HARI RAYA DI JOLO DIRAI DENGAN PERANG?

Posted by DZULASREE @ Asree Sug on Wednesday, September 23, 2009 0 ulasan

Ketika penulis menjejak kaki ke Sandakan pada 19hb dari Kota Kinabalu (sehari sebelum raya) sudah terasah sesuatu yang tidak kena. Pada pagi hari raya penulis menghubungi Neldy Jolo yang kebetulan berada di Sandakan. Beliau menyatakan ada laporan dari Jolo, operasi tentera katanya. Kemudian pada petang hari raya kedua Neldy Jolo memaklumkan bahawa "Balikatan telah menyerang Abu Sayyaf" di Jolo ketika umat Islam Sulu meraikan hari raya.


PERANCANGAN "MEREKA"
Penulis telah katakan pada sahabat-sahabat di Kota Kinabalu dan Sandakan bahawa apa yang akan berlaku di Sulu selepas ini bukannya tindakan bersendirian kerajaan Filipina, tetapi adalah "Tindakan ANTARABANGSA" untuk mengubah peta dunia. Mengubah peta dunia operasinya telah bermula ketika runtuhnya dua bangunan berkembar New York pada 9/11, 2001. Penulis telah mengagak tahun 2004 akan berlaku kejatuhan ekonomi global yang akan bermula di AS. Menurut perkiraan mantik penulis, AS meletupkan bangunannya sendiri kerana dia tahu ekonominya bakal hancur berkecai tidak lama lagi. Menjatuhkan bangunannya sendiri lalu dituding kepada "pengganas Islam" akan dapat melambatkan kejatuhan Dolarnya.

Ia satu tindakan mudah untuk melancarkan peperangan menentang keganasan dan membolehkannya menyerang Iraq dan Afghanistan secara unileteral. Dalam masa yang sama Israel akan dapat menjalankan rancangannya "Membina Tembok Maut" keatas Falestin, jelas sudah pun berlaku. Kemudian memperlagakan Hamas dan Fattah, setelah Fattah memutuskan hubungan dengan Hamas, Israel pun cepat-cepat melancarkan serangan keatas Gaza yang dihuni oleh majoriti Hamas. Ini adalah tindakan "test market" dengan menangguk di air yang keruh. Hal ini mengundang campurtangan HIZBULLAH membantu Hamas yang akhirnya membawa serangan keatas pusat gerakan Hizbullah di Lubnan oleh Israel.

Malangnya Israel berjaya ditumpaskan oleh Hizbullah, nampaknya "test market" Israel gagal. Tindakan Israel itu sebenarnya adalah tindakan terdesak untuk menguasai Gaza dari tangan Hamas, kiranya berjaya Israel akan menyerang Fattah pula seterusnya Hizbullah di Lubnan. Ia perancangan yang gagal dan memalukan. Apa tindakan Israel seterusnya?


FOKUS SEJAK DULU ADALAH SULU
Nampaknya ramalan penulis tidak tepat keatas AS kerana kejatuhan ekonominya bermula pada awal 2008 baru-baru ini bukannya 2004. Kejatuhannya tidaklah begitu terasa sehinggalah ke satu masa yang mereka fikir sudah tiada cara lain kecuali "menyedut minyak di Laut Sulu". Sulu lagi!! Penulis masih terikat dengan Sulu walau dunia ini diterbalikkan, penulis masih memandang kearah Sulu entah kenapa. Ada sesuatu yang ganjil di sana yang menjadi penyebab kepada perhatian penulis.

Kini perang akan meletus semula di Sulu, ia akan merebak seperti virus. Program mengaburi mata dalam masa yang sama bergerak seiring iaitu "perjanjian damai Filipina dan MILF" agar dunia berterusan melihat perjanjian damai. Bagi penulis perjanjian ini adalah "olok-olok" yang tidak disedari oleh banyak pihak.

Post a Comment