PEMBUNUHAN UNTUK PERHATIAN ANTARABANGSA

Posted by DZULASREE @ Asree Sug on Friday, April 16, 2010 0 ulasan

TAUSUG: FIGHT FOR HUMAN RIGHTS VIOLATION!
Neldy Jolo
http://theislandsofpearls.blogspot.com/


The complaint had been sent to the commission on human rights about the LAMINUSA MASSACRE that occurred in March 7, 2010 of where Tausug Citizens massacred, including 80 year-old woman and child.

According, to the complainant in his letter to the commission on human rights, “our house...was, without provocation and/or search warrant, mercilessly and indiscriminately fired, strafed and riddled with bullets and explosives by the elements of the 63FRC (Donkey) and SOP5 (Sealion) of the Marine Battalion (MBLT) 6 of the Philippine Marines.” The massacre was damaging the properties and the lives of the people here.

After the massacre, some of the Tausug Citizens were seized and brought for detention. Atty. Meltino Jaujan Sibulan, the Legal Counsel of United Tausug Citizens, Sultanate of Sulu Darul Islam said, “11 men were brought to jail for investigation and was filed for frustrated murder, illegal possession of fire arms and gun band policy. After 1 month of legal defence, the accused were acquitted from the case, from the resolution says, ‘hereby ordered DISMISSED for INSUFFICIENCY OF EVIDENCE on April 12, 2010”.

The Tausug is calling the attention of the international body, especially the United Nations to help monitor this kind of incident to prevent future damages of lives and properties in Sulu. Tausug is in line to declare their Assertion of Independence from the Republic of the Philippines on November 17, 2010. Hence, the international mediation is suited! Tausug is Renouncing War, Denouncing Terrorism!

Tentera Filipina bersedia membunuh siapa sahaja yang dituduh ABU SAYYAF.
Sama dengan tentera AS di Afghanistan, yang dituduh Al-Qaeda-Taliban langsung ditembak dan dibom. Kebanyakan kes yang jadi mangsa ialah rakyat yang tidak berdosa yang tiada kaitan dengan Al-Qaeda-Taliban mahu pun Abu Sayyaf.


ULASAN:
Samada disengaja atau tidak, pembunuhan tersebut akan dijadikan modal antarabangsa Tausug berkenaan kekejaman Filipina. Laporan Neldy Jolo (beliau berada di Jolo saat ini) memperlihatkan bahawa ketidakadilan terhadap Tausug di Sulu masih berterusan. Rasanya pihak media Tausug kena melaporkannya dalam Tausug Global Bulletin dan menyebarkan risalah Video termasuk kenyataan dari pihak kepimpinan UTC di Sulu untuk memperjelaskan hal ini. Pembunuhan yang setelah diadili para pembunuhnya telah dilepaskan kerana "didapati tidak bersalah kerana tiada bukti kukuh" sekali pun jelas merekalah yang mengebom dan membunuh rakyat Sulu yang tidak berdosa tersebut.

Kita sangat mengharapkan kejadian di Pulau Laminusa tidak akan berulang lagi sekiranya ia benar-benar "kesilapan" yakni salah sasaran. Dalam hal ini sekiranya disengaja (dirancang), Filipina tampak telah memulakan langkah "provokasi" terhadap UTC agar pejuangan mereka bertukar dari keamanan kepada peperangan menentang "ketidakadilan Filipina". Semamangnya Filipina tidak percaya bahawa UTC tidak akan mengangkat senjata kerana melihat majoriti ahli UTC adalah golongan Tausug kampung yang sudah biasa memegang senjata ini termasuklah para bekas pejuang MNLF dan Abu Sayyaf yang telah "insaf".

Sebenarnya mereka salah tanggapan terhadap UTC. Filipina tidak mengkaji dasar dan latarbelakang UTC secara mendalam. UTC berdiri atas dorongan "tidak mahu dilibatkan dengan peperangan lagi yang jelas tidak memberi manfaat kepada ummat Tausug" berdasarkan sejarah yang jelas. Keamanan (Anti peperangan & Anti Keganasan) adalah senjata yang lebih efektif kerana UTC melihat majoriti Tausug tidak mahukan peperangan lagi. Mendapat sokongan majoriti yang tidak mahu berperang dengan sokongan generasi muda yang terlibat dengan media cetak dan elektronik dan sebagainya akan pasti "menghasilkan Kuasa Rakyat" yang lebih dahsyat bila tiba masanya nanti.

ASREESULU

Post a Comment