PENJENAMAAN KOLONIALIS KE ATAS NUSANTARA

Posted by DZULASREE @ Asree Sug on Monday, September 7, 2009 0 ulasan


Hari ini di mana-mana universiti Nusantara subjek sejarah Asia Tenggara yang para graduan pelajari ialah sejarah yang telah dimanipulasi oleh pakar-pakar konspirasi. Sejarah Melayu telah berubah dari yang asal kerana sejarah yang telah diolah semula oleh para sejarahwan Aties zaman kolonial. Sebab itu penulis katakan, mempelajari sejarah di mana-mana universiti yang berkaitan dengan Asia Tenggara semuanya "useless" atau hampas belaka. Hal inilah yang menjadi punca keberanian penulis menyusun buku Tausug & Kesultanan Sulu bersendirian sekali pun tanpa mendapat sokongan dan dokongan sejak dari awal.

Penulis tidaklah bermaksud memperlekehkan graduan mahu pun professor mereka di menara gading, sekadar menyuarakan komen membina atas dasar kesedaran. Kedatangan Inggeris contohnya telah berjaya memasuki istana-istana Raja Melayu lalu mencampuri urusan istana dengan sewenang-wenang tanpa kita sedari. Pembunuhan waris-waris Sultan yang benar telah mereka atur dengan begitu rapi sehinggakan segala keputusan Istana kebanyakan kes pihak Inggerislah yang menentukannya, dajjal sungguh mereka. Kini KEDAJJALAN mereka telah diteruskan oleh para ahli akademik Melayu sendiri, bacul dan rendahnya maruah mereka hanya menjadi "pak turut" mengikut telunjuk sejarahwan kufar.

PERTELINGKAHAN SESAMA YANG SIA-SIA
Inggeris dan Belanda telah berjaya mewujudkan nama-nama seperti Negeri-negeri Selat, Tanah Melayu, Malaysia, Thailand, Singapura, Borneo dan Indonesia serta penjenamaan semula nama-nama laut di Asia tenggara yang tanpa disedari adalah datang dari lidah para konspirator untuk pecah & perintah mereka. Hari ini sesama kita bergaduh seperti budak kecil hanya kerana tarian kebudayaan Indonesia yang dipromosi oleh Malaysia menyebabkan sebahagian intelektual dan rakyat Indonesia kehilangan akal menuduh Malaysia sebagai "peniru". Tidak cukup dengan itu Malaysia digelar sebagai "Malingsia" dan malah membakar bendera Malaysia serta bermacam-macam lagi gelaran yang tidak sepatutnya berlaku sesama rumpun Melayu.

Penulis sebagai Tausug berasa malu kerana dalam zaman sekarang ini, kemajuan Melayu Nusantara dengan arus kemodenan serta peradaban era globalisasi masih menunjukkan kerendahan akal dan budi yang memalukan. Tidak syak lagi para konspirator begitu gembira dan bertepuk tangan kerana itulah yang mereka rancang dan harapkan berlaku ke atas bangsa Melayu di Nusantara ini. Hari ini kewujudan nama seperti THAILAND, Malaysia, Indonesia, Filipina, Singapura telah dipersoalkan oleh para ahli sejarahwan dan kenegaraan. Dari manakah asal-usul nama-nama ini?



THAILAND & SINGAPURA
Thai-Land, tanah orang Thai. Cuba lihat LAND itu bukannya datang dari bahasa Thai ia datang dari bahasa Inggeris. Singapura, ia seperti nama yang diambil dari bahasa Sanskrit iaitu Singa-Pura bermaksud Negeri Singa. Kononnya seorang raja telah singgah di negeri tersebut dan terlihat seekor singa lalu dinamakannya Singapura atau Negeri Singa. Pelik bin Ajaib, hakikatnya negeri tersebut pada asalnya ialah TEMASIK atau TAMASIK. Ia dinamakan Singapura ketika zaman kolonial Inggeris Sir Stamford Raffles.



INDONESIA & MALAYSIA
Indonesia, dari mana pula kata Indo ini datang? Bukankah ini datangnya dari kata nama Indio yang bermaksud "Orang Asli" atau PAGAN dalam bahasa Latin? Atau pun dirujuk kepada bangsa berkulit hitam dari India yang membawa agama Hindu dan Buddha ke tanah Jawa? Perhatikan Indon-Asia, gabungan nama Indio dan Asia yang keduanya adalah bahasa asing yang diberikan kepada gabungan masyarakat Jawa, Sumatera, Kalimantan, Irian, Sulawesi, Flores, Maluku dan sebagainya oleh Belanda. Kalau pun yang memanggil pada awalnya ialah orang Jawa sendiri ia juga boleh dipersoalkan kebenarannya. Kalau diberikan kepada orang Jawa pasti mereka namakan JAWANESIA.

Malaysia, ia begitu cantik dan indah malah penulis merasa seronok kerana turut menjadi warga Malaysia. Secara jujur, nama Malaysia datang dari lidah kolonialis sendiri. Gabungan antara MALA-Asia menunjukkan bahawa inilah tempat asalnya orang Asia dari bangsa Mala. Tunku Abdul Rahman menyetujui nama ini dan munculnya Negara Malaysia sendiri adalah hasil Pecah & Perintah kolonialis terhadap Nusantara yang terpaksa Tunku terima berbanding berterusan dibawah British. Hal ini tidak dapat dimungkiri kerana begitulah sejarah mengungkapkannya. Bagi penulis, nama yang lebih tepat ialah SIAM adalah kerana kewujudan kerajaan Islam Siam di Kedah sehingga ke Kemboja dan Champa sebelum kedatangan Kolonialis.

merujuk kepada kajian sejarah http://sejarahnagarakedah.blogspot.com/ Bangsa Thai sebenarnya tiada peradaban pada awalnya. Mereka menyerang orang Siam dan mengalahkan mereka, kemudian mereka mencelok budaya Siam menjadi kebudayaan mereka sebab itu orang Siam memanggil mereka dengan Su-Kho-Tai yang membawa maksud "Orang Kafir".

"Penjajah Inggeris pula menamakan tanah jajahan ini sebagai Tanah Melayu pada hal peta Portugis dan Belanda (sebelum kedatangan Inggeris) jelas menunjukkan nama semenanjung ini sebagai Semenanjung Siam Melaka. Elok sangat la begitu pada pandangan mereka setelah dikerat dua, satu diberi nama thaiLAND dan satu lagi di namakan TANAH Melayu."


Menurut ahlis sejarah dan bahasa, Melayu itu adalah bahasa bukannya bangsa sebagaimana kewujudan tulisan dan bahasa Sanskrit. Bahasa Melayu adalah bahasa rasmi bangsa Siam, Kemboja dan Champa. Malah turut ditutur oleh bangsa Taguimaha di Kepulauan Sulu adalah kerana bangsa Champa telah berasimilasi dengan bangsa Taguimaha dari Basilan. Taguimaha dari Basilan sudah lama berperadaban dan beragama Islam lama sebelum kedatangan Sayyid Abu Bakar dari Baghdad adalah kerana bangsa Champa, Kemboja dan Siam sememangnya beragama Islam.

Orang Tausug telah lama mengenali Orang Siam. Hingga hari ini baka ayam sabung Tausug yang paling hebat dinamakan "Manuk Siam", setelah kedatangan Amerika Syarikat baka kacukan "Manuk Siam" mereka namakan "Manuk Texas" pula yang kemungkinan AS berbuat demikian untuk naikkan nama Amerika sendiri di kalangan Tausug Jolo.



PHILIPINES ATAU FILIPINA
Philipines atau yang kita sebut Filipina, satu nama yang diambil berdasarkan King Philip II dari Spanyol ketika permulaan mereka menjajah Kepulauan Sulu Utara. Istilah ini membawa maksud sebagai di bawah kekuasaan Raja Philip II dari Spanyol atau dengan kata lain "Hamba Abdi Raja Spanyol". Sebab itu mengapa tentera laut Sulu datang menyerbu mereka lalu menangkap bangsa yang menggelarkan diri mereka sebagai RAKYAT KING PHILIPE itu, kemudian jadikan mereka hamba abdi dijual ke Tanah Bugis, ke Ternate-Maluku, ke Tanah Jawa, ke Tanah Banjar dan ke Tanah Brunei. Mereka (para penjajah) marah lalu menggelar orang Sulu sebagai "Vega-Mundo" atau bermaksud Perompak Laut dan kalau di Tanah Jawa tentera laut Sulu pula dipanggil oleh Belanda dengan Bajak Laut dan kalau di Kelantan hingga ke Johor tentera laut Sulu dikenali sebagai LANUN.

"Jangan salahkan orang Sulu menangkap kalian, kerana kalian sejak dulu menganggap diri sendiri sebagai "hamba Kolonialis". Lebih baik kami yang tangkap jadikan kalian hamba abdi dari menjadi hamba penjajah." Seolah-olah begitulah jeritan orang-orang Sulu yang dianggap Dajjal oleh Spanyol, Belanda dan British itu.

Hari ini masyarakat Kepulauan Sulu Utara bangga diri mereka dinamakan sebagai PINOY yang bermaksud Rakyat Filipina. Walhal semua kepulauan tersebut dinamakan Kepulauan Sulu Utara adalah kerana Sulu telah wujud lama lebih awal berbanding zaman kolonialis yang baru tiba awal abad ke-15. Maka jangan hairan orang Sulu tidak mahu dipanggil "Orang Filipina" malah panggilan "Orang Moro" pun orang-orang Sulu tidak mahu dipanggil kerana yang memanggil dengan nama tersebut ialah Spanyol.

Sesetengah orang Islam Sulu tidak kesah dipanggil "Moro" malah berbangga dengannya kerana dianggap sebagai Bangsa Pejuang. Wal hal sekiranya diperhalusi, istilah Moro tersebut diambil dari nama Maurice di Andalusia. Setelah kekalahan orang Maurice di tangan Spanyol, mereka hijrah ke Maghribi dan dipanggil hari ini dengan nama "Morocco" atau bermaksud Negeri Orang Moro. Kolonial Spanyol sangat suka menggelar Tausug dan Maguindanao sebagai Moro sejak kedatangan mereka. Mengapa hal ini berlaku?


Bangsa Indio (Orang asli yang bukan Islam) Filipina, mereka samada berbangsa Ayta mahu pun Dayak. Tausug memanggil mereka Bisaya atau pun Dayak.


ANTARA INDIO & MORO
Sekarang penulis akan dedahkan maksud atau konotasi INDIO dan MORO itu dari kacamata kolonialis yang datang ke Nusantara. Agar dengan demikian kita dapat mengenali seterusnya menjadi pengetahuan am kita bersama.

Suatu laporan Spanyol dari Manila dalam tahun 1572, yang melaporkan,

"... agak pasti bahawa penduduk asal Pulau Luzon ini, yang dipanggil oleh orang Spanyol sebagai MORO, bukanlah begitu sebenarnya, kerana mereka itu tidak mengetahui atau memahami hukum MAHOMA, hanya di setengah-setengah kampung yang terletak di tepi pantai penduduk-penduduknya tidak makan babi, dan ini pun kerana mereka itu berurusan dengan orang Moro dari Brunei, yang telah mengajar mereka sedikit sebanyak tentang ajaran MAHOMA." [01]

Mahoma bermaksud Muhammad SAW, Istilah Moro itu dirujuk sebagai orang yang menganut ajaran Muhammad SAW iaitu Islam, dan kenyataan bersambung lagi,

"Dalam masa itu, penduduk yang tidak begitu tebal imannya dan meninggalkan ibadah dan mereka yang jelas bukan penganut Islam, digelar "Indio" oleh Spanyol. Sungguhpun memang telah tersebut lebih awal dalam rekod-rekod Spanyol bahawa penduduk yang pagan itu dipanggil "Indio", namun istilah ini dari semasa ke semasa membawa maksud penduduk-penduduk Nusantara yang telah dikristiankan." [02]


Luka para penjajah tidak dapat dipulihkan di Sulu dan Mindanao kerana kekuatan Tausug yang tidak dapat dikalahkan mereka sehingga kedatangan Amerika Syarikat. Kesan dari berterusan melawan penjajah, Sulu yang dihuni Tausug terjual secara konspirasi tanpa disedari.

kenyataan di atas telah menjelaskan istilah Moro dan Indio dan konotasinya. Negara Spanyol dan Belanda dihuni oleh bangsa serumpun. Bahasa mereka pun adalah sama tinggal lagi punya dialek atau slanga yang berbeza. Penggunaan INDIO Spanyol dan Belanda sebenarnya adalah sama dari segi maksud. Nampaknya Indonesia kena belajar dari sejarah Sulu dan Mindanao yang walau pun mereka digelar Moro tetapi sebahagian besar mereka menolak penggelaran Moro, kecuali mereka yang telah terikut dengan "program" konspirasi antarabangsa yang mahu menghilangkan identiti mereka secara keseluruhan.

Rakyat Sulu hari ini sepatutnya bersyukur, sekali pun penggelaran Moro itu hampir-hampir diakui oleh mereka seperti kewujudan MNLF & MILF namun kumpulan lain datang meperjelaskan kepada mereka bahawa Moro itu bukanlah asal mereka, ia hanya digunakan sebagai alat pemecah belah dan menghilangkan identiti mereka agar terus dikuasai dan terjajah.

Dari satu segi memanglah Moro itu bermaksud Orang Islam, tetapi sedarkah kita mengapa Spanyol menggunakan istilah Moro yang akhirnya menjadi sebagai ejekan? Tarian Moro-moro di Luzon telah membuktikan hal ini. Tarian moro-moro ditarikan oleh penari yang memasang ekor-ekor di belakangnya sebagai ejekan kepada Muslimin Sulu dan Mindanao. Sekiranya kita perhalusi, ejekan mereka berasas kerana orang Morocco itu setelah memerintah lebih 800 tahun di Andalusia akhirnya mereka tercirit-cirit lari menyeberangi lautan menuju ke Maghribi kerana berjaya dikalahkan oleh Spanyol secara dayus.

Anggapan kepada orang Moro Andalusia yang lari secara dayus dan dibunuh secara beramai-ramai oleh Spanyol termasuk bayi-bayi mereka dicincang menunjukkan maksud sebenar gelaran Moro itu kepada Tausug dan Maguindanao. Sulu dan Mindanao dianggap seperti orang Moro di Spanyol iaitu orang Islam dayus yang melarikan diri setelah diperangi. Buktinya Luzon, Cebu dan kepulauan lain yang sebelum ini dibawah kekuasaan Muslimin Sulu dan Mindanao telah berjaya dirampas oleh Spanyol sebagaimana mereka berjaya merampas semula Andalusia-Cordova itu dari tangan orang Moro. Ini menguatkan lagi tanggapan mereka bahawa orang Islam Sulu dan Mindanao persis seperti orang Moro dayus di Maghribi.


Tausug melawan Amerika Syarikat sehingga diri sendiri terbunuh. Mereka tidak mahu jadi seperti Moro di Andalusia yang membiarkan diri dibunuh bersama bayi oleh kafir, sebab itu mereka melawan dengan membunuh anak isteri mereka dahulu sebelum menyerbu Amerika di Bud Bagsak dan Bud Dahu 1913-1924. Hampir 2000 orang Tausug syahid menjadi saksi kepada dunia tentang kewujudan bangsa mereka di Sulu yang berdaulat.

Akhirnya orang Sulu dan Maguindanao tidak mengakuinya oleh sebab itu mereka sanggup bertumpah darah malah menyerbu kekuasaan Filipina dengan mencolek bangsa Indio dan menjualnya ke seluruh Nusantara demi mempertahankan wilayah mereka sehingga akhirnya tidak berjaya ditakluk Spanyol sampailah kedatangan Amerika Syarikat. Spanyol gagal mengekang orang-orang Sulu dari merompak dan menjahanamkan wilayah kekuasaan mereka sehingga seluruh kepulauan Filipina yang dikuasai Spanyol hidup dalam ketakutan diulit mimpi ngeri.

Jose Rizal ketika menulis bukunya yang bertajuk "Pelanunan" iaitu EL FILIBUSTERISMO menyatakan kesedihannya ke atas bangsanya iaitu Indio-Visaya-Tagalog di Filipina dibawah kekuasaan Spanyol telah hampir kering ditangkap oleh orang Sulu dijual kemerata-rata tempat di seluruh Nusantara. Itulah akibat kepada mereka yang menggelar Moro kepada bangsa Sulu. Mereka bukannya Moro tetapi orang Islam Sulu yang tidak mahu disamakan dengan KEDAYUSAN orang-orang Moro Maurice yang lari dari Andalusia.

ASREE



Nota kaki:

[01] Majul dalam Islam Di Filipina, m.s. 114-115, Ruj: Relation of the Conquest of the Island of Luzon, by Legazpi, m.s. 141-142.
[02] Ibid, m.s. 115.

Post a Comment