Mufti Sulu: KULIAH PEMERINTAHAN ISLAM

Posted by DZULASREE @ Asree Sug on Tuesday, April 27, 2010 0 ulasan

Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarokatuhu,

Berikut adalah ceramah atau pun kuliah Ilmu dari Mufti Kesultanan Sulu Dar Al-Islam, Sohibussamahah Datu Paduka Maulana Shar'i Al-Habib Muhammad Rizieq Hussein Syihab Al-Hussaini Asy-Syafi'i berkenaan pemerintahan atau undang-undang Islam. Penulis banyak diajukan persoalan oleh sahabat2 apakah kaedah pemerintahan Sulu, Demokrasi atau penuh Syari'ah?

Penulis katakan ianya wajib SYARI'AH bukan demokrasi. Kunci kepada hal ini ialah mengembalikan khilafah Islamiyah itu semula sebagai mana pemerintahan Rasulullah SAW dan para sahabat Radhiallahu'anhu yang 4 (Abu Bakar, Umar Al-Khattab, Uthman, Ali). Bagaimanakah ia kembali dalam keadaan dan suasana hari ini? Salah satu kaedah ialah mengembalikan sistem pemerintahan bersultan.

Kalau pun sesetangah ulama' menentang kaedah sultan sebagai tunjang pemerintahan Islam hanya kerana beberapa kesilapan dalam sejarah kesultanan, maka bagi penulis memperbaiki kesilapan dalam sistem Kesultanan Sulu yang lalu dengan berpandukan syari'at Islam adalah dapat diterima. Ianya lebih baik dari sistem demokrasi yang ada pada hari ini.



Ceramah kedua di bawah ini mengungkap kronologi sejarah bagaimana virus demokrasi melanda negara bukan sahaja kepada pemimpin malah melanda para ulama'. Bagi Sohibussamahah Mufti Sulu ini, dakwah dan ajak semua kepada pemahaman yang tepat tentang Syari'ah Islam kelak akan dapat membezakan antara Demokrasi dan Syari'ah Islam.


Post a Comment