehingga ke ulu Sugut di Merungin (lokasinya berada di bawah kaki Gunung Kinabalu) penduduknya masih bertutur bahasa Sulug sebagai bahasa ke-3. Kaum Tambonuwo, Lotud Paitan, Lalom Suba' (Orang Sungai) memang bertutur dengan bahasa asal mereka tetapi sekiranya ditanya dalam bahasa Sulug mereka boleh menjawab dengan fasih."

Menurut beliau lagi, sekiranya diperhatikan, situasi seperti ini juga turut berlaku di sepanjang Sungai Kinabatangan. Menurutnya lagi perkataan "Orang Sungai" kepada kaum asli di sepanjang sungai Kinabatangan berasal dari bahasa Sulug iaitu Tau Laum Suba', sekiranya diMelayukan akan menjadi "Orang Sungai". Sesetengah Kaum Idaan (kaum Idaan adalah campuran kaum Dayak Kalimantan dengan kaum Ayta Filipina) juga turut mengaku sebagai "Orang Sungai".

Lihat lokasi Merungin dan Suuk @ Sook dalam peta di atas. Dua tempat ini hanya sebagai contoh, banyak lagi tempat lain yang perlu dilawat.

Bermula dari Muara Sungai Kinabatangan sehingga ke Ulu, hinggakan sampai ke Suuk @ SOOK di pedalaman (lihat peta Sabah, lokasi Sook), kaum aslinya masih bertutur dengan bahasa Sulug. Seorang sahabat Tausug penulis yang pernah mengikuti rombongan dakwah Jamaah Tabligh ke Suuk berkata,

"Saya tidak pernah keluar 40 hari masuk ke pedalaman Sabah kecuali ke Suuk. Perjalanannya sangat sukar merentas bukit bukau dan jalan teruk sehari suntuk. Sampai di Suuk saya terkejut masyarakat aslinya sekali-sekala bertutur bahasa Sulug. Saya sangat hairan bagaimana Tausug berada di sini. Tanpa memberi tahu yang saya sendiri adalah Tausug, saya bertanya kepada seorang pakcik bagaimana mereka boleh bertutur bahasa Tausug itu, beliau mengatakan bahawa mereka ialah Tausug yang sudah memang ada di tempat tersebut sebelum peperangan Mat Salleh menentang Inggeris lagi."

Sahabat penulis tersebut begitu kagum dan mula berfikir kebenaran kekuasaan Tausug dan Kesultanan Sulu seperti yang penulis nyatakan dalam buku Tausug & Kesultanan Sulu. Sekiranya kita perhalusi nama SUUK itu bermaksud DEKAT dalam bahasa Sulug. Kemungkinan para pahlawan Tausuglah yang mengasaskan kampung tersebut bukanlah satu kemustahilan berdasarkan namanya. Nama seperti Sandakan, Sugut, Lahad Datu (ini adalah bahasa Bajau yang bermaksud Negeri para Datu) dan banyak lagi adalah diambil dari bahasa Tausug sendiri.

Remaja Tausug di Sandakan.

TAUSUG DI SEMENANJUNG MALAYSIA
Hari ini, penempatan Tausug yang paling besar dan meriah di semenanjung Malaysia ialah di MASAI, Johor. Taman perumahannya sehingga ke Flet dipenuhi oleh Tausug yang majoritinya bekerja sebagai welder atau tukang kimpal. Di sekitar pelabuhan Kelang, sehingga ke Kajang sampailah ke Terengganu (carigali PETRONAS) Tausug semakin menjadi Majoriti di sesetengah tempat secara berkelompok. Sesiapa yang mahu melihat Tausug secara dekat bolehlah datang ke kaki lima bangunan Kota Raya berhampiran Petaling Street. Penulis kalau mahu makan makanan Tausug (Piyutu, Siyagul, Siyanglag, ikan tuna bakar, agar-agar laut dicampur mangga masam cincang) hanya perlu datang ke kaki lima bangunan Kota Raya di Kuala Lumpur.

Ketika waktu perayaan Tahun Baru atau Hari Kemerdekaan 31 Ogos, remaja Tausug memenuhi perkarangan Pasar Seni sehingga ke Dataran Merdeka bercampur dengan Sabahan lain. Suasana yang sama turut berlaku di perkarangan bangunan KLCC dan Bukit Bintang Plaza, remaja Tausug menjual bermacam jualan berupa minuman tin, penyembur berwarna dan sebagainya. Budaya berniaga masih mereka kekalkan dan pertahankan.

Di Jalan Masjid India, cuba perhatikan remaja yang menjaja DVD dan VCD pada waktu selepas jam 5 pm, serta yang menjual barang-barang hiasan kristal di gerai-gerai DBKL, mereka ialah Tausug. DBKL sangat suka menggunakan remaja-remaja Tausug dijadikan pengintip terhadap perlakuan peras ugut kaum India dan Cina nakal. Ini kerana Tausug mempunyai budaya Tulus Ikhlas dan berpegang kepada janji selagi mereka "tidak dimasukkan ke dalam lubang" mereka akan tetap menjadi sahabat dan pembela.


UMAT ISLAM TAUSUG PERLUKAN PENDAKWAH
Bagi penulis, yang lebih utama kepada kaum ini ialah dakwah Islamiyah. Selama ini hanya Jamaah Tabligh sahaja yang berani masuk kampung keluar kampung mereka membawa nur Dakwah Islamiyah. Kadang-kadang penulis bertanya dimana sahabat-sahabat dari kalangan Jamaah PAS? ABIM? JIM? JAKIM? yang ada cuma JAHEINS yang menggajikan imam dan bilal masjid sahaja.

Membaca surah Yasin dan Maulid Nabi setiap beberapa masa nampaknya tidak mencukupi. Sekolah Agama juga tidak mencukupi dan gagal menampung populasi masyarakat ini terutama di Sabah. Generasi "buta agama" semakin bertambah dan menular maka dadah Syabu sangat mudah masuk menyusup seterusnya jenayah meningkat. Akhirnya masyarakat ini akan memenuhi setiap penjara di seluruh Sabah. Kerajaan mula pening kepala!!

ASREESULU
  1. Haha, sejak bila la bangsa Israel ada di Filipina.

Post a Comment