LAGU LUCU TAUSUG DARI SANDAKAN

Posted by DZULASREE @ Asree Sug on Sunday, September 6, 2009 0 ulasan

Penulis ketika sedang mencari lagu-lagu Tausug dalam Youtube.com tiba-tiba terjumpa lagu lucu saudara Troy. Penulis terkejut kerana gambar dalam video tersebut semuanya sahabat-sahabat dari Kg Bahagia. Sebilangannya rakan-rakan mandi air laut dan menangkap ketam ketika dulu. Hehehehe!!


Penulis agak cemburu dengan kawan-kawan dalam video ni. Mereka majoritinya pandai mengalay dan sekarang aktif dengan persatuan kebudayaan di Sandakan. Tahniah buat kawan-kawan semua terutama bro. Troy yang menyanyikan lagi menarik ini.

Berikut pula adalah wanita-wanita Tausug Sandakan. Beberapa orang sememangnya penulis kenal termasuk Inda' May. Ada sahabat bertanya kepada penulis mengapa tidak berkahwin dengan wanita Tausug yang cantik dan menawan itu. Penulis katakan orang yang paling sesuai memperisterikan wanita Tausug ialah orang luar kerana untuk meluaskan perjuangan TAUSUG demi kemerdekaan Sulu di masa-masa akan datang.




Penulis sendiri berkahwin dengan wanita Jawa, saudara Neldy Jolo berkahwin dengan wanita Melaka manakala saudara Aliazer berkahwin dengan wanita muallaf dari bangsa Visaya di Zamboanga, saudara Julnain (sekarang bekerja di KDN Putrajaya) berkahwin dengan wanita Melayu Perak, Cikgu Hatta berkahwin dengan wanita Sungai dari Sugut, saudara Mohd Dikra pula berkahwin dengan wanita Melanau Sarawak dan ramai lagi sahabat-sahabat Tausug penulis majoritinya kahwin dengan wanita luar. Guru penulis iaitu Ustaz Hj Abd Halim Abbas sendiri berkahwin dengan wanita muallaf dari suku kaum Dusun Sabah. Telah menjadi budaya para pejuang memperisterikan kaum lain di luar kaumnya untuk perkembangan zuriat yang lebih "power" dan unggul. Inilah galakan perkahwinan dalam Islam.

Ayah penulis berbangsa Tausug Buranun manakala ibu pula dari Suku Kaum Bajau Balangingi, satu percampuran etnik yang berbeza akan menghasilkan zuriat yang insyaAllah dapat menggegar dunia. Sahabat-sahabat penulis kebanyakannya berkahwin dengan orang luar bukan dengan wanita Tausug. Penulis sendiri pernah menyarankan kepada orang tua-tua Tausug untuk bersedia anak-anak perempuan mereka dikahwinkan dengan lelaki Melayu dari Semenanjung Malaysia, Brunei dan Indonesia. Sesiapa yang berkenan sila emailkan nama dan alamat ke email penulis. Ada berani?

Asree

Post a Comment