Utusan: Pertahan dagangan AS

Posted by DZULASREE @ Asree Sug on Wednesday, September 16, 2009 0 ulasan


Anjing dipegang Obama, Obama dipegang oleh Banker.


Utusan Malaysia Online
16 September 2009 / 26 Ramadan 1430

WASHINGTON 15 Sept. - Presiden Barack Obama berkata, beliau akan bersungguh-sungguh memperjuangkan kepentingan perdagangan Amerika Syarikat (AS).

Beliau mengeluarkan kenyataan itu selepas peraturan pelaksanaan tarif AS ke atas tayar China dilihat sebagai ancaman yang akan memburukkan lagi hubungan antara kedua-dua negara itu menjelang sidang kemuncak G20 pada minggu depan.

Obama membawa "kegoncangan" kepada masa depan AS dan Dunia.

Obama, bagaimanapun menolak kebimbangan berlakunya perang perdagangan dan penolakan bantuan akibat pelaksanaan duti import sebanyak 35 peratus ke atas tayar buatan China.

China telah membuat aduan kepada Pertubuhan Perdagangan Dunia (WHO) di Geneva berhubung keputusan itu.

"Ini bukan satu kesilapan, bahagian pentadbiran komited untuk memperluaskan perdagangan dan mewujudkan perjanjian perdagangan baru.

"Ia benar-benar penting untuk masa depan ekonomi kita. Tetapi tiada sistem perdagangan yang akan berfungsi jika kami gagal untuk menguatkuasakan perjanjian-perjanjian perdagangan yang telah ditanda tangani ini.

"Keputusan itu dibuat bukan provokatif atau untuk menggalakkan fahaman perlindungan sendiri, tetapi kerana penguatkuasaan perjanjian- perjanjian perdagangan adalah sebahagian daripada memelihara sistem perdagangan terbuka dan bebas." kata Obama di Dewan Persekutuan, Wall Street.

Obama pada Jumaat lalu mengumumkan mengenakan duti import ke atas tayar kenderaan dan trak ringan ekoran amaran barangan buatan China mengancam sektor perniagaan AS. - AFP


Ulasan:
Pertembungan kepentingan perdagangan antara AS dan China dijangka akan terus panas. China yang disifatkan oleh para penganalisis sebagai "Kuasa Ekonomi Baru Dunia" akan terus menguasai pasaran perdagangan. AS yang semakin terhimpit dengan kejatuhan Dolarnya bergelut pula dengan masalah Iraq dan Afghanistan yang tidak diketahui bila selesainya, kemungkinan akan melakukan tindakan yang tidak terduga demi menyelesaikan masalah ekonominya.

AS meletak Obama di atas kerusi Presiden dilihat dapat merapatkan hubungan dengan dunia Islam yang sebelum ini buruk telah pun diketahui. Malangnya Obama sekarang mula menghadapi kebuntuan, beliau tiada upaya kecuali hanya dijadikan "tunggangan" oleh para banker demi kepentingan mereka. Akhirnya suatu hari nanti jangan hairan sekiranya Obama terpaksa melakukan apa yang disuruh BANKER seperti mana George Bush meletupkan bangunan Pusat Dagangan Dunia New York atas arahan Banker.

Kemungkinan yang belum terjawab, "Obama akan melancarkan perang dunia ke 3"!!

ASREE

Post a Comment